Skicka tecken till program [LÖST]

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Skicka tecken till program [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

Försöker få en fjärr att fungera med VLC, just VLC verkar lite buggig när det kommer till tangentbordsgenvägar så standardknappar för spela upp/paus fungerar inte fast jag ställt in det i VLC (men i flera andra program fungerar knapparna), men tänkte att om jag kan få nåt annat program att skicka tex mellanslag till VLC när jag trycker så går det ändå :) . Själva fjärrkontrollen betraktas av systemet mer som extraknappar på tangentbordet. Med Xmodmap har jag mappat några knappar, och lagt in i gconf-editor att CLV ska startas och öppna DVDfilmen i fullskärm. Funkar fint, men vad kan jag skriva i gconf-editor (eller någon annanstans) för att knapparna ska räknas som mellanslag respektive Ctrl+m (dvd-menyn)

Jag har bla följt den här guiden http://aldeby.org/blog/index.php/en-hp- ... l#more-144

Knapparna är mappade som F14 och F15 i .Xmodmap. När jag testat lite i gconf-editor har jag fått felmeddelande, så den reagerar iaf på knapparna (en tredje knapp som ska starta VLC fungerar dessutom), behöver bara skriva rätt. Jag har bland annat testat:
Ctrl+m
<Ctrl>m
echo <Ctrl>m
och liknande varianter, men alla förslag, även snarlika mot det jag testat, mottages varmt :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Skicka tecken till program [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

Nu äre löst :D

Om nån är intresserad så installerade jag xbindkeys och xvkbd och i filen xbindkeysrc skrev jag in
"/usr/X11R6/bin/xvkbd -xsendevent -text "\[space]""
c:205
205 är värdet för knappen, det fick jag genom att köra xev i terminalen och trycka på knappen

Att kunna trycka på en knapp och komma till DVDmenyn i VLC fick jag inte att funka. I VLC står det att det ska vara Ctrl+m, men det fungerar inte heller så jag vet inte hur man skulle lösa det. Det skulle kunna gå om man kunde koppla en knapp till högerklick med xvkbd, om nån vet hur man gör det så säg till.

För övrigt verkar det inte gå att ändra tangentbordgenvägarna i VLC, vad jag än ändrar så fungerar det inte. Får väl vänta på nästa version.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"