Problem med uppdatering [LÖST]

awerner
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Problem med uppdatering [LÖST]

Inlägg av awerner »

Har kört Ubuntu 8.04 en tid och det mesta har tuffat på jättefint. Nu får jag dock flera gånger om dagen uppmaning att uppdatera. (Det dyker upp ett utropstecken i en orange triangel i panelen uppe till höger.)
I dialogen som jag sedan får upp klickar jag på knappen kontrollera och får sedan följande besked:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Misslyckades med att hämta cdrom:[Ubuntu 8.04 _Hardy Heron_ - Release i386 (20080423)]/dists/hardy/main/binary-i386/Packages.gz Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor
Misslyckades med att hämta cdrom:[Ubuntu 8.04 _Hardy Heron_ - Release i386 (20080423)]/dists/hardy/restricted/binary-i386/Packages.gz Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor
Misslyckades med att hämta http://blognux.free.fr/debian/dists/uns ... ackages.gz 404 Not Found
Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad kan jag göra för att få ordning på detta? :-[
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med uppdatering

Inlägg av mcNisse »

Kontrollera vilka föråd du använder. Se till att cd:n är borttagen. Det kan du göra mha synaptic.
awerner

Inlägg av awerner »

Om du menar CDn jag installerade från så är den borttagen, det har väl gått någon månad sedan jag installerade. Beträffande förråden har jag gjort ett par tillägg bla KMFL (Keyboard Manager for Linux). Detta gjorde jag ganska snart efter installationen, men det här problemet har dykt upp för ett par dagar sedan.

Eftersom jag är nästan helt "grön" beträffande Linux, kan jag behöva detaljerad hjälp. :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag var otydlig. Det jag menade var att du ska ta bort cd:n som ett förråd. Detta gör du med programmet synaptic.

Jag kan dock inte vara mer specifik än så om hur du gör exakt eftersom jag inte kör programmet själv ;)
awerner

Inlägg av awerner »

Tack!
Jag fick ordning på det! Ytterligare en lärdom!! :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"