Problem med comhem.se

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
kenta
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Problem med comhem.se

Inlägg av kenta »

Hej jag har problem med comhem, jag har uppgraderat mitt bredband från 8Mgbit/s till 24Mgbit/s och comhem har ingen support på Linux, dom kan ingenting. Jag har kört TPtest 3.1.0swe.exe via wine och det går bra, men jag har bara 12Mgbit/s i mottagning både på TCP och UDP, men sändning är det rätt 1Mgbit/s. Comhem vill att jag skall köra TPtest vid olika tider på dyngnet och det är OK, men kan jag göra något, någon instellning i nätverkskortet eller
bradväggen. Finns det någon som kan HJÄLPA mig.
Mvh kenta
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Problem med comhem.se

Inlägg av Martin Olsson »

Man får inte alltid vad man betalar för. :(
Jag misstänker du har ett ADSLabonnemang.L. Hastigheten beror på avståndet till din telestation.
Jag har BBB och kommer inte upp till mer än 13 mbit/s trots att abonnemanget är "upp till" 24 mbit.
BBB höjde automatiskt min hastighet till 24 mbit, och då fungerade inte internet överhuvud taget, så de fick skruva ned hastigheten igen.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Okänd

Problem med comhem.se

Inlägg av Okänd »

Det borde ju inte vara någon skillnad i hastighet vilket operativsystem man kör? Support blir ju skräckslagen och då är standardsvaret att man stödjer inte Linux.

Comhem, då är det inte ADSL utan kabel? Och du har fått erbjudande om 24 Mb/s? Har läst om att de testar 100Mb/s i kabelnätet. För ett år sedan :rolleyes:

Ang. brandväggen, har du hårdvarubrandvägg/router? De har sina, interna begränsningar och det finns olika hastigheter de klarar av.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"