textbaserad meddelandeklient?
textbaserad meddelandeklient?
Hej på er!
Har försökt sparka igång centerim för att använda istället för pidgin. Men bakom brandväggar får jag det inte till att fungera. När jag kör pidgin så har jag bockat i att jag vill använda http-metod.
Använder msn.
Idéer?
Har försökt sparka igång centerim för att använda istället för pidgin. Men bakom brandväggar får jag det inte till att fungera. När jag kör pidgin så har jag bockat i att jag vill använda http-metod.
Använder msn.
Idéer?
Re: textbaserad meddelandeklient?
Installera och använd finch (textbaserad version av pidgin) istället?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Den hade jag missat. Tackar! Nu får vi hem och testa. Återkommer...
Funkar ju finemang!Kerath skrev:Installera och använd finch (textbaserad version av pidgin) istället?
Ett litet problem dock... åäö?
Hittar ingen configfil att ställa in något i.
Läst manualen?axel112 skrev:Funkar ju finemang!Kerath skrev:Installera och använd finch (textbaserad version av pidgin) istället?

Kan tyvärr inte testa själv just nu då jag inte har tillgång till min egen dator.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
Japp, läst manualen. Hittar inget. Luskar lite på http://developer.pidgin.im/wiki/Using%20Finch.
Har kollat igenom det mesta, kan jag tycka. Hittar inte något som gör att jag får svenska tecken. Merde!Kerath skrev:Läst manualen?axel112 skrev:Funkar ju finemang!Kerath skrev:Installera och använd finch (textbaserad version av pidgin) istället?
Kan tyvärr inte testa själv just nu då jag inte har tillgång till min egen dator.
Finns det någpn koppling till inställningarna i terminalfönstret tro och att man där kan ändra?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
funkar åäö i andra ncursesprogram?
Testade att söka efter program i aptitude. Där fungerade åäö. Men inte i finch. Är det någon som har det fungerande?
någon...
Om Finch kan visa Å, Ä och Ö verkar bero på vilken terminal emulator man använder sig av?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hur menar du?Hund skrev:Om Finch kan visa Å, Ä och Ö verkar bero på vilken terminal emulator man använder sig av?
Hittade någon info om detta, men är inte alls säker för jag provade nyss Finch och det kraschar bara när jag försöker använda t.ex "Ö" även fast terminalen har stöd för UTF-8.. Känns som att jag är ute på hal is nu.axel112 skrev:Hur menar du?Hund skrev:Om Finch kan visa Å, Ä och Ö verkar bero på vilken terminal emulator man använder sig av?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det stämmer. Till viss del. Vilken terminal använder du?axel112 skrev:Hur menar du?Hund skrev:Om Finch kan visa Å, Ä och Ö verkar bero på vilken terminal emulator man använder sig av?
Hade tänkt använda den på min nslu2, och där puttrar debian etch server och jag ssh:ar mig in.cupe skrev:Det stämmer. Till viss del. Vilken terminal använder du?axel112 skrev:Hur menar du?Hund skrev:Om Finch kan visa Å, Ä och Ö verkar bero på vilken terminal emulator man använder sig av?
Där jag har provat är 7.10 och teminal 2.18.2.
Nu hänger jag inte med alls.axel112 skrev:Hade tänkt använda den på min nslu2, och där puttrar debian etch server och jag ssh:ar mig in.cupe skrev:Det stämmer. Till viss del. Vilken terminal använder du?axel112 skrev:Hur menar du?Hund skrev:Om Finch kan visa Å, Ä och Ö verkar bero på vilken terminal emulator man använder sig av?
Där jag har provat är 7.10 och teminal 2.18.2.

Vilken terminal-emulator är det du använder, rxvt, xterm, osv?

Vanliga terminalen i gnome. gnome-terminal 

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Är det Finch eller terminalen som kraschar?axel112 skrev:Vanliga terminalen i gnome. gnome-terminal
Det kraschar inte hos mig, det är bara de tre som strejkar och inte vill visa sig. (åäö)Sid skrev:Är det Finch eller terminalen som kraschar?axel112 skrev:Vanliga terminalen i gnome. gnome-terminal
Annars funkar det som det ska.
Edit: Heja MFF!