systemkrasch

kjelleborg

systemkrasch

Inlägg av kjelleborg »

Hej alla glada människor!
Jag kör Hardy. Satt och skrev i Open Office när det meddelades att det fanns 109 filer att ladda ner. Jag sparade mitt jobb och
godkände nerladdningen. Det tog lång tid. Efter nerladdningen skulle systemet startas om. Nu började det rolikga :-( Massor av olika fragment
dök upp på skärmen med blixtens hastighet för att sluta med ett helt tomt skrivbord. Allt var borta, alla ikoner och t.o.m. panelerna. Alla adresser
var borta i Evolution e-post och alla bokmärken. Givetvis även muspekaren. Ett nytt försök: bryta strömmen och starta om. Resultat en färggrann trasmatta av lodräta olikfärgade streck. Vid tredje försöket att starta om -- INGET OPERATIVSYSTEM. Det värsta är att det inte lönade sig att SPARA jobbet, jag skulle ha
gjort en backup. Det är visst inte så stabilt som man kunde önska.

Fingalo
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: systemkrasch

Inlägg av Ulsak »

Det var lite otäckt. När du startade om fanns alltså ingen recovery mode?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du en Live-CD med Ubuntu? Dra igång den och se om du hittar på hårddisken via den vägen, då kan du iaf rädda det som du vill ha kvar.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

Hund skrev:Har du en Live-CD med Ubuntu? Dra igång den och se om du hittar på hårddisken via den vägen, då kan du iaf rädda det som du vill ha kvar.
Hej!
Jag fick ingen hjälp av Live-CDn, så jag fick installera om Hardy och börja om från början. Jag har haft otur sedan jag bytt grafikkort (det förra brann upp) som jag
skrev om under grafikkort. Jag tror att kraschen och övriga besvär har sin rot i att Hardy INTE var en ren version utan en uppgradering från tidigare version av Ubuntu. Jag har läst någonstans att bästa sättet att undvika bekymmer är att skippa den gamla versionen och installera den nya från en frisk Live-CD.
Tack ALLA för hjälpen!

fingalo
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

Ulsak skrev:Det var lite otäckt. När du startade om fanns alltså ingen recovery mode?
Hej!

Inte en chans att göra någonting. Ingen mus och inga funktionskommandon hjälpte.

fingalo
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Om jag förstår dig rätt, så har du redan installerat om Ubuntu!? -synd-
Om det inte rör sig om en allvarlig Hårddisk krash, så borde du iaf. kunna mounta din Hårddisk från LiveCDn och sen backa upp dina filer till CDRW, USB, NÄT... Ibland räcker det med en filecheck ex. "sudo fsck.ext3 /dev/sda1", annars "sudo mount /dev/sda1 /mnt, då ska du hitta hela din filstruktur under /mnt...
När man sen lägger tillbaka sin data, är det bra om du använder samma användarnamn+användar-id, som innan dvs att du lägger upp användarna i samma ordning som innan. Användar-id hittar du under System->Administration->Användare och grupper->Egenskaper->användare->Avancerat... dom läggs upp i ordningen 1000,1001,1002...
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Om jag förstår dig rätt, så har du redan installerat om Ubuntu!? -synd-
Om det inte rör sig om en allvarlig Hårddisk krash, så borde du iaf. kunna mounta din Hårddisk från LiveCDn och sen backa upp dina filer till CDRW, USB, NÄT... Ibland räcker det med en filecheck ex. "sudo fsck.ext3 /dev/sda1", annars "sudo mount /dev/sda1 /mnt, då ska du hitta hela din filstruktur under /mnt...
När man sen lägger tillbaka sin data, är det bra om du använder samma användarnamn+användar-id, som innan dvs att du lägger upp användarna i samma ordning som innan. Användar-id hittar du under System->Administration->Användare och grupper->Egenskaper->användare->Avancerat... dom läggs upp i ordningen 1000,1001,1002...
Tack för tipset.
Jo, jag installerade om Ubuntu. Det allra mesta hade jag, som väl var, i en HD-back up men sista veckans jobb får jag göra om.
Har inte så stora kunskaper i handhavandet av operativsystemet så ditt råd är en fullständig nyhet för mig. Skall jag vara ärlig
var det nog andra eller tredje gången sedan Fedora 2 som jag öppnade Terminalen. Jag skrev då enl ett råd "sudo shutdown -h now"
för att kunna stänga av datorn. I övriga fall har jag bara använt apt-get en eller två gånger. Min användning av datorn är till 99% att
skriva och skanna in bilder med, tidigare bla en lärobok om verkstadsteknik, om matematik och en lärobok om Elektronik för tillfället.
Hoppas den nya installationen skall "hålla".
fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Det är alltid en avvägning om man ska uppdatera eller behålla det man vet fungerar. Jag brukar göra en "ghost" när jag uppgraderat till ny version och installerat/konfigurerat allt som jag vill ha(någon gång i halvåret), därefter kör jag inkrementell backup varje natt inkl. paketinställningar, men även en manuell innan jag installerar uppdateringar, Sen körs en korsbackup mellan min bärbara <-->och stationära, på så sätt kan jag snabbt återställa systemet. Det är alltid en god ide att lägga systemet och backup'n på skilda medium/hårddiskar.
Jag använder Clonezilla, kcron, sbackup, samba. Men det finns otaliga sätt att lösa det på...

