Boot problem/Prestandaproblem

ArToG
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Boot problem/Prestandaproblem

Inlägg av ArToG »

Tjosan!

Har nu använt Kubuntu i nån vecka, men har insett att det helt enkelt inte funkar. Kan inte köra något som helst spel som är lite mer krävande än vanliga program utan att det laggar groteskt mycket.

Jag ha en äldre laptop.
Processor: Intel Celeron 1.3 GHz
Minne: 768 Mb
Grafik: Intel 82852/855GM Integrated (Som jag antar delar minne med resten..)

Det är mest spel som inte funkar, filmer kan lagga väldigt mycket likaså.
Har kolla runt lite, och insett att jag, borde, ha rätt drivar till grafik

Tillslut gav jag upp och ville installera Windows (Den som följde med datorn från början, och då borde fungera bäst)
Dock visade det sig att datorn inte hittar mina bootCD. Kan läsa dem i Kubuntu, men den hittar fortfaande inte cd när den bootar.
Då jag inte har så värst mycket pengar, hoppades jag att jag skulle komma undan så billigt som möjligt (D.v.s. utan att köpa ny cd-läsare). Jag har ingen annan dator för tillfället, så jag kan inte testa att det inte är cd som e trasig, men jag ha testat flera olika.

Det jag undrar:
alternativ 1: Finns det något sätt att öka prestandan i Kubuntu, utan att köpa nytt?
alternativ 2: Finns det nått som hindrar cdläsaren att hitta bootCD, eller är min CD trasig? (Hur kan jag ta reda på det)

P.S. Jag har 8.04.1 Ubuntu, Kubuntu installerat efteråt.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Boot problem/Prestandaproblem

Inlägg av axel112 »

Hej och Välkommen till forumet!

1- Rätt drivisar och så kanske en annan fönsterhanterare. Gnome och Kde tar mycket resurser. Där finns andra som är lite mindre krävande. Xfce, fluxbox, openbox.. ett antal. Xubuntu kommer med fönsterhanteraren Xfce.

2- Hur har du ställt in datorns bios? Där kan man ställa datorn så att den bootar från diskett, cd/dvd, hårddisk samt ställa vilken ordning den ska försöka att boota från.

edit: frivisar? -> drivisar ;D
Senast redigerad av 1 axel112, redigerad totalt 10 gånger.
ArToG

Inlägg av ArToG »

Den skall boota Cd -> floppy -> hdd
Jag ser hur den kollar CD, hör ljud från Cdn men den säger att den inte hittar nån
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

Finns det någon möjlighet att prova och se om skivan bootar från någon annan dator? Den kan ju vara trasig även om den visas sedan när datorn är igång.
Andreas A
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Andreas A »

Men det låter som din Windows är trasig. Det skulle kunna testas att boota den med VirtualBox i linux och se om den verkligen klarar av att boota.
Har en fråga dock till dig, vad är det för spel du försöker köra? Din maskin är ju inte precis någon maskin med bra prestanda. Inbyggt graffe ingen höjdare har själv en bärbar dator med inbyggt grafikkort och den klarar inte av några spel som kräver mycket.
ArToG

Inlägg av ArToG »

Inga speciella spel, men spel som tex 3D biljard och Tibia har 2 fps, med windows vet jag att den pallade WoW (om än med väldigt låga grafikinställningar, men ändå utan lagg)
Andreas A
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Andreas A »

Om det är lagg så är ju tids fördröjning med ditt internet.
Men jag skulle iaf byta fönsterhanterare (som axel112 skrev).
För att få bättre prestanda på datorn.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"