För många dolda tavlor i forumet?

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
axel112

För många dolda tavlor i forumet?

Inlägg av axel112 »

Bollplanket
...Själva tavlan är främst avsedd för kommunikation mellan personer med någon typ av uppdrag, men även om någon vill nå ut till ganska många personer, men ändå inte göra det helt öppet.
Dock så lär vi i administrationen erkänna att den har använts alldeles för mycket på sistone, vilket förhoppningsvis kommer att ändras.
Detta gör mig lite fundersam faktiskt. :-\
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dolda tavlor i forumet

Inlägg av Kattskrället »

På vilket sätt då?
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Kattskrället skrev:På vilket sätt då?
Nyfiken jag med?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Två saker.

Nå ut till ganska många personer men inte helt öppet

och

använts mycket på sista tiden.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

axel112 skrev:Två saker.

och

Och det behövs ibland tyvärr.
Beta

Inlägg av Beta »

Kanske det är dags att dra ner på alla hemliga forum-avdelningar?

Jag har fullt fortroende för nuvarande forum-styrelse, men
A) Det skulle minska gnällande om hemliga och låsta trådar.
B) Behövs det verkligen? PM is king. Kanske group-PM kan vara nåt?
C) Är det inte onödigt med allt som får en vanlig noob-andvändare X (som yours truly ungefär) att känna sig utlåst från nån "bättre folk" diskussion? Nu antar jag att inte diskussionen egentligen är nåt som jag skulle kunna bidra till eller ens förstå, men om man är utlåst från forum-avdelningarna, så undrar man alltid. Tänk om det ni egentligen håller på med i bollplanks-avdelningen är att prata skit om idioter som ställer nybörjarfrågor? :) Det är ju ändå så att så fort nånting är hemligt, så blir folk nyfikna.

/beta
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

Little John skrev:

och

Varför?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Little John skrev:

och

Vilka är dessa frågor som behöver nå många medlemmar men inte alla?
Sid

Inlägg av Sid »

Beta skrev:

C) Är det inte onödigt med allt som får en vanlig noob-andvändare X (som yours truly ungefär) att känna sig utlåst från nån "bättre folk" diskussion? Nu antar jag att inte diskussionen egentligen är nåt som jag skulle kunna bidra till eller ens förstå, men om man är utlåst från forum-avdelningarna, så undrar man alltid. Tänk om det ni egentligen håller på med i bollplanks-avdelningen är att prata skit om idioter som ställer nybörjarfrågor? :) Det är ju ändå så att så fort nånting är hemligt, så blir folk nyfikna.

/beta
Det är det som har varit fallet under en lång tid. Nu har det dock tydligen skett en bättring. Jag är själv inte längre medlem.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: För många dolda tavlor i forumet?

Inlägg av ycc »

Även denna diskussion flyttad från den klistrade informationstråden som annars blir för rörig.
Den klistrade informationstråden låses. ( http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... &sk=t&sd=a )
Diskutera gärna dolda tavlor och annat i denna och andra egna trådar :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Beta skrev:

/beta
C) Det här är en inte helt ovanlig psykologisk mekanism, även om en del är mer benägna för den. Om tre personer känner varandra och två av dom står och pratar så att den tredje inte hör, då kan den tredje personen få olika fantasier om vad de två andra pratar om. Är det om mig? Snackar dom skit? Vilken relation har de där andra två egentligen? Men tydligen så känner du dig "utlåst" och är rädd för att vi ska prata "skit om idioter som ställer nybörjarfrågor" (är det du?), vilket jag tycker är intressant. De dolda tavlorna är arbetsredskap, inte ett skitsnackar forum.
B) Nej, PM äger inte. Det är väldigt smidigt att ha en tavla där man kan diskutera sånt som har med ens uppdrag att göra. Man har då också som nybörjare gå tillbaka till gamla trådar för att söka svar på eventuella frågor.
A) Visst, det skulle lösa problemet med "gnället" om de dolda tavlorna, men tyvärr tror jag att "gnället" och tjafset skulle flytta. Vill man gnälla (av vilken anledning men nu har) så hittar man det. Vill man hitta tillfällen att kriga, då gör man det. Tyvärr.
Sid

