Har en stilla undran om det är möjligt att få en sata-brännare att fungera på nämnda moderkort.
När jag kollar i specifikationerna så står där:
Storage Controller: ATA-133, Serial ATA-150 (RAID), ATA-100, ATA-100, Serial ATA-150 (RAID), ATA-133 (RAID)
När jag kopplar min nyinköpta brännare så fungerar allt tills jag stoppar i en dvd-skiva. Då fryser hela Ubuntu.
Betyder Serial ATA-150 (RAID) att man måste ha den porten till raid?
När jag går in i bios så enablar jag "onboard sata/raid". Kan alltså inte bara välja sata utan får automatiskt raid påkopplat också.
http://www.ciao.co.uk/ASUS_P4PE__5346843
Sata-brännare på ett ASUS P4PE moderkort?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Sata-brännare på ett ASUS P4PE moderkort?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Re: Sata-brännare på ett ASUS P4PE moderkort?
Nej, det ska fungera. Avslöjar loggarna inget?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
Vilka loggar är det jag ska kolla?
Min bror var här för några dagar sen och då testade vi att installera ett sata-kort i datorn (SIL3512). Allt fungerar bra utan en sak.
När jag bootar datorn så står där typ boot disk failure så länge jag har pluggat in dvd-brännaren. Tar jag däremot ut den så fungerar det som vanligt.
Körde in kontakten efter bootningen och lyckades bränna en dvd och allting fungerade som vanligt.
Jag har inte hittat något sätt att komma runt detta. Skulle vara bra om man kunde stänga av så bootningen inte gjordes från sata-kortet.
Min bror var här för några dagar sen och då testade vi att installera ett sata-kort i datorn (SIL3512). Allt fungerar bra utan en sak.
När jag bootar datorn så står där typ boot disk failure så länge jag har pluggat in dvd-brännaren. Tar jag däremot ut den så fungerar det som vanligt.
Körde in kontakten efter bootningen och lyckades bränna en dvd och allting fungerade som vanligt.
Jag har inte hittat något sätt att komma runt detta. Skulle vara bra om man kunde stänga av så bootningen inte gjordes från sata-kortet.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Gå in i BIOS och ändra så den har hårddisken som första bootprioritet? 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
Om det ändå hade varit så enkelt. Jag testade till och med med att disabla allt utan min förstadisk där ubuntu/windows ligger men det hjälpte inte ett dugg.Hund skrev:Gå in i BIOS och ändra så den har hårddisken som första bootprioritet?