Att programmera för olika skrivbordmiljöer, widgets och OS

Här diskuteras programmering och utveckling
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Att programmera för olika skrivbordmiljöer, widgets och OS

Inlägg av TicToc »

... det är inte lätt. >:(

Jag hade tänkt att spendera en del av alla dessa regninga dagar till att flytta över ett program jag skrev i delphi (windows) för några år sedan. Det enda jag har upptäckt är att de flesta miljöer verkar ha sina problem och begränsningar, i vart fall med mina begränsningar.

När jag skriver samma testprogram i olika språk och så uppträder de helt olika beroende för vad det är skrivet för, och i vilken miljö de sedan körs i. Många vanliga program funkar bra i olika miljöer, men inte mitt när jag vill manipulera komponenter, animera dem, knappar med bakgrundsfärg för att nämna några exempel.

Problemet som uppstår har alltså med "grafiska komponenter" att göra. Det vore skoj om så många som möjligt kunde köra det jag gör, men jag kan inte se hur jag kan gardera mig för alla tänkbara kombinationer.

Gambas, en vbliknande sak med stöd för både qt och gtk+ verkade lovande tills jag ändrade komponentstil i mina KDEinställningar, Då slogs benen undan med ett trist resultat. Gambas har några andra begränsningar som gör att det kanske inte passar så bra till detta projekt.

Java kanske funkar, men när komplexitetsgraden i mitt projekt fördubblas kvadreras den i Java för att lösa mitt problem...

Den senaste helgen har jag testat free pascal med Lazarus IDE (en trevlig delphi wannabe) som kan korskompilera och stödjer olika widget styles. Den verkar lovande, men har inte testat så många olika kombinationer ännu.

Det kanske är dags att tänka om helt och inte försöka lyfta över den gamla logiken och lösningarna så att det skall passa in i en annan miljö.

Jag kan sakna windows "enfaldiga" miljö, där visste man vad man hade att röra sig med. :)

Vet ni hur man bör tänka?

(Det här kanske mer är en beklagan än en supportfråga)

Återgå till "Programmering och webbdesign"