HOWTO: rTorrent

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Kan helt klart rekommendera att köra rtorrent i en terminal som är integrerat i skrivbordet mha Devilspie, blir riktigt stilrent och du slipper ett fönster som du måste minimera/maximera :)
Finns howtos angående detta i forumet, bara att söka :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Till och med en terminal n00b som jag fixar att hantera rTorrent!!!

Funkar ju helt enkelt lysande....toppen kanonbra. Tackar tackar!!
elsebasbe

Inlägg av elsebasbe »

Fin HowTo.

För att uppdatera trackern, tryck Shift + t.
Tänkte bara dela med mig av kunskapen eftersom jag själv inte visste hur man gjorde först. (:
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det kan vara trevligt att veta för de som kan SSHa in på sin burk att det borde gå utmärkt att göra följande (antagligen vet de som kan SSHa hem redan detta men jag tänkte att jag kan berätta det ändå):
- SSHa in på burken (behöver ej X-forwarding, eftersom rTorrent kör i terminal :)).
- Starta screen
- Starta rtorrent
- Detach screen (standardknappar är väl Ctrl-a Ctrl-d har jag för mig)
- Logga ut
Om man sedan vill gå tillbaka och se hur det går för rTorrent är det bara att göra följande:
- SSHa in på nytt
- Kör screen -r (har jag för mig att det är, kolla man screen för en något mer trovärdig källa än mig)
Detta kan ju vara praktiskt om man t.ex. föredrar att ställa en server i garderoben (en stengammal dator utan skärm kan vara ruskigt bra på att tanka torrentar, det glömmer man lätt).

Gjorde något sådant när jag orkade ha en BSD-burk surrande här hemma, så allt är inte helt färskt i minnet. Någon annan kanske är bättre på detta? Jag vet inte ens om det kanske är så att rTorrent har någon skön funktion som löser detta själv?

(Jag kan inte kolla om det funkar eftersom jag varken har rTorrent installerat eller kan SSHa hit.. men jag tror det skall gå fint, säg till om det inte alls går!)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
harmonia

SV: HOWTO: rTorrent

Inlägg av harmonia »

Bra guide!

Någon som vet hur man laddar ner delar av en torrent?
Jag försökte med följande men det verkar som att diskutrymme allokeras ändå.

1 Ändra "load_start=" till "load=" i .rc-filen
2 Sätt prioritet till off för oönskade filer i filelist.
3 Starta manuellt med CTRL S.

En grej till. Går det att skapa .torrent-filer i rtorrent? Om inte, vad använder ni för program till det?
Senast redigerad av 1 harmonia, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

zoddic skrev: I den filen ska du nu klistra in följande, och därefter byta ut allt som är markerat i fetstil mot något mer passande.
# Maximum and minimum number of peers to connect to per torrent.
# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 8000
upload_rate = 800
Hepp, tänkte bara meddela att det är lämpligt att se till att just download_rate och upload_rate faktiskt är ordentligt inställda. Körde med den här konfigurationsfilen på min 2mbit ADSL-lina, och reflekterade inte så mycket över det. Dock insåg jag att så fort jag kört rtorrent ett tag så segades hela uppkopplingen och en del intern närvärkstrafik ner riktigt ordentligt. Förstod inte varför först, men insåg nyss att om jag ändrade värdena till exempelvis 35/200 eller något sådant, så flöt det på fint!

Bara ett litet tips från en som inte alltid är noggrann och har hjärnan med sig ;)
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Jag undrar om rtorrent klarar av att hantera rss? Och hur i så fall?
Jonte_77

Inlägg av Jonte_77 »

eriksson25 skrev: Hej, Jag undrar om rtorrent klarar av att hantera rss? Och hur i så fall?
Det gör det tyvärr inte. Det finns dock en funktion att starta alla torrent-filer som dyker upp i en viss mapp, så det räcker att du ordnar ett program som laddar ner torrentfilerna till den mappen.

Igår roade jag mig med att fixa till gränssnittet i rTorrent så att det inte är så mycket trams på skärmen hela tiden.
Själv tycker jag att det är bättre såhär! http://jonte.hopto.org/misc/tiny-rtorrent.txt

Om någon håller med så finns patchen där också...
harmonia

Inlägg av harmonia »

Jonte_77 skrev:
eriksson25 skrev: Hej, Jag undrar om rtorrent klarar av att hantera rss? Och hur i så fall?
Det gör det tyvärr inte. Det finns dock en funktion att starta alla torrent-filer som dyker upp i en viss mapp, så det räcker att du ordnar ett program som laddar ner torrentfilerna till den mappen.

Igår roade jag mig med att fixa till gränssnittet i rTorrent så att det inte är så mycket trams på skärmen hela tiden.
Själv tycker jag att det är bättre såhär! http://jonte.hopto.org/misc/tiny-rtorrent.txt

Om någon håller med så finns patchen där också...
Ser fint ut. Så, hur gör jag för att byta? ebuild diff?
Jonte_77

Inlägg av Jonte_77 »

1) packa upp rtorrent-sourcen: tar zxvf rtorrent-0.7.4.tar.gz
2) kopiera .diff-filen till den nya mappen rtorrent-0.7.4
3) i samma mapp kör patchen: patch -p1 < rtorrent-0.7.4-compact.diff
4) kompilera och installera: ./autogen.sh && ./configure && make && make install

lycka till!
harmonia

Inlägg av harmonia »

tack!
Jonte_77

Inlägg av Jonte_77 »

Skrev ett skript för det igår och det fungerar fint med rtorrent! Finns på http://jonte.hopto.org/.

/Jonte
Dixon

Inlägg av Dixon »

Fungerar super! Skönt att slippa azureus....

Hur gör man för att välja vilka filer man vill ladda ner när det är flera filer på en torrent?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Dixon skrev: Hur gör man för att välja vilka filer man vill ladda ner när det är flera filer på en torrent?
Välj torrent, högerpil -> File list, högerpil och sedan upp/ner tills du hamnar rätt. Välj prioritet "off" med space :)

En liten guide:
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentUserGuide
Dixon

Inlägg av Dixon »

Fantastikt! Tack!  :D
Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sualo »

Tack så mycket!
Väldigt utförlig guide. Sånt här ser man gärna mer av  ;D
STORT tack.

Programmet verkar vara bra något hög inlärningströskel bara men när man väl får klämm på det är det nog lättjobbat
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag undrar om inte delar av den här HowTon har blivit "överflödig" eftersom rTorrent finns i version 0.6.4 i Feistys förråd nu. Det betyder kort och gott att det borde fungera att ersätta steg 1 och 2 med:

sudo apt-get install rtorrent

Jag är inte säker på ovanstående, men det lär trilla in en ny dator här hemma den här veckan, som det givetvis skall installeras Ubuntu på, så jag kan testa och se om det räcker :)
Dixon

Inlägg av Dixon »

Av någon anledningen fick jag det inte att fungera med sudo apt-get install rtorrent, däremot gick det bra att installera via Synaptic. (System ->Administration -> Programhanteraren Synaptic)
fuze
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fuze »

underbart...krypteringen fungerar på den senaste rtorrent. Nu kan jag avinstallera azareus och deluge  ;D
fuze
koch
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av koch »

Först vill jag tacka för en himla bra HOWTO. Programmet är mycket bra, jag funderade på att installera uTorrent men rTorrent är mycket bättre.

Sen undrar jag vad du menar med detta fuze?
fuze skrev: underbart...krypteringen fungerar på den senaste rtorrent. Nu kan jag avinstallera azareus och deluge  ;D
Skriv svar

Återgå till "Guider"