kan inte skriva @ [LÖST]
kan inte skriva @ [LÖST]
Jag vet inte vad som hänt och jag har kunnat göra det förut. Men helt plötsligt så har det slutat att fungera och jag kan inte minnas att jag har pillat med något speciellt.
Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: kan inte skriva @
Tangentbordet funkar alltså inte?agne987 skrev:Jag vet inte vad som hänt och jag har kunnat göra det förut. Men helt plötsligt så har det slutat att fungera och jag kan inte minnas att jag har pillat med något speciellt.
Dumma frågor först.
Har du dragit ut tangentbordet och satt in det igen?
Har du startat om X med ctrl+alt+backspace?
Hej och välkommen hit.
Kör du ubuntu eller kubuntu?
Funkar det om du kör SHIFT+2?
TicToc skrev:Hej och välkommen hit.
Jag har en laptop och det har fungerat tidigare. Använder jag shift+2 får jag fram ".
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du trycker val AltGr-2?
Kan det vara någon knepigt läge med tangenten Fn?
Min tanke var att man aktiverat det "numeriska" tangentbordet som är lokaliserat, hos mig iallafall, mellan tangenterna 7 - 0 (uppe) och M - . (nere). Hos mig aktiveras detta med FN + num lk. Kan vara värt att kolla.TicToc skrev:Kan det vara någon knepigt läge med tangenten Fn?
Det blir ingen skillnad när jag aktiverar det numeriska tangetbordet som sagt ovan. Jag tycker att det här är väldigt skumt måste jag säga. Om jag använder en tidigare version så fungerar det. Det fungerar på min sambos laptop och det fungerar på våran stationära dator. Jag ska prova om det fungerar med livecdn.axel112 skrev:Min tanke var att man aktiverat det "numeriska" tangentbordet som är lokaliserat, hos mig iallafall, mellan tangenterna 7 - 0 (uppe) och M - . (nere). Hos mig aktiveras detta med FN + num lk. Kan vara värt att kolla.TicToc skrev:Kan det vara någon knepigt läge med tangenten Fn?
- Konservburk
Är det bara @ som inte fungerar? Hur är det med andra altgr-kombinationer? Kan du skriva $ och \ t.ex?
Jag kan inte skriva någon altgr kombination så något konstigt är det. Vad jag minns så har jag inte varit och ändrat något heller.
- Konservburk
Då vill jag att du startar en terminal och kör kommandot xev (skriv xev och tryck enter). Flytta sedan muspekaren till det lilla vita fönstret som dyker upp. Tryck slutligen på altgr-tangenten. Då ska det stå i terminalen vad den tangenten egentligen gör. Jag misstänker att den av någon anledning inte är bunden till vad den borde.agne987 skrev:Jag kan inte skriva någon altgr kombination så något konstigt är det. Vad jag minns så har jag inte varit och ändrat något heller.
Jag får fram detta då jag trycker ner alt samt altgr:
Kod: Markera allt
KeyPress event, serial 30, synthetic NO, window 0x3200001,
root 0x59, subw 0x0, time 1560612, (166,-16), root:(167,30),
state 0x0, keycode 113 (keysym 0xffea, Alt_R), same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes:
XmbLookupString gives 0 bytes:
XFilterEvent returns: False
KeyRelease event, serial 30, synthetic NO, window 0x3200001,
root 0x59, subw 0x0, time 1560662, (166,-16), root:(167,30),
state 0x8, keycode 113 (keysym 0xffea, Alt_R), same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes:
XFilterEvent returns: False
- Konservburk
Det står att tangenten är bunden till Alt_R, vilket gör den till en vanlig alt-tangent, men inte en altgr-tangent. För mig är den bunden till ISO_Level3_Shift istället.
Du kan till att börja med testa kommandot:
... och se om det blir någon som helst skillnad.
Du kan till att börja med testa kommandot:
setxkbmap se
Provade och ingen skillnad blev det. Det här är jäkligt skumt alltså.
- Konservburk
Vad får du för utdata från dessa kommandon?
xprop -root | grep -i xkb
xmodmap -pm
_XKB_RULES_NAMES_BACKUP(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "", ""
_XKB_RULES_NAMES(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "", "altwin:meta_win"
xmodmap: up to 5 keys per modifier, (keycodes in parentheses):
shift Shift_L (0x32), Shift_R (0x3e)
lock Caps_Lock (0x42)
control Control_L (0x25), Control_R (0x6d)
mod1 Alt_L (0x40), Alt_R (0x71)
mod2 Num_Lock (0x4d)
mod3
mod4 Meta_L (0x73), Meta_R (0x74), Super_L (0x7f), Hyper_L (0x80), Meta_L (0x9c)
mod5 Mode_switch (0x5d), ISO_Level3_Shift (0x7c)
- Konservburk
Där har vi problemet. Du har ställt in "altwin:meta_win" någonstans i tangentbords-inställningarna. Bara att plocka bort den inställningen helt och hållet. Men om du nu verkligen vill ha det inställt på det sättet så måste du även ställa in "lv3:ralt_switch" om inte altgr ska sluta fungera.agne987 skrev:Kod: Markera allt
_XKB_RULES_NAMES_BACKUP(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "", "" _XKB_RULES_NAMES(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "", "altwin:meta_win"
Du kan testa och se att det verkligen är detta som är problemet genom att köra följande:
setxkbmap se -option
Det var som du sa, jag hade ändrat det i inställnigar för tangetbord i gnome under layoutalternativ. Men nu fungerar det.