EDIT: Minnes grejen verkar ta fram samma procenttal som TOP gör men vad är det då den visar?
---
cpu biten verkar funka det är rätt nära det som visas i Systemövervakaren, det var kanske jag som var trött...
Men däremot minnes delen... Vad visar den?
Jag har testat alla de olika typerna man kan köra med den enligt
"name", "pid", "cpu", "mem", "mem_res", "mem_vsize", and "time".
top_mem mem visar nåt som ser ut att vara procent av nånting. Det är dock inte procent av allt mitt minne och inte heller procent av använt minne.
"mem_res", "mem_vsize" Visar Mega Binary Byte av nånting som jag inte vet vad...
och time visar inte alls det jag vill... och pid visar ju bara programmets id nummer.
Jag har googlat efter svar på min fråga men inte hittat nåt annat än nån som ställt samma fråga och inte fått svar.
Är det nån som vet vad top_mem egentligen visar?
Hur får man conky att visa minnet som Systemövervakaren så man får se vilka fyra program som använder mest minne? det är det jag vill
Anledningen nu till att jag startar Conky med terminalen är att det är lätt att stänga av den och starta en ny när jag har ändrat i config filen.
Startar jag med kommandot conky i terminalen så kan jag stänga ned Conky med ctrl + C
Så här ser det ut i terminalen:
Kod: Markera allt
jonas@jonas-desktop:~$ conky
Conky: desktop window (120007d) is subwindow of root window (1a6)
Conky: window type - normal
Conky: drawing to created window (4600001)
Conky: drawing to double buffer
Conky: received SIGINT or SIGTERM to terminate. bye!
med conky & blir det så här när jag stänger av med ctrl + c och den fortsätter iaf tills jag går in i Systemövervakaren och stänger ned den.
Kod: Markera allt
jonas@jonas-desktop:~$ conky &
[1] 8193
jonas@jonas-desktop:~$ Conky: desktop window (120007d) is subwindow of root window (1a6)
Conky: window type - normal
Conky: drawing to created window (4600001)
Conky: drawing to double buffer
jonas@jonas-desktop:~$
Jag har inte hittat conky i nån meny nån stans men om jag skulle starta den med Alt + F2 så måste jag också stänga av den i Systemövervakaren.
Därför så länge jag håller på att starta och stänga av den så använder jag terminalen med conky och sen när jag har fått den att funka som jag vill så sätter jag den att starta upp automatiskt när jag loggar in och så skiter jag i att stänga av den när jag loggar ut
cupe skrev:Vad är conker?
Jag brukar köra killall conky.
Om jag har skrivit conker nån stans så är det ett typo vilket inte alls är omöjligt att jag har gjort för av nån anledning så vill jag säga [kånker], fråga mig inte varför
Killall conky var ett bra tipps det ska jag köra om jag vill stänga av den efter en Alt + F2 start, annars så tycker jag det var smidigare med ctrl +c
Det blev vist ett långt inlägg