Köp av linux dator över disk, vad säger ni ?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Köp av linux dator över disk, vad säger ni ?
hej
Jag använder idag Ubuntu 8,04 (32bit) på min kontorsdator och är mer än nöjd med det.
Så nu är man ju mkt sugen på denna eminenta lilla maskin från GGS-data i Göteborg, ett litet företag som säljer datorer med ubuntu förinstallerat och verkligen vet vad de säljer (det behövs fler sådana företag). http://www.ggsdata.se/
Detta är datorn ifråga :
http://www.ggsdata.se/pcmoder/elite4400.html
Tanken är att köra den som mediacenter i vardagsrummet och jag kan få den med pinnacle pctv pro kort installerat och klart, wlan får jag köra via en befintlig usb sticka, trådlöst tangentbord kommer jag skaffa också (allt från samma ställe) tangentbordet : http://www.ggsdata.se/PC/globlink700.html
Vad tror ni om denna dator och det jag kommer använda den till, synpunkter mottages med stor tacksamhet.
Nästa grej är vilket mediacenter jag bör köra i ubuntu 8,04 (64 bit).
Helst vill jag kunna växla mellan ubuntus desktop mljö samt XBMC, elisa, mythbuntu eller vad som nu kan vara lämpligt, jag skulle dock helst se att datorn vid uppstart automatiskt startar mediacentret, låter sig detta göras ?
Vad anser ni att jag bör köra för mediacenter ?
Alternativen som jag ser det är :
Mythbuntu
XBMC
Elisa
MythTV ?
något annat ?
Vad tror ni funkar bäst som instalerat i ubuntu ?
Tanken är att kunna se på film (HD och DVD samt vanlig TV), lyssna på musik (CD mp3, ogg etc.), kolla på foton, surfa, kolla mail, skypa etc. från tv soffan.
Tror ni 5.1 ut funkar om man har en film (DVD, HD eller sändningar) kodad med Dolby digital ?
Utgångarna finns där ju, men det är väl mjukvaran som avgör hur det blir.
Jag avser koppla direkt till slutsteg så nogon form av master volym för alla 6 utgångar vore ju kalas, fråga är om det finns ?
Många frågor är jag rädd, tacksam för all hjälp.
Mvh // Anders
Jag använder idag Ubuntu 8,04 (32bit) på min kontorsdator och är mer än nöjd med det.
Så nu är man ju mkt sugen på denna eminenta lilla maskin från GGS-data i Göteborg, ett litet företag som säljer datorer med ubuntu förinstallerat och verkligen vet vad de säljer (det behövs fler sådana företag). http://www.ggsdata.se/
Detta är datorn ifråga :
http://www.ggsdata.se/pcmoder/elite4400.html
Tanken är att köra den som mediacenter i vardagsrummet och jag kan få den med pinnacle pctv pro kort installerat och klart, wlan får jag köra via en befintlig usb sticka, trådlöst tangentbord kommer jag skaffa också (allt från samma ställe) tangentbordet : http://www.ggsdata.se/PC/globlink700.html
Vad tror ni om denna dator och det jag kommer använda den till, synpunkter mottages med stor tacksamhet.
Nästa grej är vilket mediacenter jag bör köra i ubuntu 8,04 (64 bit).
Helst vill jag kunna växla mellan ubuntus desktop mljö samt XBMC, elisa, mythbuntu eller vad som nu kan vara lämpligt, jag skulle dock helst se att datorn vid uppstart automatiskt startar mediacentret, låter sig detta göras ?
Vad anser ni att jag bör köra för mediacenter ?
Alternativen som jag ser det är :
Mythbuntu
XBMC
Elisa
MythTV ?
något annat ?
Vad tror ni funkar bäst som instalerat i ubuntu ?
Tanken är att kunna se på film (HD och DVD samt vanlig TV), lyssna på musik (CD mp3, ogg etc.), kolla på foton, surfa, kolla mail, skypa etc. från tv soffan.
Tror ni 5.1 ut funkar om man har en film (DVD, HD eller sändningar) kodad med Dolby digital ?
Utgångarna finns där ju, men det är väl mjukvaran som avgör hur det blir.
Jag avser koppla direkt till slutsteg så nogon form av master volym för alla 6 utgångar vore ju kalas, fråga är om det finns ?
Många frågor är jag rädd, tacksam för all hjälp.
Mvh // Anders
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Köp av linux dator över disk, vad säger ni ?
Jag säger att det skulle fungera med att prata med Gunne direkt om det. Du kan också prova att PM:a honom. Men jag tror att hans kontaktuppgifter finns på hemsidan. Det är en mycket trevlig, kompentent och tillmötesgående person. Tillika ubuntist och forumsmedlem. Han fixade min dator.
-
Jag ville mest få lite fler åsikter om mitt val av maskin för syftet samt vilket mediacenter man skall kolla på, man vet ju inte om det kanske är några andra därute som har gjort samma val som jag.
Några frågor.
Mediacenter :
1/Kan man få mythbuntu att starta upp per automatik när man knäpper igång datorn ?
2/Kan man "ta sig ur" eller växla mellan mythbuntu och ubuntu på något snyggt sätt ?
3/Samma frågor som ovan men med XBMC ?
Ljud :
4/Hur funkar det med 5.1 ut, jag avser koppla direkt till slutsteg, kan man öka och sänka volymen på alla kanaler samtidigt via tangentbordet ?
5/Kan man få datorn att själv välja lämpligt ljudformat, 2.0 eller 5.1 beroende på vad filmen är kodad med ?
