Installera iconer som slutar på .ico
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Installera iconer som slutar på .ico
Hej,
Jag har hittat ett icon tema som jag är intresserad av men problemet är att det bara är .ico filer. Hur installerar man sånt? Ser att frågan har ställts till skaparen men inget svar har gets.
Detta tema är det:
http://gnome-look.org/content/show.php/ ... tent=84463
Jag har hittat ett icon tema som jag är intresserad av men problemet är att det bara är .ico filer. Hur installerar man sånt? Ser att frågan har ställts till skaparen men inget svar har gets.
Detta tema är det:
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Installera iconer som slutar på .ico
Det borde bara vara att placera dem i en egen katalog i /usr/share/icons/
Ubuntu bör kunna visa dem som ikoner...
Eventuellt får du konvertera dem till png-bilder
Ubuntu bör kunna visa dem som ikoner...
Eventuellt får du konvertera dem till png-bilder
- BadOmen
Då måste jag själv koppla iconerna till de olika sorters filer, mappar och sånt de hör ihop med väll, öppen mapp, stängd mapp..?
Hur gör jag det på ett smidigt sett?
Skulle det gå att göra om dem så att man kan dra dem till System - Inställningar - Utseende och få dem installerade som det ska där?
Inte bara en ja och nej fråga utan gärna lite utförligare tack
Hur gör jag det på ett smidigt sett?
Skulle det gå att göra om dem så att man kan dra dem till System - Inställningar - Utseende och få dem installerade som det ska där?
Inte bara en ja och nej fråga utan gärna lite utförligare tack

Enklast är att modda ett färdigt tema, dvs att bara byta ut redan existerande ikoner. Men ett ikontema ska använda sig av Scalable Vector Graphics (SVG) bilder om det ska se bra ut.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- BadOmen
Hur modifierar jag ett färdigt tema då?
Det är förstås omöjligt att konvertera .ico filer till .svg det går bara SVG till ico eller?
Det är förstås omöjligt att konvertera .ico filer till .svg det går bara SVG till ico eller?
- AntonPetts
- Kontakt:
Det går, har någon sida någonstans bland mina bokmärken (700+ st så räkna inte med att jag hittar den) men jag har för mig att det kostade pengarBadOmen skrev:Det är förstås omöjligt att konvertera .ico filer till .svg det går bara SVG till ico eller?

Vänta tills det är färdigt istället.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Du ersätter ikonerna som finns i mappen med dom du vill använda dig av. Det är dock väldigt pilligt och väldigt tidskrävande.BadOmen skrev:Hur modifierar jag ett färdigt tema då?
Tror inte det, man lär nog konvertera dom till PNG innan. Men resultatet kommer inte bli bra alls.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- BadOmen
Tack för era svar.
Ja, jag såg nu hur många iconer jag skulle bli tvungen att byta... plus konvertera alla till png som sagt... men det kanske går att konvertera en hell mapp med hjälp av Imagemagic om jag har tur. Då blir det i alla fall en sak mindre att göra...
Om jag får riktigt tråkigt nån gång så har jag nåt att fördriva tiden med iaf
Annars tror jag AntonPetts förslag var nog det bästa... "Vänta tills det är färdigt istället." Sen är det bara att hoppas att den som har gjort de här iconerna inte anser sig vara färdig nu...
Ja, jag såg nu hur många iconer jag skulle bli tvungen att byta... plus konvertera alla till png som sagt... men det kanske går att konvertera en hell mapp med hjälp av Imagemagic om jag har tur. Då blir det i alla fall en sak mindre att göra...
Om jag får riktigt tråkigt nån gång så har jag nåt att fördriva tiden med iaf

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nu kan ju antagligen ico-filer ha fler olika typer av format, men som jag minns det ska det vara bmp-filer som är i rätt storlek bara, så det borde definitivt att använda imagemagick till det.BadOmen skrev:men det kanske går att konvertera en hell mapp med hjälp av Imagemagic om jag har tur. Då blir det i alla fall en sak mindre att göra...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- AntonPetts
- Kontakt:
Jag kollade igen och det verkar tyvärr som det skulle vara möjligt, Om man kollar på sidan som han länkade tillSen är det bara att hoppas att den som har gjort de här iconerna inte anser sig vara färdig nu...
(http://groups.google.com/group/ubuntu-files/web/icons) så hittar man 2st till windows-ikonteman som också är felpaketerade. Fortsätter man leta så börjar det bli tveksamt om det ens är han som har gjort ikonerna

Väldigt förvirrande det här...
- BadOmen
Så vill jag ha dessa iconer får jag alltså verkligen jobba för det 
Jag tittade på ett icon tema som jag hade och där var det bara .PNG filer men det kanske är olika mellan olika teman.
Det känns dock som lite tveksamt att jag ska orka ta mig för det här lilla projektet... Det känns som det är lite tidskrävande
Nu ska jag göra kväll... om jag inte fastnar i iconerna, då vet man ju aldrig när jag kommer i säng... Men ska iaf börja med att stänga av FF
God Natt med er

Jag tittade på ett icon tema som jag hade och där var det bara .PNG filer men det kanske är olika mellan olika teman.
Det känns dock som lite tveksamt att jag ska orka ta mig för det här lilla projektet... Det känns som det är lite tidskrävande

Nu ska jag göra kväll... om jag inte fastnar i iconerna, då vet man ju aldrig när jag kommer i säng... Men ska iaf börja med att stänga av FF

God Natt med er
- AntonPetts
- Kontakt:
Om du väntar lite så gör jag det åt dig
. Känner mig lite sugen på det temat själv...

- BadOmen
Det låter som en utmärkt idé tycker jagAntonPetts skrev:Om du väntar lite så gör jag det åt dig. Känner mig lite sugen på det temat själv...

- AntonPetts
- Kontakt:
http://www.2shared.com/file/3582258/a09 ... ngtar.html
Packa upp och installera DarkshineOxygen.tar.gz som ligger inuti.
Kommandot för att konvertera alla ikoner var inte svårare än:
Sen fanns det ju inte ikoner till allt så jag fick lägga in dem i OxygenRefit, som är det mest lika gnome-temat.

Packa upp och installera DarkshineOxygen.tar.gz som ligger inuti.
Kommandot för att konvertera alla ikoner var inte svårare än:
Kod: Markera allt
mkdir ~/darkshinepng
convert 'alla.ico' 'olika.ico' 'ikoner.ico' ~/darkshinepng/icon.png
- BadOmen
Tack!
Det blev riktigt snyggt och skulle jag nu stöta på nåt annat ico tema så vet jag hur jag ska göra
Syftar då på din kod rad och inte på att du ska få fixa det åt mig... även om det var väldans lätt på det sättet
Det blev riktigt snyggt och skulle jag nu stöta på nåt annat ico tema så vet jag hur jag ska göra

Syftar då på din kod rad och inte på att du ska få fixa det åt mig... även om det var väldans lätt på det sättet

hmm, någon som lite snällt skulle kunna förnya länken så andra också kan ladda ner temat?
Blev riktigt sugen på det själv hehe

- AntonPetts
- Kontakt:
Tyvärr verkar det inte som att jag har kvar dem, måste ha försvunnit under någon ominstallation...Thamie skrev:hmm, någon som lite snällt skulle kunna förnya länken så andra också kan ladda ner temat?