Inlägg av Sid »

Problemet med de dolda tavlorna och märkliga utnämningar är ett arv från när LJ styrde det här forumet. Därför borde forumet göras om till att bli mer öppet nu när han inte längre är ansvarig.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sid skrev:Problemet med de dolda tavlorna och märkliga utnämningar är ett arv från när LJ styrde det här forumet. Därför borde forumet göras om till att bli mer öppet nu när han inte längre är ansvarig.
Det var väl ytterst länge sedan han var "ansvarig" för forumet?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Sid

Inlägg av Sid »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Sid skrev:Problemet med de dolda tavlorna och märkliga utnämningar är ett arv från när LJ styrde det här forumet. Därför borde forumet göras om till att bli mer öppet nu när han inte längre är ansvarig.
Det var väl ytterst länge sedan han var "ansvarig" för forumet?
Ja men han var ansvarig för en dålig kultur som har hållt i sig.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Dålig kultur? Nja, det handlar väl mer om vad som är de rätta verktygen för jobbet. Att t ex vi moddar och även admin har tavlor där vi kan kommunicera med varndra "i jobbet", ser jag inte som något dåligt, mera som praktiskt.
Sid

Inlägg av Sid »

maths57 skrev:Dålig kultur? Nja, det handlar väl mer om vad som är de rätta verktygen för jobbet. Att t ex vi moddar och även admin har tavlor där vi kan kommunicera med varndra "i jobbet", ser jag inte som något dåligt, mera som praktiskt.
Det har jag inte vänt mig emot. Den tavlan tycker jag är befogad. I flera dolda tavlor återfinns dock personer som inte deltar i modereringen.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det beror på att det bara är en av tavlorna som är för modsen. Men också kontaktpersonerna kan läsa den tavlan. I övrigt har Förtroenderådet och Kontaktpersonerna sina tavlor där de kan diskutera sina uppdrag/jobb. Den enda något oklara tavlan (i meningen att den inte riktar sig till en viss grupp) är Bollplanket. Den är just ett bollplank.
Sid

Inlägg av Sid »

maths57 skrev:Det beror på att det bara är en av tavlorna som är för modsen. Men också kontaktpersonerna kan läsa den tavlan. I övrigt har Förtroenderådet och Kontaktpersonerna sina tavlor där de kan diskutera sina uppdrag/jobb. Den enda något oklara tavlan (i meningen att den inte riktar sig till en viss grupp) är Bollplanket. Den är just ett bollplank.
Kontaktpersonerna har inte med modereringen att göra så det är också oklart. Bollplanket är ett skämt som det ser ut nu. Det borde göras om från grunden med tanke på dess historia.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Så dina förslag är alltså:
1. Kontaktpersonerna ska inte ägna sig åt moderering.
2. Bollplanken bör göras om.

Jag kan förstå #1, men skulle du vilja formulera något mer konkret för #2?
Sid

Inlägg av Sid »

maths57 skrev:Så dina förslag är alltså:
1. Kontaktpersonerna ska inte ägna sig åt moderering.
2. Bollplanken bör göras om.

Jag kan förstå #1, men skulle du vilja formulera något mer konkret för #2?
Jag skulle helst se att bollplanket läggs ner helt eftersom det konsekvent har missbrukats. Om ni absolut tycker att det behövs så tycker jag att man ska se över vilka som ska bli medlemmar där. Som det ser ut idag är både fan och hans moster medlemmar där bara för att dom tidigare har haft någon status på forumet. Det får det att likna en VIP-tavla. Ungefär som att jag får gå före i kön på krogen för att jag var med i en dokusåpa för tio år sedan.

Ska vi ha ett bollplank så tycker jag att man ska bli medlem där för att man faktiskt kan tillföra något. Så är inte fallet idag.

Men som sagt. Det jag såg under den tid jag var medlem övertygade mig om att det inte behövs överhuvudtaget. Det avhandlades bara skitsnack där.
Skriv svar

Återgå till "Forum"