Ny annvändare behöver lite råd

tokar86a
Kontakt:

Ny annvändare behöver lite råd

Inlägg av tokar86a »

Hej

Tänkte börja köra ubuntu på min laptop och den har följande komponenter som jag använder på den samt aplicationer som jag vill kunna använda.

Processor: Mobile AMD athlon xp 2600+
Ram: 704
Grafikort: VIA/S3G KM400/KN400 64MB minne.
Trådlöst USB enhet: D-link DWL-G122

Jag vill kunna köra följande program.
VLC
FireFox
MSN messenger
Något bra musikprogram.

Tacksam för hjälp :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Ny annvändare behöver lite råd

Inlägg av Hund »

VLC finns i förråden, du installerar det via Synaptic (System / Administration) eller med terminalen (Program / Tillbehör) med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install vlc
Firefox finns redan som standard. Gällande MSN Messenger så finns bara den klienten till Windows, men Pidgin följer med Ubuntu. Annars är Emesene, aMSN, Kopete populära klienter. Rhythmbox följer med som standard och jag använder den själv, men det beror helt på vad man vill ha för typ av mediaspelare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
tokar86a
Kontakt:

Inlägg av tokar86a »

Hund skrev:VLC finns i förråden, du installerar det via Synaptic (System / Administration) eller med terminalen (Program / Tillbehör) med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install vlc
Firefox finns redan som standard. Gällande MSN Messenger så finns bara den klienten till Windows, men Pidgin följer med Ubuntu. Annars är Emesene, aMSN, Kopete populära klienter. Rhythmbox följer med som standard och jag använder den själv, men det beror helt på vad man vill ha för typ av mediaspelare.
Hur fungerar de msn klienterna som är med? Vill ha någon som är snarlikt den som är till windows. Speciellt det här med visningsbild. Att den klarar av att hämta det. Finns det något sådant?

Ja någon mediaspelar som klarar av de vanligaste formaten. Vet inte vad som finns till linux.

Sen skulle jag vilja ha någon lista med alla kommandon som kan vara bra att kunna.

Hur är det med den trådlösa enheten? Vill kunna surfa trådlöst.

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... ikEhtuYhVA
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Sen skulle jag vilja ha någon lista med alla kommandon som kan vara bra att kunna.
Emil.S här på forumet har gjort en liten guide:

http://sandnabba.se/anv%C3%A4nda_terminalen

Tyvärr använder han Vim. Vill du lära dig GNU/Linux på riktigt så ska du nog använda Emacs :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Pidgin fungerar väldigt bra, den har inte stöd för personliga meddelanden osv dock. Då är Emesene en klient som skulle passa dig, tanken med den är att den ska efterlikna MSN Messenger utseendemässigt.

Alla mediaspelare klarar det vanliga formaten så det är det minsta problemet. :)

Enligt denna sida: https://help.ubuntu.com/community/Hardw ... CardsDlink ska dongeln fungera "out of the box".

Det finns en väldigt bra dokumentation på engelska om terminalen här: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal
tokar86a
Kontakt:

Inlägg av tokar86a »

OM man vill ha på svenska förklaring och sånt?

Hur blir det med D-link USB enheten da? Drivrutiner och sånt?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag vet inte om det finns någon bra dokumentation på svenska som är lika omfattande? Får jag tid över skulle jag ev kunna sätta mig ner och ordna det i framtiden.

Som jag nämde ovan kommer D-Link dongeln att fungera out of the box.
tokar86a
Kontakt:

Inlägg av tokar86a »

Tror många skulle gilla det med en stor omfattande svensk lista.

Men jag har version: b1 på versionen. Men det kanske går ändå?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Aha, då vart det en helt annan historia tydligen. Tyvärr har jag ingen kolla alls på det trådlösa.
tokar86a
Kontakt:

Inlägg av tokar86a »

Kan någon annan svara på frågan?
Användarvisningsbild
utforskarn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av utforskarn »

De trådlösa kommer att funka klockrent.. Du kommer att upptäcka att allting utom 2 saker är dubbelt så bra med linux/ubuntu om du jämför med Windows (VISTA i synnerhet) .. Dom 2 sakerna som är helt värdelösa är ... Dom flesta spel går inte att spela.. (inte för att jag bryr mig men jag har en 10årig son som tycker att jag har en skitdator) den andra saken är IM klienter.. (messenger program) .. alla som finns till linux funkar om man bara ska skicka medelanden.. men om du ska skicka filer så kommer du upptäcka att de går hur sakta som helst.. om du ska komunicera via webcam måste du i princip använda aMSN eller Kopete( har inte fått de att funka i nått annat messengerprogram) aMSN är så otroligt fult & Kopete är tamejfan ännu fulare.. dom håller på att komma ut med en amsn2 läste jag nånstans som tydligen ska se ut som emesene men de kan ju vara månader innan de är klart & då har du fortfarande kvar problemet med farten vid filöverföring... Sitter du mycke med chat/webcam/filöverföringar med dina polare på MSN så har jag tyvärr bara ett råd till dig även om de smärtar .. håll dig till windows xp som är helt värdelöst på alla andra sätt....(Mina problem med Windows XP är så många att de kan jag fan skriva en bok om.. program som inte svarar/spyware/virus/alla jävla crackade betalskitprogram som bara hänger sig.. ungar som laddar hem gratisdemospel som förbanne mig är värre n virus då dess filer lägger sig överallt .. )Namnet VISTA ska du inte ens ta i munnen .. de gav jag upp efter 2 veckor.. ((((kanske inte de rådet du ville ha men de är faktiskt dessvärre de bästa råd jag kan ge dig)))) altså... allt är åt helvete vad du än väljer.. Pest eller Kolera
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Till utforskarn

Ditt inlägg hör före, gav mig ett gott skratt, tack för det. ;D ;D

Jag gissar att det är skrivet med en blandning av humor OCH realism.

Sitter du mycke med chat/webcam/filöverföringar med dina polare på MSN så har jag tyvärr bara ett råd till dig även om de smärtar .. håll dig till windows xp som är helt värdelöst på alla andra sätt....
Det lutar åt det, eller dualboot, om kraven är väldigt specifika.

Allt grundar sig ju mestadels på att tillverkare av hård- och mjukvara skriver för de stora distributionerna. Då får de små alternativen stå tillbaks
medan anpassning och utveckling så sakteliga blir mer breddat.

Vi får ha tillförsikt om en ljusnande morgondag.

Tack för inlägget dock. Det kändes ovanligt, men skojigt. ;)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
utforskarn
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av utforskarn »

he he.. dualboot känns jobbigt men ändå enklast. men de är typ de enda alternativet.. men detta hände mig för ett tag sen... Peter skriver till mig på msn .. "citat" ha ha.. kolla in filmen när jag försöker stå på vattenskidor i kanonfyllan.. check it out... "slut citat" ... De vill man ju gjärna se .. så då måste man skriva.. jo.. vänta.. ska bara byta till windows .. så skicka filmen igen när jag loggar in om några minuter.. alternativet är att sitta & berätta vad en ftp är.. sen så övertala han att lägga upp en ftp & slutligen hur man gör detta.. eller nått annat dumt sätt att skicka filer på som han ändå inte alls skulle orka göra... Fast enklast kanske skulle vara att bli helt osocial på nätet & bojkotta msn.. när jag använde windows så var det operativsystemet de som irriterade mig... nu är de mina vänner som använder detta OS & som håller fast vid msn som irriterar mig .. jag vet inte vad som är värre *suck* .. kanske är de att ha dualboot & irritera sig på båda grejjerna.. *flinar*
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"