Forumet: Förslag, feedback och förändring

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ah, jag som inte fattar hur forumet fungerar (0_o)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Brainstormade lite med mig själv under natten :D

Eftersom vi ligger nära ett motorbyte på ubuntu-se, så tänkte jag till lite (främst om forumet)
Vissa av dessa förslag är redan postade här inne men skadar aldrig att lyfta upp dom igen.

Förslag 1
Möjlighet att få upp liknande svar/trådar innan man postar ny tråd
ev. lösning:
infoga en extra sökning på trådnamnet för att få upp liknande trådar

Förslag 2
Uppdelning av olika versioner (Dapper, Edgy mfl.)
ev. lösning:
kryssruta för att visa vilken version tråden gäller
samt ev. kryssruta för att hämta datorspec. att bifoga tråden

Förslag 3
Införande av lösta trådar i Wikin under passande namn

Förslag 4
Möjlighet att markera trådar som "Lösta/avklarade" i forumet
ev. lösning:
Startad tråd 0 svar = obesvarad
1- svar = pågående
möjlighet för trådskapare/moderatorer att markera tråd som "Löst/avklarad)

som sagt bara "brainstorming" här
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kul Trazan, att du dela med dig av dina tankar!

Utgåvsupdelning i Ubuntu, Kubuntu och Xubuntu är ordnad. Versionsuppdelning behöver skrivas ett tillägg för, men det kanske är möjligt..

Markera trådar som Lösta/avklarade har diskuterats en hel del i moderatorforumet. Problemet är att vi inte vill stänga trådar och att en tråd som någon skriver vidare i inte längre är löst..

Förslag 1 om liknande trådar vet jag inte riktigt om jag är med på detaljerna i förslaget. När ska denna extra sökning ske :/

Införande av lösta trådar i wikin: Visst, men det går ju också att skriva om trådarna något för att få en bra wikisida bra uppställt innehåll
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo som jag "tänkte" med lösningen på förslag 1

så när man skrivit in önskat trådnamn så trycker man på "skicka" sedan kommer du till en sida som visar liknande frågor/trådar som redan är inlagda i forumet + ett fält för att skriva in själva "Frågan/funderingen" liknande vår sida idag

det jag menar är rakt inte att man ska sluta posta nya trådar om man är osäker. Men vet av egen erfarenhet att det trådnamn som man funderar ut brukar beskriva problemet man har ganska detaljerat, vilket man inte brukar göra om man använder sökfunktionen om man inte är van.
Rickard Englund
Kontakt:

Inlägg av Rickard Englund »

Kunna markera ett inlägg som löst. Om man skriver om ett problem och får hjälp och får det löst, ska man kunna kryss för en rutta så att andra som letar efter hjälp ser att det är löst och kan gå in och kolla.

Inlägg/dag i forumet. Ett genomsnittsvärde på hur många inlägg man skrivit per dag skulle vara rätt nice.

Annars är det här ett riktigt bra forum :)
Cause I rather own a free OS than stealing one that's not worth paying for

http://www.rajli.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trevligt rajli att du trivs :)

I det nya forumet som är på gång finns mer användarspecifik statistik, inte just det du nämner däremot.

Att kunna markera ett inlägg som löst har diskuterats i moderatorforumet men slutsatsen drogs att inte göra det.
Rickard Englund
Kontakt:

Inlägg av Rickard Englund »

Varför togs den slutsatsen? jag ser bara fördelar men det kan kanske finnas nakdelar med "visa som löst" också.
Cause I rather own a free OS than stealing one that's not worth paying for

http://www.rajli.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

rajli: Jo någon kan ställa en ny fråga i tråden och då är den bara delvist löst och det också blir ökat arbete för moderatorerna då de behöver kontrollera märkningen på alla trådar på forumet. Vill du diskutera detta mer så starta gärna en ny tråd.
Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Inlägg av Muthaias »

Angående sökning och organisation av trådar.

Skulle det inte vara möjligt för moderatorerna att helt enkelt stänga det trådar som blivit lösta. Sedan möjligtvis samla hela lösningen i ett inlägg med en passande titel. När detta är gjort tas helt enkelt originalet bort.

Givetvis innebär det en del utökat arbete för moderatorerna men det skulle säkert öka mervärdet på forumet.

