Firefox krånglar

newbie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Firefox krånglar

Inlägg av newbie »

Hej!
Igår så gjorde jag en standard uppdatering av bl.a firefox 3.0
Men nu så funkar inga add-on och språkpaket.
Varför och hur löser jag det?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Firefox krånglar

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Vilka addons är det? och de addons som kräver att man uppdaterar addonsen, är de uppdaterade?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Kan det vara så att de Tillägg du hade inte är kompatibla med den här versionen av FF? Kolla på hemsidan för Tilläggen.
newbie

Inlägg av newbie »

add-on'sen är ok nu, vet inte hur men defunkar iaf.
Något Svenskt språkpacket för 3.0 hittade jag dock inte.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Jag kidnappar tråden lite.

Jag har tröttnat sönder på Firefox nu. Det finns ingen som helst stabilitet i Ubuntumiljö (Och så har det varit för mig allt sedan 7.04), FF fryser ut och låser sig konstant och det är rent pinsamt att se att det inte klarar mer än 5-6 flikar innan det segar ur.

Jag har långt bättre prestationsförmåga på IE (Kan klämma ur mig ett 20 tal hemsidor, med flikar hit och dit utan problem då jag surfar, och det klarar IE, men inte FF), men det har jag ju inte här i Ubuntu så alternativet finns inte.

FF presterar något bättre i Windowsmiljö för mig, än här i Ubuntu, men även i Vista så låser det sig och beter sig rent allmänt som den underliga kusinen från landet.

Finns det inga smidiga sätt att identifiera var problemet ligger?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag sitter med 100+ flikar öppna (orkar inte pilla med bokmärken) utan problem. Är det möjligtvis en del flash på sidorna du har öppna? Isåfal rekommenderar jag tillägget Flashblock https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/433

Skumt att inte Firefox har samma språk som övriga Ubuntusystemet. Har du kollat System -> Administration -> Språkstöd så att det är fullt svenskt språkstöd?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

newbie skrev:Något Svenskt språkpacket för 3.0 hittade jag dock inte.
Har du svenska som standardspråk i Ubuntu så borde installationen fixa svenska även i FF.

Själv är jag mindre nöjd med FF3 än med tidigare versioner. Och det är just Linuxversionen som verkar strula mest. T ex flikar som öppnas men stängs nästan direkt; högerklickningar på länkar som där man inte vet om det ska komma upp en snabbmeny, rutan Egenskaper eller att det dyker upp ett fönster där jag kan skicka e-post. Vet dock inte hur man ska lösa de här problemen.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Cadryc skrev:Jag sitter med 100+ flikar öppna (orkar inte pilla med bokmärken) utan problem. Är det möjligtvis en del flash på sidorna du har öppna? Isåfal rekommenderar jag tillägget Flashblock https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/433
Ska testköra denna tingest.

Likvän känns det banalt att ett uttalat snabbt och stabilt program i en uttalat snabb och stabil operativsystemsmiljö är så klent att det inte tyar med lite flash - om det nu är det.

Hur som haver, jag testkör ovan nämnda FF-tillägg ett par dagar. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

När jag kommer hem från jobbet och så vidare så har jag som vana att mittenklicka på den enda bokmärkesmappen jag har, och den innehåller cirka 30 länkar. 30 tabbar öppnas alltså samtidigt utan några som helst problem. Jag har inte märkt av några problem med Fx sedan v3.0b2.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Calmeida skrev:Likvän känns det banalt att ett uttalat snabbt och stabilt program i en uttalat snabb och stabil operativsystemsmiljö är så klent att det inte tyar med lite flash - om det nu är det.
Håller med. Av någon anledning verkar Flash vara mer krävande av datorn i Ubuntu än i xp. Men det är det enda program jag hört talas om som är långsammare i Linux. Installerade nyligen Ubuntu på syrrans burk. I xp körde hon redan OpenOffice, det startade lite långsammare än Word. I Ubuntu så startar OpenOffice snabbare än word i xp :) . Det finns även andra exempel, som tex SuperPI som beräknar ett antal decimaler på pi, det går flera sekunder snabbare i Ubuntu än xp http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 02#p182713
Att flash är som det är får man klaga hos Adobe om, eller skänka pengar till Gnash projektet (ett öppet program som hanterar flash) så att det duger nånting till.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"