Japp och när jag ska in i mappen private med vista datorn så vill den att jag ska ange ett lösenord som inte existerar.... det går att komma in på datorn och se mappen iaf
Nu fungerar det satte ett ; framför "invalid users = root bin daemon nobody named sys tty disk mem kmem users"
Så nu fungerar det, men jag undrar hur säkert det är... den raden ska väl skydda på något sätt, eller?
Har ett litet problem till. Jag testade att göra en user genom "smbpassword -a paronfesken" och angav ett lösenord och restartade. När jag ska logga in genom en "vista" burk frågar den efter lösenord, men det jag angav funkar inte, inget konstigt med det kanske , men när jag loggat in typ för tionde gången kommer jag in i sharen iaf... hur funkar det?? Är min config rätt? Man tycker ju att det ska funka med engång eller inte alls... mvh P
grejen är ju att allt funkar, men bara inte att logga in på just den sharen som jag vill ha privat... vill ha en share som man kan logga in på och skriva som ingen (som inte är inloggad) ska kunna se. alla andra mappar som jag sharar ska vara tillgängligt för alla att läsa...
Om du vill kunna ha en egen mapp, som du inte delar med andra, ska du nog ha ett eget konto på datorn. Då loggas du in på den samtidigt som du kan se alla andra utdelade mappar där du har rättigheter.
maths57 skrev:Om du vill kunna ha en egen mapp, som du inte delar med andra, ska du nog ha ett eget konto på datorn. Då loggas du in på den samtidigt som du kan se alla andra utdelade mappar där du har rättigheter.
Nu var det ett tag sedan jag satte upp samba så. Jag har för mig att läst att man tagit bort smbpassword, men jag är inte säker. Använder man det så ska varje användare av tjänsten läggas till med ett användarnamn och lösen innan de kan ansluta.
Nu vet jag inte ett smack om Vista, med UAC och allt vad de hittat på...
Det brukar kunna underlätta om man gör ett användarkonto i linux,
och sedan ett sambakonto med samma användarnamn/lösenord.
hmm ok, har för mig att man editerar en särskild fil med samba passwords. Där man även kan göra grupper, tex en grupp ska kunna skriva där men inte här etc... får sätta mig ner och kolla pået någon dag... har haft 1-2 prov om dagen i 9 dagar, så jag e lite mör nu..