Annars man kanske till och med skulle kunna be den som hade problemet att sammanfatta lösningen i ett inlägg som sedan eventuellt får ersätta tråden. :)
Enkelt. Windows är inte ett alternativ.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Muthaias: Ditt förslag skulle innebära något sorts biljettsystem som en del företag har för support och det är en helt annan strategi än det dynamiska forum vi har idag. Vill du diskutera detta så är det bara att du startar en ny tråd.
Användarvisningsbild
Muthaias
Kontakt:

Inlägg av Muthaias »

Sebastean: Det är egentligen ingenting jag saknar. Jag tycker att forumet är väldigt trevligt som det är :)

Det jag tänkte var bara att man skulle kunna ha trådar redo att refereras till om de skulle passa för en viss fråga. Men sådant kan ju även lösas enkelt med en välutvecklad wiki-sida, och en sådan är väl redan påväg :)
Enkelt. Windows är inte ett alternativ.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja wikin tror jag kommer få ett ordentligt uppsving det närmsta halvåret, och wikin passar utmärkt till att samla information från forumet på ett strukturerat sätt :)
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Jag håller med de flesta som skrivit innan mig och jag vill ge beröm till alla som skriver här på forumet för ett utmärkt jobb!

Det jag saknar är en "nästa sida" längst upp och längst ner på varje tråd. I dagsläget är det bara siffror. En liten smågrej, men det är detaljerna som räknas :P. Jag tror också att om efterfrågan är stor kanske man kunde ha ett forum för/om bärbara datorer också (laptops).

Det var nog allt för mig men jag återkommer om jag kommer på fler saker.

/ over 'n out
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="FlaerpeN"]Det jag saknar är en "nästa sida" längst upp och längst ner på varje tråd. I dagsläget är det bara siffror.[/quote]
Om någon skriver detta tillägg så ;) Hade själv tyckt om det då jag med musgester kan hoppa direkt till en "nästa" sida.

[quote="FlaerpeN"]Jag tror också att om efterfrågan är stor kanske man kunde ha ett forum för/om bärbara datorer också (laptops).[/quote]
Hmm, det skulle överlappa flera av de andra forumen..
gurkZor
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av gurkZor »

Vet inte om det är rätt tråd att skriva det i, men headern(+menyn) buggar sig lite i Opera.

Den hamnar längst till vänster, istället för höger som den "ska" göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="gurkZor"]Vet inte om det är rätt tråd att skriva det i, men headern(+menyn) buggar sig lite i Opera.

Den hamnar längst till vänster, istället för höger som den "ska" göra.[/quote]
Tjaa.. nämns ju inte i trådens ämne att det enbart gäller forumet så det borde väl gå ;)

Ny webbplats är på gång så tidigare ej lösta problem med den vi har nu har lagts på hyllan..
Okänd

Inlägg av Okänd »

XtremXem: Det där var trevligt att läsa!

Sökfunktionen är ju något som vi alla kommer att glömma ibland. Och jag menar ALLA! :) Och då kommer moderatorer vänligt men bestämd att påminna en ;)

Trevligheten, vad ska man säga om det?

Det beror på oss alla som är medlemmar. Det är bara medlemmar som får skriva ett inlägg. Medlemmar ska inte moderara andra, det gör vi moderatorer. Medlemmar (vi alla) ska uppehålla en god Ubuntu-anda. :)
Användarvisningsbild
popstr
Kontakt:

Inlägg av popstr »

[quote="nahoj"][quote="sebastean"][quote="Pie-or-paj"]Förslag: Möjlighet att välja om man använder kubuntu,
så det visas en kubuntu symbål på kubuntu användare.[/quote]
Tummen upp från mig för det :D[/quote]
Givetvis samma sak för de andra versionerna som "vanliga" ubuntu, edubuntu, xubuntu då antar jag? Kanske kan klämma in ett versionsnummer där as well? :)[/quote]
Ja, och ett val för den här, givetvis: http://parker1.co.uk/satanic/

:lol:
[img width=350 height=19]http://img440.imageshack.us/img440/6985/userbar320716kg7.gif[/img]
"Människans frihet består inte i att hon kan göra vad hon vill,
däremot i att hon inte är tvungen att göra det hon inte vill."
Jean-Jacques Rousseau
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"