Hej
Nyligen köpt ny dator och med lite ansträngning lyckats få in ubuntu.
Men nu funkar inte det trådlösa nätet.
Datorn är en Toshiba Satellite L300-13b
En laptop utan wlan är ju ingen höjdare.
Nu är det så att i datorn finns ett raltek rlt8187b trådlöst nätverkskort.
Ubuntu hittar endast det vanliga nätverkskortet, men ej det trådlösa.
Hur får jag igång det trådlösa nätverkskortet?
Har försökt genom guider som jag hittat på nätet där jag inte förstog ett skit, så jag hoppas ni här på ubuntu-se forumet kan hjälpa mig.
realtek 8187b
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: realtek 8187b
Hittade en USB dongle som datorn kunde identifiera, nu är enda problemet att inga nätverk hittas..
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Du skulle kunna prova med drivrutinen för windows till ditt rtl8187
Starta Lägg till/ta bort
sök efter ndiswrapper så borde du få upp "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverk", installera det, sen ilgger det under System -> Administration. Ladda ner drivrutiner för windows (kan va nog så svåra att hitta på tillverkarens sida), till rtl8187 tror jag att man helst vill drivrutiner för win98, men om du kör 64bitars Ubuntu för du nog ta drivrutinen för 64bitars xp. Öppna "Windows-drivrutiner...." och installera .inf-filen (tror jag)
Men Ubuntu borde ha hittat nätverkskortet. Jag har ett trl8187 som fungerar ganska bra, det är när jag laddat ner större datamängder (som tex en Ubuntu-iso) som det dött, men vanlig surfning går bra. Om du vågar
, så kan du gå in i terminalen (Program -> Tillbehör -> Terminal och skriva lspci så får du upp en massa text, markera med musen, högerklicka -> kopiera och klistra in här i forumet. Skriv sen lsusb och gör samma sak.
Starta Lägg till/ta bort
sök efter ndiswrapper så borde du få upp "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverk", installera det, sen ilgger det under System -> Administration. Ladda ner drivrutiner för windows (kan va nog så svåra att hitta på tillverkarens sida), till rtl8187 tror jag att man helst vill drivrutiner för win98, men om du kör 64bitars Ubuntu för du nog ta drivrutinen för 64bitars xp. Öppna "Windows-drivrutiner...." och installera .inf-filen (tror jag)
Men Ubuntu borde ha hittat nätverkskortet. Jag har ett trl8187 som fungerar ganska bra, det är när jag laddat ner större datamängder (som tex en Ubuntu-iso) som det dött, men vanlig surfning går bra. Om du vågar

-
lspci hittar aej något, men lsusb hittar däremot: Bus 007 Device 003: ID 0bda:8197 Realtek Semiconductor Corp. RTL8187B Wireless Adapter
Detta tycker jag verkar vara helt åt h-e...
Well allting funkar iaf med min dongle, den hittar nätverk nu men jag får ingen ip när jag försöker ansluta istället, kanske ska tilläga att jag sitter i KDE4 (ubuntu ligger i botten men jag blev sugen på KDE4 så jag installerade det + Kubuntu-desktop)
Detta tycker jag verkar vara helt åt h-e...
Well allting funkar iaf med min dongle, den hittar nätverk nu men jag får ingen ip när jag försöker ansluta istället, kanske ska tilläga att jag sitter i KDE4 (ubuntu ligger i botten men jag blev sugen på KDE4 så jag installerade det + Kubuntu-desktop)
-
Får kontakt en Nätverket, men ingen IP
Vad är det som kan vara fel, När jag går in i Knetworkmanager så hittar jag nätverk, ställer in nätverket och skriver in wep, startar anslutningen, men kommer ej ut på internet, inte heller kommer jag ut på nätverket.
I KWifi Manager så är det full styrka och det står ansluten till nätverk B2_private_25 (som är mitt nätverk)
Men Lokalt ip står det unavailable.
vad kan vara fel?
I KWifi Manager så är det full styrka och det står ansluten till nätverk B2_private_25 (som är mitt nätverk)
Men Lokalt ip står det unavailable.
vad kan vara fel?
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
försök installera rutilt - det har iaf fått igång mina realtek-baserade kort ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
-
Hmm, kan ej hitta rutilt i pakethanteraren..
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kolla i System -> Administration -> Programvarukällor så att du har main och universe ibockade, annars prova de andra också. Kan också prova, under fliken Tredjepatrsprogramvara, att bocka i http://archive.canonical.....