Det här är ju verkligen enkelt...Konservburk skrev:Ska och ska... det beror på vad man är ute efter. Med sudo -H undviker man risken att vissa filer i hemkatalogen helt plötsligt ägs av root. Vill man slippa komma ihåg -H hela tiden så kan man stoppa in always_set_home i sudoers-filen.BadOmen skrev:Menar du att att man ska använda sudo -H alltid?
Det går oftast alldeles utmärkt att använda gksudo även för vanliga terminal-kommandon så länge som du har en xserver igång. MA hävdar ju till och med att det är en fördel att göra så om man är paranoid av sig.BadOmen skrev:och sen undrar jag ifall sudo -H är lika som gksudo kan man då inte lika gärna alltid använda gksudo? eller har jag missförstått något?
Men även här bör man se upp lite eftersom gksudo kan stjäla flaggor från själva kommandot. För att undvika det måste man stoppa kommandot inom fnuttar, t.ex. gksudo "ls -l" istället för sudo ls -l, vilket kan ställa till en del problem om även själva kommandot innehåller fnuttar (i flera nivåer).

Jag kommer fortsätter som jag gör nu iaf. Blir det nåt fel får jag ta itu med det då... Jag kör program som saknar GUI med sudo om det behövs och program med GUI med gksudo.
Sen om det är nåt GUI program som jag inte är intresserad av att att få nån feedback till terminalen av så startar jag dom med Alt +F2 och gksudo