HowTo - eposta loggfiler

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

HowTo - eposta loggfiler

Inlägg av northface »

Om man vill ha koll på loggfiler, även om man inte har fysisk tillgång till maskinen, kan man fixa till så att den själv skickar önskade loggar till en e-post adress. Detta är speciellt användbart om man har server som är exponerad på Internet.

För att skicka loggfilerna krävs en konfigurerad MTA och mailx. MTA är i detta fall är Postfix.

Installera därför

Kod: Markera allt

sudo apt-get install postfix

sudo apt-get install mailx
Om inte postfix sedan tidigare är konfigurerad kan nedanstående konfigurationsfil, main.cf, tjäna som ett exempel.
Börja med att ta en kopia på main.cf

sudo cp /etc/postfix/main.cf /etc/postfix/main.cf.orginal
Öppna main.cf

gksudo gedit /etc/postfix/main.cf
Ersätt innehållet med nedanstående och spara. Glöm inte att lägga in dina egna uppgifter (kursiverade)!

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU)
biff = no
append_dot_mydomain = no
myhostname = localhost
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = exempel.com, localhost.exempel.com, localhost.localdomain, localhost
relayhost = <din ISP's smtp-mailserver>
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_command =
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
inet_interfaces = all

Starta om Postfix

sudo /etc/init.d/postfix restart
För att testa om utskicket fungerar behöver vi få root behörighet

sudo su
och kör följande i terminalen

cat <sökväg till någon loggfil> | mailx -s <"ditt eget namn på filen"> <e-postadress dit filen ska skickas>
Om detta fungerade kan vi lägga upp utskicken som cronjobb med crontab. Vi kör crontab som root.

sudo su

crontab -e
Låt oss säga att vi vill ha en leverans varje dag kl. 09.00. Vi väljer loggfilen auth.log och skriver då in:

0 9 * * * cat /var/log/auth.log | mailx -s "Autentiseringslogg" nisse@exempel.com
Spara
Ctrl+O -> Return -> Ctrl+X
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: HowTo - eposta loggfiler

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Härligt med fler jättebra guider från dig. :D

Är det lätt att få den skickad via krypterad smtp? Jag brukar skicka min mail via en annan "provider", men det vill inte min isp (bredbandsbolaget) om jag kör via smtp på port 25.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Har ingen användning av detta i dagsläget, men intressant och bra skrivet.
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Tack, för de glada tillropen. Jag har aldrig testat att köra krypterat. Det går antagligen. Får kolla upp.
Har du problem med B.B.? Jag har själv dessa och för mej funkar det bra att använda deras relayservrar med port 25 .... Man kan dock få studs ibland om mailet inte är korrekt uppbyggt.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Mekaniserad Apelsin skrev:Är det lätt att få den skickad via krypterad smtp? Jag brukar skicka min mail via en annan "provider", men det vill inte min isp (bredbandsbolaget) om jag kör via smtp på port 25.
Beror i mångt och mycket på hur den SMTP-server du skickar via är konfigurerad.

Givet att den skickar STARTTLS så ska det i princip räcka med att du har "smtp_use_tls = yes" i din main.cf, vilket jag till och med tror är default i ubuntu:s standardinstallation.

Till skillnad från SSL, vilket är betydligt mindre vanligt i SMTP-sammanhang, så påverkar inte den här typen utav TLS-uppkopplingar inte vilken port som ska användas. Det får du istället ange speca som servernamn:portnummer, för relayhost alltså. En vanlig alternativ SMTP-port är den så kallade Submission-porten på 587.
Skriv svar

Återgå till "Guider"