Sporadisk avstängning av ljud i Xubuntu
Sporadisk avstängning av ljud i Xubuntu
Mitt problem är sådant att var o' varannan gång jag startar upp min dator under Xubuntu 8.04 så är ljudet avstängt. För att få igång det igen måste jag då gå in i ljudinställningarna och ställa in allt igen och starta om.
Annars så har jag inga problem med ljudet. Jag skulle vara mycket tacksam några idéer då det börjar bli något smått frustrerande att behöva fixa inställningarna hela tiden.
Tack på förhand, Mattias
Annars så har jag inga problem med ljudet. Jag skulle vara mycket tacksam några idéer då det börjar bli något smått frustrerande att behöva fixa inställningarna hela tiden.
Tack på förhand, Mattias
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Sporadisk avstängning av ljud i Xubuntu
Så problemet dyker inte upp varje gång?
Det har hänt att den gått igång med ljudet på. Så det är inte alltid det händer.
Om jag skulle försöka dra någon slutsats om när ljudet försvinner så är det när jag inte är i närheten och aktivt väljer startup-partition i grub.
Om jag skulle försöka dra någon slutsats om när ljudet försvinner så är det när jag inte är i närheten och aktivt väljer startup-partition i grub.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Du kör alltså normalt inte den som är default?
klistra in detta i terminalen
och se till så du sparar en backup innan du ändrar nåt. Då kan du i den filen flytta upp den kernel (hela det som står där och hör ihop med den...) du vill använda så den blir default. 
klistra in detta i terminalen
Kod: Markera allt
sudo gedit /boot/grub/menu.lst

Min slutsats är bara enligt min egen upplevelse men om jag ska vara helt ärlig så känns det mera slumpmässigt än att det skulle ha nåt med uppstarten att göra.
I grub ser jag ju vilken den kommer starta och den står ju på den partition jag brukar starta på så det borde ju rimligtvis inte ha något med saken att göra egentligen.
Det verkar som att den bara ändrar mina inställningar till en enhet som inte funkar. (Mitt ljudkort är cm6501 och det känns igen som ett usb-ljudkort om det nu kan ha något med saken att göra.)
I grub ser jag ju vilken den kommer starta och den står ju på den partition jag brukar starta på så det borde ju rimligtvis inte ha något med saken att göra egentligen.
Det verkar som att den bara ändrar mina inställningar till en enhet som inte funkar. (Mitt ljudkort är cm6501 och det känns igen som ett usb-ljudkort om det nu kan ha något med saken att göra.)
- BadOmen
Vet inte om jag hänger med till hundra men är det samma kernel som du brukar köra som startas by default om du inte gör nåt val under uppstart?
Jag kan inte hjälpa dig med nåt annat, jag har inte den erfarenheten tyvärr. Slumpmässiga problem är inte lätta att lösa. Försök att se om du kan framkalla problemet på nåt sätt då är det lättare att hjälpa dig.
Kanske nån kan hjälpa dig att hitta en bra loggfil att se vad felet är i. Jag vet själv inte vilken det är så hoppas att nån annan kan hjälpa dig med det. Har du tur så kan du hitta orsaken där
EDIT:
Såg att du säger att ljudkortet känns igen som ett USB-Ljudkort. Är det ett USB-Ljudkort eller är det ett internt och nåt blir fel?
Om det är ett USB ljudkort, gör det nån skillnad när du sätter igång det? Alltså om det är igång när datorn startas eller om du trycker igång det senare nån gång?
Jag kan inte hjälpa dig med nåt annat, jag har inte den erfarenheten tyvärr. Slumpmässiga problem är inte lätta att lösa. Försök att se om du kan framkalla problemet på nåt sätt då är det lättare att hjälpa dig.
Kanske nån kan hjälpa dig att hitta en bra loggfil att se vad felet är i. Jag vet själv inte vilken det är så hoppas att nån annan kan hjälpa dig med det. Har du tur så kan du hitta orsaken där

EDIT:
Såg att du säger att ljudkortet känns igen som ett USB-Ljudkort. Är det ett USB-Ljudkort eller är det ett internt och nåt blir fel?
Om det är ett USB ljudkort, gör det nån skillnad när du sätter igång det? Alltså om det är igång när datorn startas eller om du trycker igång det senare nån gång?
Det är ett internt ljudkort som känns igen som ett usb-ljudkort 

- BadOmen
ok, Det står att det chippet cm6501 offtast förknippat med USB. Det ska tydligen finnas en generic USB Audio driver, testa att installera den 
det kan funka :9
Källa:
EDIT råkade lägga länken som Quate i stället för URL...
http://4front-tech.com/forum/viewtopic. ... 242f9eafd2

det kan funka :9
Källa:
EDIT råkade lägga länken som Quate i stället för URL...
http://4front-tech.com/forum/viewtopic. ... 242f9eafd2
Nu är det ju så att ljudet funkar när det väl funkar inga problem med det. Ser inga problem med drivarna bara att den aktiverar fel ljudenhet ibland när den startar upp.
Nu när jag kikat lite så kan jag tänka mig att problemet kan ligga i att min "HDA ATI HDMI" grabbar index 0 i inladdningen av ljudenheter. Så jag funderar på om man kunde fixa något liknande detta:
Som då förut hindrade mitt "usb-ljudkort" från att grabba index 0. Om det finns något liknande man kunde lägga i /etc/modprobe.d/alsa-base för att hindra HDMI-enheten från att grabba index 0.
Några synpunkter på om det kan funka och vad man skulle kunna lägga till?
Edit:
Har nu testat att lägga till en liten rad i /etc/modprobe.d/alsa-base
Än så länge verkar det som att det funkar men jag har inte stängt av tillräckligt många gånger för att vara säker. Känner dock i foten att det borde funka 
Nu när jag kikat lite så kan jag tänka mig att problemet kan ligga i att min "HDA ATI HDMI" grabbar index 0 i inladdningen av ljudenheter. Så jag funderar på om man kunde fixa något liknande detta:
options snd-usb-audio index=-2
Några synpunkter på om det kan funka och vad man skulle kunna lägga till?
Edit:
Har nu testat att lägga till en liten rad i /etc/modprobe.d/alsa-base
options snd-hda-intel index=-2

Senast redigerad av 1 Muthaias, redigerad totalt 17 gånger.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Funkar det fortfarande?
Yes, nu verkar allt funka som det ska
Har inte haft några problem sedan sist.