Hej! Jag installerade Ubuntu i VirtualBox (från Sun) på min iMac som kör Mac OS X 10.5.4 (Bara för att ha alla detaljer klara). Jag har länge funderat på att kolla upp Ubuntu då man har läst mycket bra om det. Det verkar bra utom att det inte verkar möjligt att köra med effekter, antagligen pga att det körs i virtualisation.
Men min fråga är hur man kollar ett programs version och ev annan info om programmet? Jag undrar särskild pga av Firefox. På Mac OS X uppdateras ju inte Firefox automatiskt från v2.x till 3.x t ex, så jag undrar på om det är samma sak i Ubuntu? Då vore det ju bra att kolla programversionen, men hittils har jag inte hittad en sådan möjlighet. Jag har varit inom Programhanteraren eller vad det nu heter på svenska (jag är norrman själva, men eftersom jag har bodd i Sverige og också i Finland där jag jobbade fungerade på finlandssvenska, hoppas jag att min svenska duger:), men heller inte där fick man någon detaljerad information. Men i ett så avancerad system som Ubuntu borde det väl vara möjligt?
Annars fattar jeg ju inte ännu hur man organiserar systemfiler och programmer och vart allt finns lagrad, men det finns säkert dokumentation på detta, så jag skall söka lite runt. Hoppas det finns Linux/Ubuntu för dummies också:)
Vem vet om man inte köper en billig bärbar i framtiden och kör Ubuntu el l på den? Det verkar mycket bra - men det bör nog bli ännu mera brukarvänligt...
Hur kolla programversion?
- Osprey
- Kontakt:
Re: Hur kolla programversion?
För att kolla versionen av Firefox så går du bara in under "[Hjälp] > [Om Mozilla Firefox]" (eller trycker "[Alt]ho") i Firefox så får du information om det.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Dock så är det ju inte alltid man kan göra så, speciellt inte med teminalprogram.Osprey skrev:För att kolla versionen av Firefox så går du bara in under "[Hjälp] > [Om Mozilla Firefox]" (eller trycker "[Alt]ho") i Firefox så får du information om det.
Enklast är nog att kolla i Synaptic. System -> Administration -> Synaptic.
Alla program du har installerade uppdateras automatiskt, även tex Firefox osv.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jo ett tips... Ubuntu är användarvänligt men allting är ju nytt.willdonen skrev: Annars fattar jeg ju inte ännu hur man organiserar systemfiler och programmer och vart allt finns lagrad, men det finns säkert dokumentation på detta, så jag skall söka lite runt. Hoppas det finns Linux/Ubuntu för dummies också:)
Vem vet om man inte köper en billig bärbar i framtiden och kör Ubuntu el l på den? Det verkar mycket bra - men det bör nog bli ännu mera brukarvänligt...
Gå till Meny System > Hjälp o Support
Hjälpfilen ska då också vara på det språk du valt att köra.
Kan man läsa i lite då och då.
Lycka Till !
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ojdå! Här var mycket hjälp och jag skall kolla upp det här - och javisst är det nytt och därför svårare att komma in i, men det är nog ännu en liten sträcka att gå innan det är så brukarvänligt att min mor kan använda det. Men det kommer nog och det hoppas jag!
Men jag ber att få tacka så hemskt mycket

Jo din mor fixar det säkert med din hjälpwilldonen skrev:Ojdå! Här var mycket hjälp och jag skall kolla upp det här - och javisst är det nytt och därför svårare att komma in i, men det är nog ännu en liten sträcka att gå innan det är så brukarvänligt att min mor kan använda det. Men det kommer nog och det hoppas jag!
Min favoritfilm
http://www.librarian.net/stax/2042/do-you-ubuntu/
Tyvärr kom det med en bunt buggar i Hardy men mycket är fixat