Trådlöst fungerar inte på HP 530 LÖST

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
samaroshi
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Trådlöst fungerar inte på HP 530 LÖST

Inlägg av samaroshi »

Hej!

Jag har precis haft en kompis som har installerat Ubuntu här. Jag vet ingenting om Ubuntu så ni vet. Ett problem uppstod precis innan han var tvungen till att gå och jag är i desperat behov av hjälp.

Det trådlösa internetet fungerar inte och jag fattar inte varför. När jag gick in någonstans (kommer inte ihåg var och hittar inte det igen) stog det att det var aktiverat men det används inte.
Min dator jag använder mig av är HP 530.

Jag behöver desperat hjälp på vad jag kan göra.

Tack på förhand

MVH

Samuel
Senast redigerad av 1 samaroshi, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlöst fungerar inte på HP 530

Inlägg av Ulsak »

det skall finnas en nätverksikon i övre högra hörnet. Vänsterklicka på den för att aktivera uppkopplingen.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Den här tråden ligger ju helt fel, men jag är inte moderator längre, så det kan inte jag fixa.

Hur som helst. Jag är snubben som hjälpte honom att installera. Sen ringde en polare och undrade om jag ville hänga med på laserdome och det var väl klart att jag ville, så jag hann inte fixa trådlösa innan jag stack.

Så här är det. Samaroshi köpte precis en laptop vid namn HP 530 från Dustin http://www.dustinhome.se/pd_5010152071.aspx utan operati. Jag hann inte testa så mycket innan jag stack, men det mesta verkar funka utan problem utom trådlösa. Jag hann inte kolla upp vad det var för trådlöst nätverkskort. Nätverkshanteraren verkar inte veta att det finns ett trådlöst nätverkskort. Så ingen hjälp där. I hanteraren för propreitära drivrutiner finns det en drivrutin för det trådlösa nätverkskortet som heter wl (tror jag), men trots att det står att den är aktiverad står det att den inte används. Jag testade att inaktivera och aktivera den igen och sedan starta om datorn, men det gjorde ingen skillnad.

Ja, just det. Det var ett litet problem till. I uppstart när den här orangea grejen går fram och tillbaka fryser den på ett ställe ganska länge innan den fortsätter. Vet inte om det har att göra med att den försöker få igång nätverkskortet men misslyckas.

Så, det är i princip all information jag kan hjälpa till med.
boisare

Inlägg av boisare »

Har en likadan dator från Dustin, Hp 530 och hade samma problem. Startade en tråd om det och fick hjälp med en länk som beskrev hur man fick det trådlösa kortet bcm4310 i hp 530 att fungera. Här är tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 7&p=227702 detta hjälpte mig och nu funkar det trådlösa kortet.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Tänkte att jag skulle ta mitt ansvar och berätta att problemet är löst. Fick hjälp via irc. :)
samaroshi

Inlägg av samaroshi »

Retardedpope skrev:Tänkte att jag skulle ta mitt ansvar och berätta att problemet är löst. Fick hjälp via irc. :)
Med tanke på att jag inte gjorde det så är det bra att du gjorde det. ;)
Skriv svar

Återgå till "Internet"