-Lycka till framöver- :)
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Det är alltid en avvägning om man ska uppdatera eller behålla det man vet fungerar. Jag brukar göra en "ghost" när jag uppgraderat till ny version och installerat/konfigurerat allt som jag vill ha(någon gång i halvåret), därefter kör jag inkrementell backup varje natt inkl. paketinställningar, men även en manuell innan jag installerar uppdateringar, Sen körs en korsbackup mellan min bärbara <-->och stationära, på så sätt kan jag snabbt återställa systemet. Det är alltid en god ide att lägga systemet och backup'n på skilda medium/hårddiskar.
Jag använder Clonezilla, kcron, sbackup, samba. Men det finns otaliga sätt att lösa det på...

-Lycka till framöver- :)
Tack för det!
Jag har ingen bärbar, jag har en USB-ansluten extern hårddisk till backup men den fungerar inte mera eftersom originalprogrammet inte finns mer, och jag kan inte hitta det någonstans. De Du föreslår passar inte mina krav. Jag tror att jag behöver 2 program: ett brännarprogram för multibränning (som NERO för Windows) samt ett backupprogram direkt till CD eller DVD. Jag testade en gång att lägga en backup på "nätet", det har jag aldrig återsett sedan jag lade in det. Vad skall jag då spara i en backup? Mina texter och mina bilder - INTE hela Ubuntu eller hela "C".
Jag vill göra som tidigare: klicka på "spara" och välja CD/DVD. Finns en fil skrivs den över men sparar INTE den gamla filen. Kan jag åstadkomma detta är lyckan fullständig.

Med vänlig hälsning
fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Inga som helst problem, installera sbackup och lägg backup target (default inställningar + ev. egna) till din externa HD, tror den måste vara mountad i /etc/fstab om det ska fungera?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

"Lite sent" men som bbauto var inne på så räddar man troligen det med en sk chroot

Kör man instabila versioner så blir det en chroot lite då och då

Hardy varningen inkl chroot-räddning

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ght=chroot

Utvecklare kör allt via diverse chroots i en stor soppa.... ;)

Sen om Open Office var inblandat så ska OO 3.0 vara mycket bättre paketerat.
2.4 är ett myller av paket.
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

pun skrev:"Lite sent" men som bbauto var inne på så räddar man troligen det med en sk chroot

Kör man instabila versioner så blir det en chroot lite då och då

Hardy varningen inkl chroot-räddning

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ght=chroot

Utvecklare kör allt via diverse chroots i en stor soppa.... ;)

Sen om Open Office var inblandat så ska OO 3.0 vara mycket bättre paketerat.
2.4 är ett myller av paket.
Hellre försent än aldrig!
Jag har sparat sidan om chroot kan kanske behövas i framtiden.
Tack. fingalo
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Inga som helst problem, installera sbackup och lägg backup target (default inställningar + ev. egna) till din externa HD, tror den måste vara mountad i /etc/fstab om det ska fungera?
Hej igen!
sbackup är tydligen installerad (är grön i Synaptic) men jag kan inte hitta filen. Måste finnas ett specialkommando för att hitta den och
starta den.

fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Här är ett sätt att lösa det: Se till att ha kcron, sbackup, gparted installerade...
1. Plugga i din externa USB Hd
2. Starta System->Administration->Partitionsredigerare, kontrollera vad din externa USB HD, har för Beteckning samt typ av filsystem. ex. sdb1, fat32.. (option: kan du krympa befintlig partition 10GB? Högerklicka->Ändra storlek/Flytta... Skapa en ny ext3 partition, högerklicka formatera till->ext3... Avsluta med Apply) sdb2?
3. Högerklicka på skrivbordet.. Skapa en Startare Välj lämplig ikon:.. Namn: "Root Utforskaren" Kommando: gksu nautilus
4. Högerklicka på skrivbordet.. Skapa en Startare Välj lämplig ikon:.. Namn: "Root Kcron" Kommando: gksu kcron
5. Klicka "Root Utforskaren" navigera till /mnt skapa en ny mapp /mnt/backup, Navigera till och öppna: /etc/fstab, lägg till en rad
/dev/sdb1 /mnt/backup vfat rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0
eller
/dev/sdb2 /mnt/backup ext3 rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0

6. Starta om datorn.
7. Klicka "Root Kcron" välj root->tasks (högerklicka New) Namn: Spara Paketinställningar Program: dpkg --get-selections > /home/user/MinaPaket.lst
Run every day 04.00 Spara. (byt user mot ditt användarnamn)
8. Välj System->Administration->Simple Backup Config: Använd anpassade inställningar, Mål: Använd anpassad lokal katalog->Annan->Filsystem->/mnt/fat32 (eller undermapp) Tid: Varle dag vid. 05.00->Spara.

