När inte forumsreglerna räcker till: en checklista

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: När inte forumsreglerna räcker till: en checklista

Inlägg av vulfgar »

Jag har delat denna tråd och flyttat till Bortmodererade inlägg pga av det var grovt OT och dessutom innehöll en del kränkande inlägg.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Här finns en komplett lista över regler

http://ubuntuforums.org/index.php?page=policy

Det finns ju ingen transparens över att en liten minoritet ska kunna
härja som de vill i ett forum, då har man missuppfattat begreppet inkl
Ubuntu.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

hmm, kanske skulle vi köra samma som ubuntuforums? Vad skulle det få för konsekvenser?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Vad skulle det få för konsekvenser?
Konsekvenser för ubuntu-se.org, eller de som överträder policyn?

För ubuntu-se.org, ett mkt komplett regelverk.....dock lite väl mastigt kanske.

De som överträder policyn blir ju i ultimata fall bannade. (Jag själv har alltid varit motståndare mot permanenta banningar, men den senaste tidens häxjakt har fått mig att ändra ståndpunkt i frågan.)
Posts which violate any part of this Code of Conduct may be edited or moved to a special holding area called "The Jail." Posts in The Jail are only visible to staff members and the original poster.

If you were to continue to break this code of conduct your account would be reviewed and you could be banned. It is the sole discretion of the forum resolution team (currently the administrators) to ban violating accounts. As of March 13, 2007, accounts will not be deleted, although email addresses can be removed from accounts by request if the account is not going to be used any longer.
Edit: En intressant sektion på "hur" en moderator "bör" agera vid en given situation:
Posting and moderating in the same thread:
This is generally discouraged. If you have participated in a discussion and later find there is a problem in the thread contact the other staff and have someone else who is uninvolved moderate. The exception would be if no one is available, you can close the thread temporarily with a post stating that it will be looked at by a non-involved staff member as soon as possible. If you aren't sure what to do, get an administrator.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Urban Anjar skrev:hmm, kanske skulle vi köra samma som ubuntuforums? Vad skulle det få för konsekvenser?
Det är ytterst sällan någon bannas från UF

Man kör allting transparent och det hamnar i Resolution Center

http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=123

Här bestämmer Matthew o Kiwi... 8)

Man kan sedan överklaga till Forum Council

Det viktiga är att en moderator får stöd för sitt handlande, annars blir det omöjligt med
en massa hårklyverier från rättshaverister.

Sedan igen.... kollar man U-Fs uppbyggnad så har man då stoppat undan grupper
där det blir konflikter, inget som drar dit debattsugna.

Alla ICKE Ubuntu ligger som underforum... MYCKET SMART !!!!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Followup

Den här Resolution tråden är bra... snubben hatar amerikaner och skulle ut på jakt.. ;)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=824855
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Jag håller med Pun nåstan på allt. Jag tror många missuppfatar vad han vill föra fram. Han talar kanske inte alltid i klar text. Det krävs lite tanke arbete. Men han har förståndiga synpunkter. I mitt fall känner jag mig klart kränkt och jag kommer inte att glöma och inte förlåta. Men min syn på livet är man går vidare. Jag har ett stort förtronde för de som jag anser har någon form av ledareroll för ubuntu-se.org. En del anser de inte finns någon ledare. Men de anser jag. Det krävs också. Jag vill också ge elloge till Broder Tuck han har ett flertal gånger get mig kloka råd. Jag anser att han är en person med kloka åsikter. En skärpning av reglerna är nödvändig och klara derktiv till alla adminstratörer och övriga hur de skall tillämpas. Även om det är off-topic så håller jag med Pun på att en rubrik med övriga distrubtioner är en bra lösning. Man också klar göra i rubriken att det här har inget med Ubuntu forum eller ubuntu som distrubtion att göra. Varför tycker jag så? Ni är störst och har många besökare som är trevliga och har mycket kunskap. Om jag varirt adminstratör här lär jag nog varit ganska trött på alla off-topic trådar som inte handlar om Ubuntu. Jag tror inte Ubuntu tappar många användare på att ha en sådan ämne/rubrik. Ubuntu är så bra. Den förlusten är marginel och säkert mindre än 3%

Max

:)
Senast redigerad av 1 Klurig, redigerad totalt 16 gånger.
Kontakt:
E-postadress: klurig@foresightlinux.se
Jabber: klurig@jabber.se
Blogg: http://blogg.idg.se/klurig/

