Ubuntu 8.04 LTS, Tibia
Re: Ubuntu 8.04 LTS, Tibia
kollade properties, och det var inga applikations som används för att starta den körbara filen, kanske inte därför den går öppna?
Det behöver det inte vara. Däremot kan du dubbelkolla under Egenskaper / Rättigheter om den är körbar vilket den ska vara.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja, den är körbar men får inte upp mitt kära tibia 

det kmr upp en liten liten ruta vid alla aktivitetsfönstret där nere, fast den stängs upp och ner på cirka 0.5 sekunder
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
I Linux finns det ingen speciell filändelse på filer som är program, utan man pratar istället om att dom är körbara eller ej.
Så du kan egentligen döpa filen till vad som helst och vilken filändelse som helst, och sen göra den körbar och linux tolkar den som ett program, eller ett script (beroende på lite teknikaliteter)... Så det behövs inga applications för att starta en körbar fil. Dock måste den vara markerad som körbar, vilket Hund beskrev så bra i föregående inlägg hur man gör
Så du kan egentligen döpa filen till vad som helst och vilken filändelse som helst, och sen göra den körbar och linux tolkar den som ett program, eller ett script (beroende på lite teknikaliteter)... Så det behövs inga applications för att starta en körbar fil. Dock måste den vara markerad som körbar, vilket Hund beskrev så bra i föregående inlägg hur man gör

Senast redigerad av 1 Rag3Rac3r, redigerad totalt 13 gånger.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Då kan du prova att köra filen via terminalen som jag tidigare tipsade om för att skulle det blir fel så bör du även kunna se ett felmeddelande.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Aja, jag prövade det du sade tidigare, men det funkade inte, DEATH FOR UBUNTU!!
Nej då, Ubuntu är bra, men jag tror jag ger mig för den här gången, får forska vidare på det här imorrn, blir väll bättre och bättre för varje dag som går.
Men du får ha det bra och tack för hjälpen endå
Nej då, Ubuntu är bra, men jag tror jag ger mig för den här gången, får forska vidare på det här imorrn, blir väll bättre och bättre för varje dag som går.
Men du får ha det bra och tack för hjälpen endå
- Rag3Rac3r
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Att det bara blinkar förbi en snabbis tyder på att filen startar ett s.k. shellscript som i sin tur startar spelet.
OM programmet inte startar med hjälp av shellscriptet så kommer ett felmeddelande upp...
Där har tyvärr Windows & Linux samma svaghet, att då kommer bara rutan blinka förbi och man hinner inte med att se felmeddelandet om man inte tar den omvägen via terminalen som Hund beskrivit.
Så troligtvis är det nåt som saknas, eller nåt som ligger fel för din Tibia-installation, och vad än det är kommer det stå i ett felmeddelande...
Så bara läsa igenom tråden noggrant igen imorrn efter lite sömn så kommer du nog hitta vad felet är, och med hjälp av folk här på forumet åtgärda det och få igång ditt kära Tibia igen
Ingenting är omöjlig i Linux, det omöjliga tar bara lite längre tid
OM programmet inte startar med hjälp av shellscriptet så kommer ett felmeddelande upp...
Där har tyvärr Windows & Linux samma svaghet, att då kommer bara rutan blinka förbi och man hinner inte med att se felmeddelandet om man inte tar den omvägen via terminalen som Hund beskrivit.
Så troligtvis är det nåt som saknas, eller nåt som ligger fel för din Tibia-installation, och vad än det är kommer det stå i ett felmeddelande...
Så bara läsa igenom tråden noggrant igen imorrn efter lite sömn så kommer du nog hitta vad felet är, och med hjälp av folk här på forumet åtgärda det och få igång ditt kära Tibia igen

Ingenting är omöjlig i Linux, det omöjliga tar bara lite längre tid

Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Eftersom jag skrev guiden, kan jag tillägga de tre raderna som utgör scriptet...
jag missade i att jag inte skrev de tre raderna i guiden, får fixa det
scriptet behövs eftersom tibia bara klarar att starta när man står i spelets katalog.
min rekommendation är alltså att följa guiden, och låta scriptet bestå av dessa tre söta rader...
Kod: Markera allt
#!/bin/sh
cd /usr/local/games/Tibia
./Tibia
scriptet behövs eftersom tibia bara klarar att starta när man står i spelets katalog.
min rekommendation är alltså att följa guiden, och låta scriptet bestå av dessa tre söta rader...