Tankarna går till debian, som jag bara kört en kortare stund tidigare.
Min fråga som dyker upp är som följer:
Om nu ubuntu bygger på debian, har debian något som ubuntu saknar och vad är det?
Rullande releaser, stabilare och lättare att konfigurera som man vill. Installera inte Etch utan Lenny. Lenny fryser snart och är stabilt som ett isberg.TicToc skrev:Snart börjar min ledighet med mycket tid över till allt möjligt roligt. Vad är då trevligare än att testa en annan distribution...
Tankarna går till debian, som jag bara kört en kortare stund tidigare.
Min fråga som dyker upp är som följer:
Om nu ubuntu bygger på debian, har debian något som ubuntu saknar och vad är det?
Men sudo måste ju gå att installera även i debian så den skillnaden går att fixa.ajja skrev:Rent grafiskt finns ingen skillnad. Jag kör Etch med Gnome 2.14 och det enda som skiljer är avsaknaden av brunt.
Handhavandet skiljer sig lite inget sudo utan root, men det är detaljer.
Tja...KiviE skrev:Men sudo måste ju gå att installera även i debian så den skillnaden går att fixa.ajja skrev:Rent grafiskt finns ingen skillnad. Jag kör Etch med Gnome 2.14 och det enda som skiljer är avsaknaden av brunt.
Handhavandet skiljer sig lite inget sudo utan root, men det är detaljer.
Kod: Markera allt
su
Password:
apt-get install sudo
Kod: Markera allt
su
Password:
passwd -l root
Det är lite mer "slipat" och vackrare i standardutförandet. I Debian kan du få konfa sakerna manuellt.Rune.K skrev:Vad har Ubuntu som Debian Lenny saknar?
och nu menar jag absolut inte sudo-kommandot...
Debian kör väl också mer med vanilla paket. Har för mig att Ubuntu-teamet tex ändrar lite i Gnome och lägger in lite Ubuntu-loggor och info lite här och där. Finns säkert fler exempel.Sid skrev:Det är lite mer "slipat" och vackrare i standardutförandet. I Debian kan du få konfa sakerna manuellt.Rune.K skrev:Vad har Ubuntu som Debian Lenny saknar?
och nu menar jag absolut inte sudo-kommandot...
Jag tycker att Debian testing är stabilare än Ubuntus stabila version. Jag tycker också att det är mer lämpat för att konfigurera som man själv vill.Rune.K skrev:Jag undrar egentligen mer över för/nackdelar mellan Ubuntu och Debian Lenny(a.k.a debian testing).
Och nu menar jag inte sudo-kommandot, eller att snurra på den berömda kuben...
Naturligtvis vet jag att Ubuntu kommer med en ny version var 6:e månad, men jag antar att Debian Lenny uppdateras betydligt oftare...