Hur är det, får man ställa Debian frågor i Ubuntu forumet?pun skrev:Tjau.. mina erfarenheter är så.Ulsak skrev:Det får stå för dig.Däremot för GUI användaren så skiljer det ljusår mellan Debian/Ubuntu.
Jag vet inte hur du skapat dina.
Det finns ju skäl att Ubuntus forum har 1000 talet användar online dygnet runt medan Debians forum 5
Ubuntu eller Debian?
Re: Ubuntu eller Debian?
Nej min persoliga åsikt ätt Debian hör hemma bland övriga OSubot skrev: Hur är det, får man ställa Debian frågor i Ubuntu forumet?
Det skiljer för mycket och förvillar enbart Ubuntuanvändare
U-F har samma tolkning
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=161
En typisk tråd angående Debiantrubbel för newbies som belyser min åsikt
http://www.linuxportalen.se/forums/2008 ... a-h-rddsik
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kan det betyda samma sak som jag erfor då det begav sig? Det fanns inget att supporta om.pun skrev:Tjau.. mina erfarenheter är så.Ulsak skrev:Det får stå för dig.Däremot för GUI användaren så skiljer det ljusår mellan Debian/Ubuntu.
Jag vet inte hur du skapat dina.
Det finns ju skäl att Ubuntus forum har 1000 talet användar online dygnet runt medan Debians forum 5
( det enda var att min fru lackade ur när jag körde KDE istället för Gnome...för det var hon van vid från Ubuntu..)
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om du menar att man ställer supportfrågor, tror jag att man ska komma ihåg att det här är ett supportforum för Ubuntu. Vill du ha support för din Debian, bör du gå till Debians forum. Eller så skickar du PM till pun, han kan mycket om just Debian.ubot skrev:Hur är det, får man ställa Debian frågor i Ubuntu forumet?
Eftersom Ubuntu är ett derivat, en avkomma eller vad man nu ska kalla det, till Debian kan det i och för sig vara intressant att kunna resonera om det i den här tråden. Vad gör Ubuntu unikt i förhållande till Debian? Precis som det har sagts, så kan nog målgrupperna vara olika. Ubuntu är ett försök att fånga in en bredare "publik", att göra saker mer lättanvänt, mer användarvänligt - eller hur man nu ska uttrycka det.
Man ska också komma ihåg att det finns utvecklare från Debian som även finns med i Ubuntu-teamet. Och många av de buggar m m som dyker upp rapporteras och ges tillbaka till Debian. Som en av få derivat hjälper alltså Ubuntu till att även utveckla Debian.
Vilken av dom ska man då välja? Ja, enligt mitt sätt att tänka, så är det upp till var och en. Men jag tror att det är betydligt enklare att komma in i Ubuntu. Har man några år med Linux blir sedan ett steg över till Debian inte så stort.
Nej jag svarar aldrig på support PM... all info ska en community ha tillgång till.
Sedan vad jag menar visst kan man "tjöta" om andra distar men det finns ju ett delforum för det.
Länken som exempel går till Debians UNDERFORUM hos Ubuntu. Inget någon behöver irritera sig
över inte ens se flödet från underforumet.
Det ÄR mycket pedagogiskt att lägga andra distar i underforum... mycket enkelt att flytta
Man flyttar då även det proprietära delforumet.
Ubuntu har förusättningar att växa men det här disttjafset kan skötas på annat ställe.
Nu ser det lovande ut ändå att flera distar förmodligen snart läggs ner...
Men någon måste kunna växa och ta upp kampen med MS... och det kan Ubuntu !!!
Sedan vad jag menar visst kan man "tjöta" om andra distar men det finns ju ett delforum för det.
Länken som exempel går till Debians UNDERFORUM hos Ubuntu. Inget någon behöver irritera sig
över inte ens se flödet från underforumet.
Det ÄR mycket pedagogiskt att lägga andra distar i underforum... mycket enkelt att flytta
Man flyttar då även det proprietära delforumet.
Ubuntu har förusättningar att växa men det här disttjafset kan skötas på annat ställe.
Nu ser det lovande ut ändå att flera distar förmodligen snart läggs ner...
Men någon måste kunna växa och ta upp kampen med MS... och det kan Ubuntu !!!
Jo, Pun har helt rätt. Det här är ett Ubuntu-forum. Ok, har man problem med tex Apache, och Ubuntu kör samma version så kan man ju ställa frågan i Nätverk/Servrar utan att iallafall jag skulle bry mig, men har man minsta misstanke om att problemet kan vara distrelaterat så bör man hålla sig till "Övriga OS".
