Nokia N810 använder OS2008 baserat på Maemo (Linux). Duger inte det ska man kunna köra Debian och Xubuntu på den bl.a.Calmeida skrev:Jag är så sjukt kluven i frågan om Iphone 3G.
Å ena sidan vill jag verkligen ha en lur som man kan surfa smidigt på, som maximerar skärmmängden så att säga. Och jag gillar verkligen Iphones användarmiljö. Å andra sidan känns det helt bizarrt att köpa en tingest som är så hejdlöst nedlåst att man inte ens kan använda bluetoothen till annat än att kommunicera med Apples egna handsfreesystem.
Och inte heller går den att använda som modem för datorn så man kan surfa via den och göra sig fri ifrån fula donglar. Varken via kabel eller blåtand. Den är verkligen helt värdelös! Men den är såååå förbannat snygg...![]()
Frågan är bara hur långt man kan komma i att göra den riktigt duglig med jailbreaking och så vidare, och vilka problem det medför. Det hela får helt enkelt undersökas mer.
Och nej, Freerunner är inget alternativ. Alldeles för mycket "icke-skräm" på framsidan.
iPhone 3G
Re: iPhone 3G
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Men den är ju inte ens i närheten av att vara en mobiltelefon.Hund skrev:Nokia N810 använder OS2008 baserat på Maemo (Linux). Duger inte det ska man kunna köra Debian och Xubuntu på den bl.a.
Det är det ingen som påstått att det är heller?HakanS skrev:Men den är ju inte ens i närheten av att vara en mobiltelefon.Hund skrev:Nokia N810 använder OS2008 baserat på Maemo (Linux). Duger inte det ska man kunna köra Debian och Xubuntu på den bl.a.

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Nej. Det är ingen smartphone. Det går inte att ringa mobilsamtal med den.Hund skrev:Det är ju en Smartphone, det är väl det tråden handlar om? Apples smartphone alltså.
Det är iofs sant. Det är ju bara internetsamtal som gäller.. Fel av mig.HakanS skrev:Nej. Det är ingen smartphone. Det går inte att ringa mobilsamtal med den.Hund skrev:Det är ju en Smartphone, det är väl det tråden handlar om? Apples smartphone alltså.

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
http://en.wikipedia.org/wiki/SmartphoneHund skrev:Det är iofs sant. Det är ju bara internetsamtal som gäller.. Fel av mig.HakanS skrev:Nej. Det är ingen smartphone. Det går inte att ringa mobilsamtal med den.Hund skrev:Det är ju en Smartphone, det är väl det tråden handlar om? Apples smartphone alltså.Men den fanns under kategorin "Smartphone", dumt av mig att ta saker för givet.
Fast sen så är det ju meningslöst om man inte kan ringa mobilsamtal tycker jag.There is no agreement in the industry about what a smartphone actually is and definitions have changed over time.
The most common operating systems (OS) used in smartphones are:
[...]
iPhone OS from Apple Inc. (7% Market Share Sales Q4 2007)
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Mitt största problem är icke-3g.Calmeida skrev:Och nej, Freerunner är inget alternativ. Alldeles för mycket "icke-skräm" på framsidan.

More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja utan 3G spelar det ju ingen roll hur bra yttäckning skärmen har. Det som förvånar mig mest är hur få telefontillverkar det är som verkar tänka på genuint användande. Moko-grejen är väl en fråga i sig, det är en öppen lur och det vet man ju sedan länge att öppna saker har en tendens att vara lite estetiskt handikappade, men ändå...Mekaniserad Apelsin skrev:Mitt största problem är icke-3g.Calmeida skrev:Och nej, Freerunner är inget alternativ. Alldeles för mycket "icke-skräm" på framsidan.

Jag har kollat på ebokläsare de senaste dagarna. Och så gott som alla jag sett har kännts bristfälliga rent designmässigt. Det är då fan att man ska behöva börja med industridesign själv för att få snygga och bra lösningar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Och ja, gällande Nokialuren så är jag sugen på en surfplatta med, men åter igen så finns det inga genuint bra designer på dem ännu.
Världens industridesigners, anträng eder!
Världens industridesigners, anträng eder!