Administratör Pardus Linux Sverige och Foresight Linux Sverige.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kan meddela att jag jobbar på en helt ny uppsättning med regler som baseras på de nuvarande. Kommer att bli i stil med:

1. Regler, måste såklart följas...
2. Att tänka på, tex 6.1 i puns inlägg här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p229977
3. Allmänna trivselregler...
4. Tips Tips/Trix

Förhoppningsvis så ska det bli så tydligt och lättläst som möjligt. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Kommer de nya reglerna att gälla i dolda tavlor också eller blir det som det är nu?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Sid skrev:Kommer de nya reglerna att gälla i dolda tavlor också eller blir det som det är nu?
Och hur är det i de dolda tavlorna nu idag, menar du?
Sid

Inlägg av Sid »

Kattskrället skrev:
Sid skrev:Kommer de nya reglerna att gälla i dolda tavlor också eller blir det som det är nu?
Och hur är det i de dolda tavlorna nu idag, menar du?
Sist jag såg dom modererades eller bestraffades ingenting. Jag har inte heller sett någon bestraffning efteråt.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Eftersom jag inte har access till de dolda tavlorna så vet jag inte hur de arbetar därinne idag, men jag litar på att administrationen använder de dolda tavlorna i de syften de är tänkta att användas.

Men du har alltså access och kan följa med i administrationens dagliga arbeten i de dolda tavlorna, så du vet med säkerhet hur det är där idag......eller vad grundar du dina anklagelser på egentligen?

Om du inte har access, när hade du tillgång till de dolda tavlorna senast, så du med egna ögon kunde följa med därinne?
Sid

Inlägg av Sid »

Kattskrället skrev:Eftersom jag inte har access till de dolda tavlorna så vet jag inte hur de arbetar därinne idag, men jag litar på att administrationen använder de dolda tavlorna i de syften de är tänkta att användas.

Men du har alltså access och kan följa med i administrationens dagliga arbeten i de dolda tavlorna, så du vet med säkerhet hur det är där idag......eller vad grundar du dina anklagelser på egentligen?

Om du inte har access, när hade du tillgång till de dolda tavlorna senast, så du med egna ögon kunde följa med därinne?
Jag hade tillgång till bollplanket ett kort tag. Då såg jag vad som avhandlades där. Ingenting av det har mig veterligen bestraffats. Har du andra uppgifter?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Sid skrev:
Kattskrället skrev:Eftersom jag inte har access till de dolda tavlorna så vet jag inte hur de arbetar därinne idag, men jag litar på att administrationen använder de dolda tavlorna i de syften de är tänkta att användas.

Jag hade tillgång till bollplanket ett kort tag. Då såg jag vad som avhandlades där. Ingenting av det har mig veterligen bestraffats. Har du andra uppgifter?
Du ifrågasätter ju hur de arbetar därinne idag. Hur vet du att de inte använder tavlorna på tänkt sätt om du inte har access?
Litar du inte på administrationen här?
Sid

Inlägg av Sid »

Kattskrället skrev:
Sid skrev:

Du ifrågasätter ju hur de arbetar därinne idag. Hur vet du att de inte använder tavlorna på tänkt sätt om du inte har access?
Jo jag litar på större delen av administrationen. Tyvärr har inte bara dom tillgång dit. Jag ifrågasätter också varför inte de personangrepp som skedde i bollplanket på den tiden bestraffas efter samma regelverk som vi andra bestraffades efter.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Sid skrev:
Kattskrället skrev:
Sid skrev:

Jo jag litar på större delen av administrationen. Tyvärr har inte bara dom tillgång dit. Jag ifrågasätter också varför inte de personangrepp som skedde i bollplanket på den tiden bestraffas efter samma regelverk som vi andra bestraffades efter.
Så dina klagomål berör alltså sånt som hände för länge sedan och inte nu, på senare tid fram till idag?
Sid

Inlägg av Sid »

I viss mån gör de det eftersom jag själv blev varnad för mildare saker än vad som skrevs där.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Det är ju inget som annonseras på forumet precis vilka eller vem som erhåller en varning.

Hur vet du att de inte blev varnade?
Sid

Inlägg av Sid »

Kattskrället skrev:Det är ju inget som annonseras på forumet precis vilka eller vem som erhåller en varning.

Hur vet du att de inte blev varnade?
Enligt mina källor har de inte blivit varnade. Har du andra uppgifter?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Det låter ju tillförlitligt.....
Skriv svar

Återgå till "Forum"