Försöker få en fjärr att fungera med VLC, just VLC verkar lite buggig när det kommer till tangentbordsgenvägar så standardknappar för spela upp/paus fungerar inte fast jag ställt in det i VLC (men i flera andra program fungerar knapparna), men tänkte att om jag kan få nåt annat program att skicka tex mellanslag till VLC när jag trycker så går det ändå

. Själva fjärrkontrollen betraktas av systemet mer som extraknappar på tangentbordet. Med Xmodmap har jag mappat några knappar, och lagt in i gconf-editor att CLV ska startas och öppna DVDfilmen i fullskärm. Funkar fint, men vad kan jag skriva i gconf-editor (eller någon annanstans) för att knapparna ska räknas som mellanslag respektive Ctrl+m (dvd-menyn)
Jag har bla följt den här guiden
http://aldeby.org/blog/index.php/en-hp- ... l#more-144
Knapparna är mappade som F14 och F15 i .Xmodmap. När jag testat lite i gconf-editor har jag fått felmeddelande, så den reagerar iaf på knapparna (en tredje knapp som ska starta VLC fungerar dessutom), behöver bara skriva rätt. Jag har bland annat testat:
Ctrl+m
<Ctrl>m
echo <Ctrl>m
och liknande varianter, men alla förslag, även snarlika mot det jag testat, mottages varmt