Sid skrev:
Jag tycker att Debian testing är stabilare än Ubuntus stabila version. Jag tycker också att det är mer lämpat för att konfigurera som man själv vill.
Tack för det svaret!
Dags för nästa fråga:
Finns det fler för/nackdelar med att använda Debian Lenny jämfört med Ubuntu?
Sid skrev:
Jag tycker att Debian testing är stabilare än Ubuntus stabila version. Jag tycker också att det är mer lämpat för att konfigurera som man själv vill.
Tack för det svaret!
Dags för nästa fråga:
Finns det fler för/nackdelar med att använda Debian Lenny jämfört med Ubuntu?
Ska du få support i Debian så krävs det ofta att du läst på själv. Annars får du ett RTFM.
Sid skrev:
Ska du få support i Debian så krävs det ofta att du läst på själv. Annars får du ett RTFM.
Finns det någon annan här på Ubuntu-forumet som har lite mer kunskaper än "Sid"?
Och kanske är lite trevligare...
Till vardags använder jag slackware 12.1 o kde.
Vad jag är ute efter är, vilka för/nackdelar finns det mellan Ubuntu och Debian Lenny???
Sid skrev:
Finns det någon annan här på Ubuntu-forumet som har lite mer kunskaper än "Sid"?
Och kanske är lite trevligare...
Till vardags använder jag slackware 12.1 o kde.
Vad jag är ute efter är, vilka för/nackdelar finns det mellan Ubuntu och Debian Lenny???
Om du ställer bra frågor så får du bra svar. Det finns många skillnader. Om du inte berättar vad du är ute efter så kan ingen svara. Du verkar inte seriös.
Det finns ju massvis med support för Debian, och om du har kört Ubuntu tidigare så lär det inte vara några större problem att "komma igång". En av anledningarna till att jag uppgraderade från Hardy var att jag äntligen fick en chans att konfiguera systemet precis som jag ville ha det redan vid installation.
Största skillnaden är väl att Lenny är testing, vilket innebär att det fortfarande kan ha buggar, att paket kanske inte har kommit in från unstable ännu (kanske har kommit in tidigare, men åkt ur igen på grund av buggighet), (Nvidia-drivisar är ett exempel som brukar dröja väldigt länge innan det kommer in pga att dom inte är opensource). Nu är det ju dock sent i utvecklingsperioden, vilket innebär att dom allvarligaste buggarna ska va borta dock. Men du som användare av testing kan ju springa på en bugg, och förväntas då kolla om den är rapporterad, och rapportera om den inte är det. Dock kan jag ju lägga till att jag själv gick över till testing (då etch) när Dapper blev stable, och upplevde dåvarande testing som stabilare än Dapper.
Min erfarenhet av Debian support och gemenskap är att det är lite svårt att få svenskspråkig support, man är hänvisad till andra fora som allmänna linuxfora och hit(!). Det med RTFM stämde nog förr enligt min "Debianfadder" menav vad jag såg av det internationella forumet så verkade det vara sansat och relativt tolerant stämning.
Å andra sidan utger sig inte debian vara ett nybörjardistro ( trots att gnomevarianten verkligen är lättkörd) så det är väl folk som redan läst beskärda andel av manualer och faq:s innan de ställer frågorna.
Den främsta skillnaden mellan Debian och Ubuntu. ( och de borde jag veta som översatt kapitlet om skillnaden) är inställningen till testproceduren och när man anser sig vara redo att släppa en utgåva.
Tack för era svar!
Vad jag kan förstå av era svar så finns det inga nackdelar med att använda Debian Lenny.
Jag kör kde och är helnöjd hitintills, kde är långt mer användarvänligt jämfört med gnome...
Men hur i helafriden har ni kunnat glömma det viktigaste av allt på TVÅ sidor??? http://shame.tuxfamily.org/repo/?cat=1 uppdateras väldigt ofta och man slipper att kolla om det har kommit nått nytt hela tiden eftersom uppdateringshanteraren gör det automatiskt
Rasmus skrev:Men hur i helafriden har ni kunnat glömma det viktigaste av allt på TVÅ sidor??? http://shame.tuxfamily.org/repo/?cat=1 uppdateras väldigt ofta och man slipper att kolla om det har kommit nått nytt hela tiden eftersom uppdateringshanteraren gör det automatiskt
Verkar som att debian inte har den senaste versionen av firefox hittade nämligen endast 2:an i synaptic.
Och då jag ladda ner 3.0 från webplatsen så får jag ett meddelande om att det krävs en nyare version av gtk installerat..
Så kanske är det så att ubuntu är mera uppdaterat jämfört med debian ? Sen så verkar det som att innehållet i förråden skiljer sig
kunde t.ex inte hitta exaile via synaptic.
Jag har använt Debian Lenny (med KDE) i ca 3 veckor nu.
Häromdagen ändrade jag till Debian Sid (med KDE).
Sid fungerar utmärkt.
Jag använder mest min hemdator till surf, epost, youtube,läsa dagstidningen, nyheterna på svt-play och lyssna på radio online eller mp3.
Amarok är i mitt tycke helt underbart, programmet fortsätter att spela där det slutade efter omstart av datorn.
En stor skillnad mellan Debian Sid och Ubuntu är att du får Iceweasel 3 istället för Firefox 3 och Icedove istället för Thunderbird, vad jag kan se är det endast Ikonerna som skiljer.
En stor fördel med Debian är att man slipper den där sudo/gksudo-skiten om man inte väljer det medvetet.
su-kommandot känns för min del betydligt säkrare och enklare.
Eftersom jag är ensam användare av datorn så installerade jag "SOM VANLIG ANVÄNDARE" de senaste versionenerna av Adobe Flash, Realplayer medmera, direkt från deras hemsidor...
Man måste ju inte alltid använda en pakethanterare och/eller ha rooträttigheter ;-)
Rune.K skrev:
Eftersom jag är ensam användare av datorn så installerade jag "SOM VANLIG ANVÄNDARE" de senaste versionenerna av Adobe Flash, Realplayer medmera, direkt från deras hemsidor...
Man måste ju inte alltid använda en pakethanterare ch/eller ha rooträttigheter ;-)
mvh Rune
Du kan installera flash, realplayer etc. som vanlig användare även om fler än du använder datorn. Skillnaden mellan att installera som root/vanlig användare är att du som användaren endast installerar i din hemkatalog (andra får alltså inte tillgång till programmet).
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Ubuntu33 skrev:Jag försökte hitta ett renodlat svenskt Debian forum..men...?
Finns det inget sånt?
jag tror inte det finns något aktivt sådant.
prova istället http://linuxportalen.se/ där verkar det finnas en hel del folk som kan svara på debianfrågor.
mvh rune
det beror nog på att det finns fler vana linuxanvändare ( med goda kunskaper i engelska) som av hävd och tradition vänt sig till engelskspråkiga forum och inte funnit nån anledning skapa svenska forum. Ett av Ubuntus mål är däremot att specifikt tillhandahålla ett språkstöd. Det är inte ett övergripande mål för debian även om man kommit långt.
Det beror på att det är allt som finns i förråden som du kan ladda ner, vilket kan va bra om du har dålig/ingen uppkoppling (under installationen). Du kan antingen ladda ner allt (hela förråden), eller så väljer du bara första cd'n eller dvd'n (som innehåller det som dom flesta behöver, enligt popcon), eller så kan du ladda ner en "netinstall"-cd, som bara innehåller basen, och hämtar resten via nätverket.