Har installerat Ubuntu på min HP laptop och allt fubgerade från scratch. Nu är det så att jag är så sjukt nöjd med Ubuntu att jag vill ha det på min "finare" laptop som är rätt mycket bättre men jag är lite osäker.
Jag har ingen lust att gå tillbaka till windows men jag har en känsla av att få färdiga drivrutiner till en dell är inte lika lätt som till en hp? Allt måste ju fungera från scratch för jag har ingen aning om hur linux funkar när man är tvungen att krångla till det.
Laptopen är en Dell Inspiron 9400 så om det är någon som har installerat ubuntu på en sådan så skulle jag vilja veta hur bra det gick
Jag kör en Dell Inspiron 9400 som skrivbordsdator (Orka släpa på en 17-tummare...) och i den fungerar Ubuntu utan problem så vitt jag kan minnas. Nu ska jag inte gå överstyr här och ge dig alldeles för grönt ljus, men jag har då inte stött på några problem vare sig vid installation eller vid användning.
CD/DVD-läsare inga problem, grafikkortet från Nvidia (Nvidia Geforce Go 7800 med 256 MB i minne om jag minns rätt) måste få sig en proprietär drivrutin (Eller vad det heter...) men det tillfrågas man om och det är enkelt avklarat. Se till att vara anslutet till internet, klicka i en ruta och sedan klicka ok på ett ungefär.
WLAN eller vanligt nätverk har jag inte haft några problem med. Inte för att jag har kört den så mycket på vanligt KJ45-nätverk, men de gånger jag gjort det har det fungerat utan minsta problem. Det trådlösa hittar den direkt.
SD-kortsläsaren är inte heller några problem, använde den senast idag (för 1 timme och 32 minuter sedan) för att importera bilder.
Bluetoothen fungerar finemang med min Sony Ericsson w810i i alla fall.
Det enda jag kan komma på på rak arm här och nu som jag haft problem med så är det snabbknapparna i fronten av datorn. Där fungerar bara volymkontrollerna, inte "Nästa", "Föregående", "Play/pause" samt "Stopp", men det kan bero på vilka film/musikprogram man använder kanske.
Har du frågor gällande nämnda dator, så bara kör på.