Brygga nätverk med 2 nätverkskort ?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
perhagge

Brygga nätverk med 2 nätverkskort ?

Inlägg av perhagge »

Näterk:
Adsl modem ->
Router (D-link 604) ->
-> PC (dual win xp/ ubuntu)
-> HTPC (mythbuntu, 7.1)
-> server (Ubuntu, http,smb mm)

ADSL modem och router finns i källaren i huset. PC och HTPC står i vardagsrummet, där jag även har en XBOX. I dag ligger lan kablarna slängandes efter golvet och vill inte dra en 3:dje kable för att ansluta XBOX.

Funderar på att sätta in ett till nätverkskort i HTPC och koppla vidare till Xboxen då dom står bara någon meter från varandra. Xboxen används med xbmc för att titta på inspelningar och filmer från HTPC på tven.

Fråga: kan man brygga (heter det så?) två kort i HTPCen så att xboxen dels kommer åt det på HTPC men även resten av interna nätverket samt internet?
Hur/vart ställer man in det i HTPCen?

Alternativet med trådlös router är inte aktuell just nu.

Mvh
Pär
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Brygga nätverk med 2 nätverkskort ?

Inlägg av andol »

Det du vill åstadkomma är fullt möjligt. Den lösning jag spontant kommer att tänka på är att använda Proxy ARP. Är dock skeptisk till utifall Mythbuntu har något grafiskt gränsnitt där du kan ställa in detta.

För egen del skulle jag löst problemet på ett helt annorlunda och betydligt enklare sätt. Vad säges om att helt enkelt ställa in en switch i vardagsrummet, bakom HTPC:n och Xboxen?
perhagge

Inlägg av perhagge »

Skulle det kunna gå med dnsmasq istället ?

Hittade den här guiden : http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/ipmasq_dnsmasq

Jag behöver ju ingen brandvägg så den biten kan jag skippa. Om jag använder dnsmasq i HTPC datorn kommer jag då att kunna komma åt webservern och Pc'en ? Om inte så kanske det skulle kvitta.

En switch är oxå ett alternativ, men satsar då en trådlös router längre fram. Tänkte mig mer en snabb lösning med dom delar jag redan har hemma.

Mythbuntu har grafiskt gränssnitt bygger på xubuntu, var hittar jag inställningar för proxy arp om jag vill testa det först ?

/Pär
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

perhagge skrev:Skulle det kunna gå med dnsmasq istället ?

Hittade den här guiden : http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/ipmasq_dnsmasq

Jag behöver ju ingen brandvägg så den biten kan jag skippa. Om jag använder dnsmasq i HTPC datorn kommer jag då att kunna komma åt webservern och Pc'en ? Om inte så kanske det skulle kvitta.
Visst skulle dylik lösning kunna fungera. Fast då får du ju en situation där (även) HTPCn agerar router. Känns på något vis som en onödigt komplicerat nätverksarkitektur.
perhagge skrev:Mythbuntu har grafiskt gränssnitt bygger på xubuntu, var hittar jag inställningar för proxy arp om jag vill testa det först ?
Rent överlag tror jag det är dåligt med GUI:n för att sätta upp Proxy ARP. Får förövrigt återkommer angående instruktioner hur man bär sig åt mer manuellt, givet att du är intresserad. Var ett tag sedan jag tittade på det sistens.
perhagge

Inlägg av perhagge »

Hej,

Ligg lite lågt med instruktioner för proxy arp, återkommer isånt fall. Jag har lite olika funderingar på lösningar, får se vad det blir.

Har faktiskt en fonera som jag flashat om med dd-wrt som jag försöker agera som AP på ena porten på routern och sedan köra PCen trådlöst (med wlan usb sticka) och på så sätt frigöra en kabel till XBOXEN. Har dock inte lyckats få det att fungera riktigt. Kan koppla upp mig trådlöst till foneran men kommer inte ut på nätet sen.

Blir nog en asau wl-500g premium lite senare så då löser det sig kanske på ett smidigt sätt.

Tack iallafall.

/Pär
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"