Mods / Admins

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
pl1sk3n
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Mods / Admins

Inlägg av pl1sk3n »

Den här trråden ligger kanske fel men;
Om en mod lr en admin postar en tråd så är alla mod admin där & svarar med automatik oavsett frågeställningen.
Ibland känns det som att ni är där mer för att glänsa mot varann än att hjälpa oss nybörjare.
Är det så lr har jag fått det hela om bakfoten ???
Många trådar som jag ser är upprepning av tidigare frågeställingar & kanske det är därför vissa trädar lämnas obesvarade.
Vissa trådar lämnas dock utan någon som helst respons, te.x dennahttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... db4ce9a4ad
Visst jag erkänner, den är min, men det finns flera liknande trådar som lämnas åt sitt öde.
Om jag hade mer kunskap så akulle jag dra mittt strå till stacken....
Jag är tyvär grön på Linux.

Kill me now
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Mods / Admins

Inlägg av Hund »

Jag svarar på allt jag kan.. (Syns inte det på antalet inlägg? :P) Ibland kan man söka efter en lösning om man inte vet svaret för att sedan kunna bistå med hjälp, men det fungerar inte alla gånger. Just Samba har jag själv ingen koll på alls då jag aldrig använt det mer än ett par ggr när jag började med Linux.

Vi är inte här för att glänsa, det är synd om du har fått den bilden av oss. Jag uppskattar dock att du tar upp det! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jo det är en miserabel tråd du länkar till

Det bottnar även i en känd bugg i Hardy där en funktion som heter
shares-admin saknas.

http://ubuntu-tutorials.com/2008/07/12/ ... res-admin/

Den här guiden visar då hur en fildelning sker på en Ubuntu burk
utan en massa trassel.

Samma guide fanns förut.... ??? Jag gjorde den själv....
Användarvisningsbild
pl1sk3n

Inlägg av pl1sk3n »

@ hund
Mitt första inlägg var inte för att provocera någon, mer för att få en reaktion.
Jag vet att du är en av dom största problemlösarna här & jag & säkert många med mig är tacksamma för det :)
Jag har tidigare fått en hel del matnyttigt från dig, direkt & via sökfunktionen.
Att hänvisa till antalet inlägg beyder ju egentligen ingenting.
@ pun
Länken verkar vara ett knep att få igång fildelning Från Ubuntu, det funkar, från Vista däremot.....
Miserabel tråd, vad menar du med det egentligen?

Vart en del OT.....
Frågan kvarstår dock.
Om ni vill hjälpa till med mitt andra problem så har ni länken ovan
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

pl1sk3n skrev: @ pun
Länken verkar vara ett knep att få igång fildelning Från Ubuntu, det funkar, från Vista däremot.....
Miserabel tråd, vad menar du med det egentligen?

Jo angående shares-admin skulle jag kunna skiva en uppsats..... kort o gott så är det precis som
han på Ubuntu Tutorial skriver.

Nu vet jag lite mer än snubben som skrev guiden som iofs är en av de flitiga Ubuntu Planet skribenterna.. :)

Tanken var att det skulle räcka med att högerklicka på en mapp i Nautilus och sedan dela ut

Något verkar bugga och via shares-admin så installeras då Samba prototkollet helt korrekt.

Under Hardys utveckling så blev det pajkastning mellan Gnome o Ubuntuutvecklare kring det här.
Vidare en massa surr om koden var "förvaltad" eller ej..

Summa summarum ska man inte behöva traggla med conf filer.... rena stenåldern. :P

När man är mer van så kan det kasnke vara intressant för ett fåtal. 8)
Användarvisningsbild
pl1sk3n

Inlägg av pl1sk3n »

@ pun
Jag ser vad du skriver & tror även att jag har koll på innebörden men detta är dom svaren jag ville ha i min 2'a tråd ovan.
Som jag tidigare nämde så är även ett negativt svar dock ett svar vilket innebär att man kanske kan sluta leta här & på www.
Sökfunktionen är ju ett skämt i dagsläget om man inte går till avanceratt läge, diskuteras i denna tråd[urlhttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=29646][/url]
Jag är på intet sätt ute efter en konfrontation med någon här på forumet & om Hardy saknar nått i koden så är det ju bra om
det kommer till allmän kännedom, lr hur?
Om jag kunde slippa Win så skulle jag antagligen göra det men vissa program / tjänster sätter stop för det.
Känns dock som att jag har fått svar iom era svar på min fråga.
Detta var på inga sätt ett försök att få igång en pajkastning utan ett sätt att kolla om ni är med ::) oss rockies.
Användarvisningsbild
cupe

Inlägg av cupe »

Om jag kunde slippa Win så skulle jag antagligen göra det men vissa program / tjänster sätter stop för det.
Vad / vilka? Är du verkligen säker på det? :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nej antalet inlägg behöver inte betyda något.. Jag menade mer på att jag är ganska aktiv och försöker hjälpa användare. :)

Jag tycker det var väldigt bra att du tog upp det. :) Det är nog ingen som tror att du försöker jäklas med någon.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

pl1sk3n skrev:Om en mod lr en admin postar en tråd så är alla mod admin där & svarar med automatik oavsett frågeställningen.
Ibland känns det som att ni är där mer för att glänsa mot varann än att hjälpa oss nybörjare.
Är det så lr har jag fått det hela om bakfoten ???
Att mods och admins dyker upp är inte så konstigt. Det är oftast vi som är här. Det finns några, där ibland Hund, som verkar vara inne nästan hela tiden. Allt som allt är det kanske max 50 stycken som är här regelbundet och kanske dagligen. Klart att vi då syns tillsammans i olika trådar.

