gnome hänger sig men felsäker gnome fungar?

pontifax
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

gnome hänger sig men felsäker gnome fungar?

Inlägg av pontifax »

har lagt på ubuntu 8.04 på en Amilo M 1420 och allt fungar så länge jag kör felsäker gnome (inloggningsskärm->alternativ->session). försök med gnome (antar att det är det defaultläget) gör att burken hänger sig, vanligtvis när den lilla jingeln spelas upp (blir ett jäkla trist och högt ljud... tills datorn stängs av).
lite frågor kring detta:
vad skiljer gnome och felsäker gnome?
hur kan jag avgöra vad som är lämlig bot mot problemet?
som en sista utväg, hur gör jag för att alltid starta i felsäkert läge?

låtsas gärna att jag är a) fem år, b) din gamla mormor eller c) nån som bara vill köra och inte mecka
/pontifax
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: gnome hänger sig men felsäker gnome fungar?

Inlägg av bbauto »

Skulle tippa på att Felsäker Gnome, kör med låg grafikupplösning samt minimala resurser. Har du försökt välja "Recovery mode" vid uppstart(Boot menyn)?
Gör du det kommer du till en meny med bl.a "xfix Try to fix X server". Börja med att välja denna... Du kan också starta i "Felsäker Gnome" och välja System->Administration->Systemlog, gå genom loggarna och se om du hittar några "Errors" eller "Warnings" Klipp ut och klistra in här i tråden isf. så har man lite mer att gå på... :)
audix

Inlägg av audix »

Hade precis detta problem på en nyinstallerad maskin nyligen. Burken har ett ATI-grafikkort vilket inte verkar vara så kompatibelt med Linux alla gånger....

Hur-som så löste det sig genom att logga in via gnome-failsafe, installera envy, köra envy och låta programmet konfigurera grafiken.
pontifax
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av pontifax »

Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"