Backup sparas som Arkiv, och kan öppnas med den vanliga Arkivhanteraren eller givetvis med "Simple backup restore". Om systemet krashar:
1. Installera om datorn från LiveCDn
2. Mounta din externa HD, hämta din senaste (näst senaste/fungerande?) Paketuppsättning: MinaPaket.lst Extrahera den till din hem mapp och kör från Terminal: "sudo dpkg --set-selections < MinaPaket.lst"
och sen "sudo apt-get update" Nu ska paketstatus vara som innan.
3. Kör System->Administration->Simpel Backup Restore... Starta om datorn... FÄRDIGT
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Här är ett sätt att lösa det: Se till att ha kcron, sbackup, gparted installerade...
1. Plugga i din externa USB Hd
2. Starta System->Administration->Partitionsredigerare, kontrollera vad din externa USB HD, har för Beteckning samt typ av filsystem. ex. sdb1, fat32.. (option: kan du krympa befintlig partition 10GB? Högerklicka->Ändra storlek/Flytta... Skapa en ny ext3 partition, högerklicka formatera till->ext3... Avsluta med Apply) sdb2?
3. Högerklicka på skrivbordet.. Skapa en Startare Välj lämplig ikon:.. Namn: "Root Utforskaren" Kommando: gksu nautilus
4. Högerklicka på skrivbordet.. Skapa en Startare Välj lämplig ikon:.. Namn: "Root Kcron" Kommando: gksu kcron
5. Klicka "Root Utforskaren" navigera till /mnt skapa en ny mapp /mnt/backup, Navigera till och öppna: /etc/fstab, lägg till en rad
/dev/sdb1 /mnt/backup vfat rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0
eller
/dev/sdb2 /mnt/backup ext3 rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0

6. Starta om datorn.
7. Klicka "Root Kcron" välj root->tasks (högerklicka New) Namn: Spara Paketinställningar Program: dpkg --get-selections > /home/user/MinaPaket.lst
Run every day 04.00 Spara. (byt user mot ditt användarnamn)
8. Välj System->Administration->Simple Backup Config: Använd anpassade inställningar, Mål: Använd anpassad lokal katalog->Annan->Filsystem->/mnt/fat32 (eller undermapp) Tid: Varle dag vid. 05.00->Spara.

Backup sparas som Arkiv, och kan öppnas med den vanliga Arkivhanteraren eller givetvis med "Simple backup restore". Om systemet krashar:
1. Installera om datorn från LiveCDn
2. Mounta din externa HD, hämta din senaste (näst senaste/fungerande?) Paketuppsättning: MinaPaket.lst Extrahera den till din hem mapp och kör från Terminal: "sudo dpkg --set-selections < MinaPaket.lst"
och sen "sudo apt-get update" Nu ska paketstatus vara som innan.
3. Kör System->Administration->Simpel Backup Restore... Starta om datorn... FÄRDIGT
Man bugar och tackar.
Så står det:
/dev/sdb1 FAT 32 /media/disk 128.00 GiB 28.71 GiB 99,28 GiB boot lba
/dev/sdb2 extended 61.92 GiB lba
/dev/sdb5 Linux-swap 2.01 GiB
/dev/sdb6 ext3 /media/disk-1 20.00 GiB
/dev/sdb7 ext3 /media/disk-2 15.96 GiB
/dev/sdb8 ext3 /media/disk-3 23.95 GiB
Vad göra?
fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Oj dah! Vad har du på alla partitioner då? Ligger systemet på sda?? Du har ju gott om plats lägg backup'en var du vill, mounta den/dom i /etc/fstab enligt beskrivning...
/dev/sdb1 /mnt/fat32 vfat rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0

skriv i terminalen: sudo mkdir /mnt/fat32
Starta om datorn...
Navigera till fat32 skapa en mapp BuUbuntu, och ange /mnt/fat32/BuUbuntu som mål i sbackup.
En nackdel med sbackup är att man inte ser när den är färdig (körs i bakgrund som root) därför har jag lagt till Systemövervakaren på övre panelen.
Högerklicka på en panel -> Lägg till i panelen -> Systemövervakaren. När CPUn går ned från 100% är backup klar.
Testa att köra den första manuellt, när den är klar Navigera till /mnt/fat32/BuUbuntu klicka på arkivet... utforska...
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Oj dah! Vad har du på alla partitioner då? Ligger systemet på sda?? Du har ju gott om plats lägg backup'en var du vill, mounta den/dom i /etc/fstab enligt beskrivning...
/dev/sdb1 /mnt/fat32 vfat rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0

