Mitt gamla (3:e i ordningen) grafikkort brann liksom de andra två upp häromdagen. Mitt nya kort heter EN7300GT Silent.
Inga problem med installationen efter en stund fick jag meddelandet att Ubuntu hade hittat ett nytt grafikkort och efter
ytterligare en stund fanns drivrutinen att ladda ner. Efter omstart blir upplösningen så jättelik att det bara visar den 3-färgade
ringen och halva U i Ubuntu. Jag skriver användare och lösenord rakt in på en i övrigt tom skärm och efter ett antal svarta och bruna blinkningar kommer den vanliga skrivbirdsskärmen upp och jag kan jobba som vanligt - men INTE avsluta. Det finns ikoner för att "logga ut","låsa skärmen", "växla användare", "vänteläge" och "viloläge" men ingen ikon för att att stänga av datorn. Jag får alltså bryta strömmen om jag vill släcka ner datorn.
Någon som känner igen problemet ? Jag har försökt i flera dagar att ändra på förhållandet men många av ändringarna kräver omstart för att fungera. Vore tacksam för hjälp.
fingalo
Grafikkort
Re: Grafikkort
Som en tillfällig lösning kan du öppna en terminal och skriva:
sudo shutdown -h now
Då stängs iallafall allt av snyggt.
Använd -r för omstart.
sudo shutdown -h now
Då stängs iallafall allt av snyggt.
Använd -r för omstart.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
Tack för det!
Glömde att skriva att det är ett Nvidia kort.
Om jag kollar på Synaptic finns där en massa olika Nvidia-filer, några "gröna" installerade
andra inte. Har Du en aning om vilka som skall vara installerade?
fingalo
Glömde att skriva att det är ett Nvidia kort.
Om jag kollar på Synaptic finns där en massa olika Nvidia-filer, några "gröna" installerade
andra inte. Har Du en aning om vilka som skall vara installerade?
fingalo
Du skulle kunna prova att installera drivrutinerna via Envy (Envy finns i förråden).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Envy är på plats och jag installerade kortet via envy, (otrolig massa filer blev bytta eller nyinstallerade). Fortfarande
jättestor skärmupplösning och ingen "avsluta" ikon. En bra sak är att grafiken nu fungerar som den skall. Tackar man
för.
Finns det inget "repareraprogram" för 8.04 Ubuntu Hardy Heron? Jag körde Fedora innan Ubuntu 6.06 LTS fanns och
jag har för mig att det i Fedora fanns ett kommando "reparera installationen". Finns något liknande till Hardy Heron?
Fingalo
jättestor skärmupplösning och ingen "avsluta" ikon. En bra sak är att grafiken nu fungerar som den skall. Tackar man
för.
Finns det inget "repareraprogram" för 8.04 Ubuntu Hardy Heron? Jag körde Fedora innan Ubuntu 6.06 LTS fanns och
jag har för mig att det i Fedora fanns ett kommando "reparera installationen". Finns något liknande till Hardy Heron?
Fingalo