Något som jag själv har tänkt på, är att en frågan kan ligga obesvarad någon dag, men om jag skriver ett inlägg då är det flera som ger sig in. Jag kanske i mitt första svar inte har kunnat ge någon hjälp, bara ställt en fråga för att få ett förtydligande, men det verkar räcka. Är inte det bra? Det är också så att vissa saker tror man sig kunna lite om och där är man snabbare på att gå in. Vissa saker har jag inte den blekaste om, och då drar jag mig och väntar på att någon annan kanske kan - vilket brukar vara fallet.

Sedan brukar det uppstå vad vi kan kalla för Linuxdiskussioner. Ta en sån sak som textredigerare. Det finns mängder! Frågar då någon efter en sådan, kommer h*n att först få ett svar, sedan kommer det andra som talar om vilken just h*n tycker är bäst. Det är ett utslag av den valmöjlighet som finns inom Linuxvärlden. Tyvärr kan sådan diskussioner lätt hamna ovan för huvudet på en nybörjare. Det är inte att glänsa, utan att man tappar bort sig och diskuterar något som tillhör fördjupningskursen i Linux. ;)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

pl1sk3n skrev: Detta var på inga sätt ett försök att få igång en pajkastning utan ett sätt att kolla om ni är med ::) oss rockies.
Nej jag fördjupar mig inte mer i detta.

Hjälpfilen du har under Meny System är "The Ubuntu Way" att göra saker.

Om någon vill ändra på det så engagerar man sig centralt i Ubuntu.

Sen finns det de i det här forumet som inte vill köra The Ubuntu Way utan sin alldeles egna väg.

Man kan enkelt gå igenom forum efter forum hos U-F och kolla hur man jobbar bla med klistrade trådar.

Det är alltid någon som läser och efter ett tag blir det "Följa John".... ;)

Men... Jantelagen och olika distar.... >:D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

pun skrev:
pl1sk3n skrev: Detta var på inga sätt ett försök att få igång en pajkastning utan ett sätt att kolla om ni är med ::) oss rockies.
Nej jag fördjupar mig inte mer i detta.

Hjälpfilen du har under Meny System är "The Ubuntu Way" att göra saker.

Om någon vill ändra på det så engagerar man sig centralt i Ubuntu.

Sen finns det de i det här forumet som inte vill köra The Ubuntu Way utan sin alldeles egna väg.

Man kan enkelt gå igenom forum efter forum hos U-F och kolla hur man jobbar bla med klistrade trådar.

Det är alltid någon som läser och efter ett tag blir det "Följa John".... ;)

Men... Jantelagen och olika distar.... >:D
ugh :)

ugh :)))

ugh :D
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Ingen pajkastning, inga gliringar och annat respektlöst! Håller till ämnet!
Användarvisningsbild
pl1sk3n

Inlägg av pl1sk3n »

@ pun,va vi släpper väll detta lr?
Tråden var ju inte direkt riktad till dig, men jag tackar för dina svar även om dom kom i fel tråd.
@ sid ???
@ maths57 :)
Tack för ett bra & utförligt svar.
Att jag riktade mig till admin/mods framför allt är ju för att jag tror att den främsta kunskapen finns där.
I ditt svar så säjer du att ibland så vet/hittar man inte svaret, & det är ju såklart helt ok.
Men om ingen svarar så vore det dock bra om nån här med cred talar om att de just nukanske inte finns nån
lösning, lr titta här så kan du kanske komma till rätta med problemet.
Jag har sökt här på forumet, på www & hjälpfiler & ja må ju vara en idiot i vissas ögon som inte kan hitta svaret.
Jag är som sagt ganska grön på Linux världen.
"the ubuntu way" är väll knappast den rätta vägen att vinna nya anhängare på trots allt.
Alla har vi färdigheter på olika område.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

pl1sk3n skrev:Men om ingen svarar så vore det dock bra om nån här med cred talar om att de just nukanske inte finns nån
lösning, lr titta här så kan du kanske komma till rätta med problemet.
Jag har sökt här på forumet, på www & hjälpfiler & ja må ju vara en idiot i vissas ögon som inte kan hitta svaret.
Jag är som sagt ganska grön på Linux världen.
"the ubuntu way" är väll knappast den rätta vägen att vinna nya anhängare på trots allt.
Alla har vi färdigheter på olika område.
Jag vet ganska väl inom vilka områden jag skulle kunna ge ett svar. Inom andra vet jag ingenting! Så om jag inte svarar, så är min förhoppning att någon annan vet. Och för det mest är det så. Din tanke om att åtminstone skriva att det inte finns någon lösning är bra, i princip, men jag kan inte vara säker på att det inte finns någon lösning.

När jag började med Linux runt 2003, då fanns det knappt några forum och troligen inte på svenska om Linux. Mina lärdomar fick jag skaffa genom att söka på Google, låna någon bok på biblioteket (bl a Walleijs bok), jag köpte David Elbots bok om Linux osv. Först körde jag Red Hat Linux8. Gick sedan över till Fedora Core 2, men övergav det för att det kraschade hela tiden. Tog du ut hårddisken och började köra Knoppix, Damn Small Linux och Puppy Linux. Det var när jag meckade med de tre sista som jag på riktigt kom in i hur Linux funkar. Nu kan man komma hit, sök på det man har problem med eller skicka en fråga direkt. Är inte det enklare?
Skriv svar

Återgå till "Forum"