6/Kan man få datorn att komma ihåg en ljudinställning vid avstängning och uppstart (volym) eller kan man sätta en "default" volym ?
tacksam för hjälp, mvh Anders
Några frågor.
Mediacenter :
1/Kan man få mythbuntu att starta upp per automatik när man knäpper igång datorn ?
2/Kan man "ta sig ur" eller växla mellan mythbuntu och ubuntu på något snyggt sätt ?
3/Samma frågor som ovan men med XBMC ?
Ljud :
4/Hur funkar det med 5.1 ut, jag avser koppla direkt till slutsteg, kan man öka och sänka volymen på alla kanaler samtidigt via tangentbordet ?
5/Kan man få datorn att själv välja lämpligt ljudformat, 2.0 eller 5.1 beroende på vad filmen är kodad med ?
6/Kan man få datorn att komma ihåg en ljudinställning vid avstängning och uppstart (volym) eller kan man sätta en "default" volym ?
tacksam för hjälp, mvh Anders
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag önskar att jag vore i dina kläder. Det finns ju stöd upp 8.1 ljud i den lådan som du beställer. Svårt att tro annat än du skulle kunna få precis det önskar av hårdvaran. Däremot så är dina frågeställningar rätt breda och kan inte besvaras rakt av här om ens förrän du kommit igång.
mythbuntu t ex, har jag ingen erfarenhet av...
Har du pratat nåt med Gunne om det härP
mythbuntu t ex, har jag ingen erfarenhet av...
Har du pratat nåt med Gunne om det härP
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Elisa verkar trevligt, har bara testat det lite lätt. Men har man tvkort i burken är det Myth som gäller, jag har testat MythTV i Ubuntu, det är ju en helskärmsapplikation men det gick fint att al+tabba sig runt.
Är inte Mythbuntu en optimerad Ubuntu för MythTV ?
Är inte Mythbuntu en optimerad Ubuntu för MythTV ?
-
Jag har pratat med Gunne och så här långt har allt funkat som det ska, jag har dock inte hunnit med att prova allt riktigt än så det kommer säkerligen bli fler frågor framöver.
Jag har tgit hem Mythbuntu control center som nu ligger under administrations fliken, jag är underligt nog lite småskraj för att installera Mythbuntu, och det finns många frågor runt vad som kommer ske om jag väljer att göra det.
För tillfället använder jag Elisa vilket är ett mkt trevligt litet MC, dock upplever jag att det saknar en del som TV stöd och väder information, annars är det helt ok.
Det jag har kvar att prova är :
Radio och TV mottagning och uppspelning (inkl. DVB-T)
Radio och TV inspelning
DVD och CD uppspelning
DVD och CD kopiering till hårddisk
Hur att ändra upplösning för att passa Panasonic TH-42PV70 tv'n
Installera och configurera Mythbuntu
Kan jag ställa frågor om mythbuntu här i denna tråden eller finns det bättre ställen här för detta ?
Jag har tgit hem Mythbuntu control center som nu ligger under administrations fliken, jag är underligt nog lite småskraj för att installera Mythbuntu, och det finns många frågor runt vad som kommer ske om jag väljer att göra det.
För tillfället använder jag Elisa vilket är ett mkt trevligt litet MC, dock upplever jag att det saknar en del som TV stöd och väder information, annars är det helt ok.
Det jag har kvar att prova är :
Radio och TV mottagning och uppspelning (inkl. DVB-T)
Radio och TV inspelning
DVD och CD uppspelning
DVD och CD kopiering till hårddisk
Hur att ändra upplösning för att passa Panasonic TH-42PV70 tv'n
Installera och configurera Mythbuntu
Kan jag ställa frågor om mythbuntu här i denna tråden eller finns det bättre ställen här för detta ?
Jag är mycket nyfiken på hur ditt system klarar HD material, alltså h264/x264/AVC filmer i upplösningen 720p eller högre!
H264/AVC (= Advanced Video Codec) tror jag är framtiden, men jag vet inte ännu hur Linux stödjer detta, eller vilken hårdvara som krävs?
H264/AVC (= Advanced Video Codec) tror jag är framtiden, men jag vet inte ännu hur Linux stödjer detta, eller vilken hårdvara som krävs?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
Jag har provat att köra 1280*720 utan minsta problem, ISO MPEG-4 (DivX5, ffmpeg).
Det är det värsta jag har för tillfället i upplösningsväg, grym bild om än något slö på uppdateringsfrekvensen, 25 frames per second.
En viktig grej för mig just nu att få ordning på är följande :
Hur skall jag kunna "avkoda" dvb-t för de fria kanalerna med endast en antennkabel in och vga ut med mitt pinnacle pctv pro hybrid kort som sitter i min ubuntu 8.04 dator ?
Vilket program och vilka codecs funkar bäst samt vilket mediacenter kan använda det ?
Jag har provat xine, tvtime, xawtv och kaffeine men utan att lyckas (än), vanlig analog tv mottagning funkar, men bilden suger och jag får inget ljud ut.
Det är det värsta jag har för tillfället i upplösningsväg, grym bild om än något slö på uppdateringsfrekvensen, 25 frames per second.
En viktig grej för mig just nu att få ordning på är följande :
Hur skall jag kunna "avkoda" dvb-t för de fria kanalerna med endast en antennkabel in och vga ut med mitt pinnacle pctv pro hybrid kort som sitter i min ubuntu 8.04 dator ?
Vilket program och vilka codecs funkar bäst samt vilket mediacenter kan använda det ?
Jag har provat xine, tvtime, xawtv och kaffeine men utan att lyckas (än), vanlig analog tv mottagning funkar, men bilden suger och jag får inget ljud ut.