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jo men det måste även göras som man gjort hos U-F så slipper man flödet inkl att se "Spammet" om andra distarEmil.s skrev:Jo, Pun har helt rätt. Det här är ett Ubuntu-forum. Ok, har man problem med tex Apache, och Ubuntu kör samma version så kan man ju ställa frågan i Nätverk/Servrar utan att iallafall jag skulle bry mig, men har man minsta misstanke om att problemet kan vara distrelaterat så bör man hålla sig till "Övriga OS".
Med all respekt för Zindens arbete med Foresight
Att inte Svenska Linuxföreningen klarar av det här är ett mysterium....
Man blir inte bättre av att hamna i distbytarsvängen utan man måste stanna i en dist och
lära sig grunderna.
Distbyteriet ger förmodligen bara mer dåligt rykte angående att det inte funkar och är skit med Linux.
Sen att en del av de som lärt sig grunderna hamnar hos Arch o Gentoo mfl är en natulig utveckling.
Varför är det "lovande"? Ser du det som något positivt att linux-disributioner läggs ner?pun skrev:Nu ser det lovande ut ändå att flera distar förmodligen snart läggs ner...
- maths57
Ny tråd om mängden av distar och om nyttan med det?
- maths57
"Övriga OS" är bra. 

Jo men man måste då se hur det ser utmaths57 skrev:"Övriga OS" är bra.
Gå hit, längst ner i hörnet, Other OS talk
http://ubuntuforums.org/index.php
Klickar man hamnar man här
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=147
Här kan de som vill pula med andra distar i lugn och ro göra det men det stör inte
Ubuntu och Ubuntus funderingar o problem som ska synas.
Jag tycker det är mycket OT här. Jag frågade från första början om skillnaden mellan Ubuntu och Debian. En del svar har jag fått, framförallt i början av tråden. Sedan tycker jag att det spårade ur bara för att jag frågade om man i fortsättningen får ställa supportfrågor om Debian i Ubuntus forum. Jag förstår nu att sådana frågor i så fall hör hemma under övriga OS eller i Debians forum. Någon annan som har någonting intressant att säga om skillnaden mellan Ubuntu och Debian? Hur fungerar det till exempel om man lägger till ett program i Debian via Synaptics, fungerar det då lika smidigt och enkelt som i Ubuntu eller uppstår det problem med att få programmet att fungera i Debian efteråt?
Nej, det är ju i princip samma paket i Ubuntu som i Debian.ubot skrev:Jag tycker det är mycket OT här. Jag frågade från första början om skillnaden mellan Ubuntu och Debian. En del svar har jag fått, framförallt i början av tråden. Sedan tycker jag att det spårade ur bara för att jag frågade om man i fortsättningen får ställa supportfrågor om Debian i Ubuntus forum. Jag förstår nu att sådana frågor i så fall hör hemma under övriga OS eller i Debians forum. Någon annan som har någonting intressant att säga om skillnaden mellan Ubuntu och Debian? Hur fungerar det till exempel om man lägger till ett program i Debian via Synaptics, fungerar det då lika smidigt och enkelt som i Ubuntu eller uppstår det problem med att få programmet att fungera i Debian efteråt?
Som skrivet, Debian kör mest (bara?) med vanilla paket. Ubuntu har ändrat lite i Gnome på några ställen....
Den största skillnaden är att Ubuntu satsar på att få systemet nybörjarvänligt och enkelt, vilket även har resulterat i en gigantisk community.
När du installerar Ubuntu så startar du upp med en liveCD, och kör Ubuntu-teamets egna enkla installer, och när det är installerat så möts du av ett färdigt skrivbord, med ett eget tema och lite guider osv. Komplett med lite grundläggande program.
När du installerar Debian så används en gamal klassisk textbaserad installation, och om du väljer att installera tex Gnome, så är det vanilla utan några konstigeheter alls. Sen är det bara att installera vad du behöver.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jo men flytta då tråden till Övriga OS om det är Debian surr...
Besök gärna UFs Cafe och kolla hur de bollar iväg trådar.
Tjöttrådar om MS o Mono åker till återkommande diskussioner
Blir det hetare diskussioner till deras Pink forum som bara ses om man är inloggad.
Enkelt....
Besök gärna UFs Cafe och kolla hur de bollar iväg trådar.
Tjöttrådar om MS o Mono åker till återkommande diskussioner
Blir det hetare diskussioner till deras Pink forum som bara ses om man är inloggad.
Enkelt....

