Vad bör installeras?

wumama
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Vad bör installeras?

Inlägg av wumama »

Är en riktig färsking på Ubuntu och inte heller någon virtuos på datorer...

Fråga: Bör jag installera allt som installationsguiden säger finns tillgängligt att installera/uppdatera? Det känns som att det kan bli en himla
massa efter ett tag....
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Vad bör installeras?

Inlägg av Cadryc »

Vilken guide tänker du då på?

Allt det som dyker upp i uppdateringshanteraren kan man lugnt installera, om du nu inte har aktiverat försläppta uppdateringar (de av inte aktiverade som standard, utan de som vill agera testare innan saker släpps skarpt aktiverar dem)

Däremot, om man vill att saker ska fungera så enkelt som möjligt, kan man installera Restricted extras i Lägg till/ta bort. Den installerar en massa ofria grejer, en del måste man ha för att få funktionaliteten (som flash) medans andra skulle man lika gärna kunna köra fria alternativ istället. Men med restricted extras får man allt som en klump så behöver man inte bry sig så mycket.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Wael

Inlägg av Wael »

Du borde självklart installera alla uppdateringar som Uppdateringshanteraren visar eftersom du då får en del buggfixar och systemet borde bli stabilare.
Någon gång ibland bör du köra:

Kod: Markera allt

sudo apt-get autoremove

Kod: Markera allt

sudo apt-get autoclean
för att ta bort sådant som du inte längre behöver. Då bör det inte bli så mycket ;)
wumama

Inlägg av wumama »

Oki! Tack så mycket båda två.

Ps. Menar du, Cadryc, att jag ska bocka av Proprietära drivrutiner för enheter (restricted) för att vara på den säkra sidan?
Just nu är den nämligen ibockad.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Vissa grafikdrivrutiner har propretiära ( eller ofria) drivrutiner som gör att man får en viss funktionalitet. Därför kan det vara vanskligt att bocka av det. Låt det vara om det funkar.
Det finns sedan en större debatt om fritt och ofritt inom FOSS*-gemenskapen hur man skall förhålla sig till ofritt men det är en annan femma.
Det är nåt man kan sätta sig in och ta ställning till senare när man blivit lite varmare i kläderna.

* Free and Open Source Software.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

wumama skrev:Oki! Tack så mycket båda två.

Ps. Menar du, Cadryc, att jag ska bocka av Proprietära drivrutiner för enheter (restricted) för att vara på den säkra sidan?
Just nu är den nämligen ibockad.
Som Ulsak säger är det drivrutiner. Restricted extras är annat, som tex flash, och stöd för att se på DVDfilm, mp3-codec mm. Om jag inte missminner mig, även microsoftfonter av nån anledning, liberation fonts duger annars utmärkt. Man kan lika gärna installera de ofria grejer som man behöver allt eftersom, men om man inte bryr sig så finns Restricted extras.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"