skriv i terminalen: sudo mkdir /mnt/fat32
Starta om datorn...
Navigera till fat32 skapa en mapp BuUbuntu, och ange /mnt/fat32/BuUbuntu som mål i sbackup.
En nackdel med sbackup är att man inte ser när den är färdig (körs i bakgrund som root) därför har jag lagt till Systemövervakaren på övre panelen.
Högerklicka på en panel -> Lägg till i panelen -> Systemövervakaren. När CPUn går ned från 100% är backup klar.
Testa att köra den första manuellt, när den är klar Navigera till /mnt/fat32/BuUbuntu klicka på arkivet... utforska...
Hej bbauto!
Inte vet jag var alla partitionerna har kommit ifrån, inte var systemet ligger heller. Jag märkte efter ett tag att jag fick ha BU-hårddisken uppkopplad kontinuerligt annars fick jag en ny ikon med samma program + den nya backupén. Mycket märkligt.
Egentligen gillade jag bäst det programmet som skapade BU på CD/DVD-skivor. Där har jag bilder på DVD, texter på olika CD och hela mitt författarskap på DVD. Skulle uppskatta om jag slapp hårddisken till backup. Dessvärre är det programmets namn tydligen helt utraderat från mitt minne. Har letat i Synaptec men hittar inte ens en antydan till namn. Kanske är det en kvarleva från Fedora eller SUSE 9.1.
fingalo
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Till att börja med bör du nog reda ut vad alla partitioner ska vara till? dessa partitioner tillhör väl den externa hårddisken (sdb), på den Interna hårddisken (sda) så har du förmodligen Systemet?.
sbackup ska du inte behöva tänka på, den sköts i bakgrunden hela tiden. Om du öppnar Backup'n (Arkiv) så kan du alltså återställa enskillda filer eller (nästan) hela systemet. Att spara Bilder och annat till DVD är ju något man gör någon gång ibland!? Öppna System->Administration->Synaptic och sök på "backup DVD". k9copy är tydligen populärt!

Vill du ha fler program arkiv så öppna Terminalen, kopiera och klistra in:
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

Öppna synaptic och sök på nytt...
Annars kan du söka här:
http://sourceforge.net/softwaremap/trov ... orm_cat=18
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Inte ett "riktigt" svar, men om du nyligen har uppgraderat grafikkort till ett lite mer strömkrävande monster, kanske inte ditt nättagg klarar av att leverera strömmen. Den "tar" ström från hårddisken. Då sparas inte all data, och det kan även förklara ett haveri. Men du skulle märkt att saker inte gick att öppna fullt, saknas saker, om detta vore fallet.

Bara en tanke.
kjelleborg

Inlägg av kjelleborg »

bbauto skrev:Till att börja med bör du nog reda ut vad alla partitioner ska vara till? dessa partitioner tillhör väl den externa hårddisken (sdb), på den Interna hårddisken (sda) så har du förmodligen Systemet?.
sbackup ska du inte behöva tänka på, den sköts i bakgrunden hela tiden. Om du öppnar Backup'n (Arkiv) så kan du alltså återställa enskillda filer eller (nästan) hela systemet. Att spara Bilder och annat till DVD är ju något man gör någon gång ibland!? Öppna System->Administration->Synaptic och sök på "backup DVD". k9copy är tydligen populärt!

Vill du ha fler program arkiv så öppna Terminalen, kopiera och klistra in:
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

Öppna synaptic och sök på nytt...
Annars kan du söka här:
http://sourceforge.net/softwaremap/trov ... orm_cat=18
Jag har ägnat hela helgen åt att klura ut vad som fanns på de olika partitionerna: KOPIA av KOPIA av KOPIA av "lost + found" !!!som dessutom inte kan öppnas eftersom jag inte har "rättigheter". På hårddisken "sdb", finns 137,4 GB med de "riktiga" filer som jag sparat och vill ha. De andra filerna verkar vara vissa Linuxfiler som jag inte heller har rättigheter att öppna.
Sbackup är inte det program som jag vill ha, det tar upp hela "home" men inte enstaka filer. Jag har även testat ett antal andra BU program men inget passar mina behov - de gör antingen en BU av hela hårddisken eller av hela "home", jag vill bara göra BU av vissa filer - mitt pågående jobb och därtill hörande foton.
fingalo
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"