Övriga OS
Det låter bra. Jag anser att ni kan ha en sådan rubrik utan att äventyra Ubuntu Linux god rykte. För markera detta mer så lägger vi till att allting som skrivs här har inget med Ubuntu Linux distbrution, forum eller support. Man kan också låta länken, länka till en ny sida inom forumet med helt andra färger. För att ytterligare markera.
Skillnaderna mellan Debian och Ubuntu. Varför diskuterar vi detta? Vad har tråden för syfte? Vad vill författaren få för svar?
Kan vi inte komma överens om att vi slutar att ställa den ena distributionen mot en annan distribution. Det är farliga trådar. Brukar bara sluta med bråk och tråkigheter. Det är mycket sällan det kommer något nyttigt och intressant fakta för användaren av Ubuntu Linux.
Anledning till att jag skriver så här. Jag vill få någon form av arbetsro för alla som gillar Ubuntu Linux. Ubuntu Linux är Ubuntu och Debian Linux är Debian.
Ubuntu Linux har valt en annan väg att vandra. Mycket lättare att hantera för en nybörjare. Debian har inte valt den här vägen. Må våra vägar mötas i framtiden. Det kan jag inte sia om.
Max

Det låter bra. Jag anser att ni kan ha en sådan rubrik utan att äventyra Ubuntu Linux god rykte. För markera detta mer så lägger vi till att allting som skrivs här har inget med Ubuntu Linux distbrution, forum eller support. Man kan också låta länken, länka till en ny sida inom forumet med helt andra färger. För att ytterligare markera.
Skillnaderna mellan Debian och Ubuntu. Varför diskuterar vi detta? Vad har tråden för syfte? Vad vill författaren få för svar?
Kan vi inte komma överens om att vi slutar att ställa den ena distributionen mot en annan distribution. Det är farliga trådar. Brukar bara sluta med bråk och tråkigheter. Det är mycket sällan det kommer något nyttigt och intressant fakta för användaren av Ubuntu Linux.
Anledning till att jag skriver så här. Jag vill få någon form av arbetsro för alla som gillar Ubuntu Linux. Ubuntu Linux är Ubuntu och Debian Linux är Debian.
Ubuntu Linux har valt en annan väg att vandra. Mycket lättare att hantera för en nybörjare. Debian har inte valt den här vägen. Må våra vägar mötas i framtiden. Det kan jag inte sia om.
Max

Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/
Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ubuntu är ju mycker större än Debian. Kanske Ubuntu "sväljer" Debian i framtiden.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Anledningen till min fråga är att jag inte lyckades installera Ubuntu på en dator och därför blev rekommenderad att testa Debian. Då blev jag ju också nyfiken på skillnaden mellan systemen och undrade om det i princip gick att använda Debian istället för Ubuntu typ.Klurig skrev:Övriga OS
Max
Ni säger att Ubuntu är mer användarvänligt, på vilket sätt då, förutom att det medföljer fler program?
Jag ser ingen större skillnad i användarvänlighet på Ubuntu gentemot Debian. Det är dock min högst personliga åsikt.ubot skrev:Anledningen till min fråga är att jag inte lyckades installera Ubuntu på en dator och därför blev rekommenderad att testa Debian. Då blev jag ju också nyfiken på skillnaden mellan systemen och undrade om det i princip gick att använda Debian istället för Ubuntu typ.Klurig skrev:Övriga OS
Max
Ni säger att Ubuntu är mer användarvänligt, på vilket sätt då, förutom att det medföljer fler program?
Ok, vad ser du som den avgörande skillnaden mellan Ubuntu och Debian, förutom lite olika utseende och medföljande program som OpenOffice, Brasero mm? Vid första anblicken verkade ju 90-99% vara lika, menyer, inställningsmöjligheter mm, tycker jag iaf. Det kanske är någon viktig skillnad under skalet så att säga som kommer att få en påtaglig betydelse även för normalanvändaren?cupe skrev:Jag ser ingen större skillnad i användarvänlighet på Ubuntu gentemot Debian. Det är dock min högst personliga åsikt.ubot skrev:Anledningen till min fråga är att jag inte lyckades installera Ubuntu på en dator och därför blev rekommenderad att testa Debian. Då blev jag ju också nyfiken på skillnaden mellan systemen och undrade om det i princip gick att använda Debian istället för Ubuntu typ.Klurig skrev:Övriga OS
Max
Mycket tveksamt. Tror många, däribland även jag själv, är rätt ovilliga till att köra Ubuntu som server i produktionsmiljö.nicefinger skrev:Ubuntu är ju mycker större än Debian. Kanske Ubuntu "sväljer" Debian i framtiden.