Är en riktig färsking på Ubuntu och inte heller någon virtuos på datorer...
Fråga: Bör jag installera allt som installationsguiden säger finns tillgängligt att installera/uppdatera? Det känns som att det kan bli en himla
massa efter ett tag....
Vad bör installeras?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Vad bör installeras?
Vilken guide tänker du då på?
Allt det som dyker upp i uppdateringshanteraren kan man lugnt installera, om du nu inte har aktiverat försläppta uppdateringar (de av inte aktiverade som standard, utan de som vill agera testare innan saker släpps skarpt aktiverar dem)
Däremot, om man vill att saker ska fungera så enkelt som möjligt, kan man installera Restricted extras i Lägg till/ta bort. Den installerar en massa ofria grejer, en del måste man ha för att få funktionaliteten (som flash) medans andra skulle man lika gärna kunna köra fria alternativ istället. Men med restricted extras får man allt som en klump så behöver man inte bry sig så mycket.
Allt det som dyker upp i uppdateringshanteraren kan man lugnt installera, om du nu inte har aktiverat försläppta uppdateringar (de av inte aktiverade som standard, utan de som vill agera testare innan saker släpps skarpt aktiverar dem)
Däremot, om man vill att saker ska fungera så enkelt som möjligt, kan man installera Restricted extras i Lägg till/ta bort. Den installerar en massa ofria grejer, en del måste man ha för att få funktionaliteten (som flash) medans andra skulle man lika gärna kunna köra fria alternativ istället. Men med restricted extras får man allt som en klump så behöver man inte bry sig så mycket.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Du borde självklart installera alla uppdateringar som Uppdateringshanteraren visar eftersom du då får en del buggfixar och systemet borde bli stabilare.
Någon gång ibland bör du köra:
för att ta bort sådant som du inte längre behöver. Då bör det inte bli så mycket 
Någon gång ibland bör du köra:
Kod: Markera allt
sudo apt-get autoremove
Kod: Markera allt
sudo apt-get autoclean

Oki! Tack så mycket båda två.
Ps. Menar du, Cadryc, att jag ska bocka av Proprietära drivrutiner för enheter (restricted) för att vara på den säkra sidan?
Just nu är den nämligen ibockad.
Ps. Menar du, Cadryc, att jag ska bocka av Proprietära drivrutiner för enheter (restricted) för att vara på den säkra sidan?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vissa grafikdrivrutiner har propretiära ( eller ofria) drivrutiner som gör att man får en viss funktionalitet. Därför kan det vara vanskligt att bocka av det. Låt det vara om det funkar.
Det finns sedan en större debatt om fritt och ofritt inom FOSS*-gemenskapen hur man skall förhålla sig till ofritt men det är en annan femma.
Det är nåt man kan sätta sig in och ta ställning till senare när man blivit lite varmare i kläderna.
* Free and Open Source Software.
Det finns sedan en större debatt om fritt och ofritt inom FOSS*-gemenskapen hur man skall förhålla sig till ofritt men det är en annan femma.
Det är nåt man kan sätta sig in och ta ställning till senare när man blivit lite varmare i kläderna.
* Free and Open Source Software.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Som Ulsak säger är det drivrutiner. Restricted extras är annat, som tex flash, och stöd för att se på DVDfilm, mp3-codec mm. Om jag inte missminner mig, även microsoftfonter av nån anledning, liberation fonts duger annars utmärkt. Man kan lika gärna installera de ofria grejer som man behöver allt eftersom, men om man inte bryr sig så finns Restricted extras.wumama skrev:Oki! Tack så mycket båda två.