Uppdatera oftare?
Uppdatera oftare?
Hur får man uppdateringen att ske oftare?
Kan man schemalägga dom så att ubuntu söker efter uppdateringar på en specifik tid?
Kan man schemalägga dom så att ubuntu söker efter uppdateringar på en specifik tid?
- AntonPetts
- Kontakt:
Re: Uppdatera oftare?
Normalt söker ubuntu efter uppdateringar vaje gång du loggar in. Du kan göra det manuellt genom att skriva i terminalen. Går helt säkert att schemalägga det också, men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Kod: Markera allt
sudo apt-get update
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Ok, tack för informationen.AntonPetts skrev:Normalt söker ubuntu efter uppdateringar vaje gång du loggar in. Du kan göra det manuellt genom att skrivai terminalen. Går helt säkert att schemalägga det också, men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.Kod: Markera allt
sudo apt-get update
Jag vill ändra så att den söker efter en uppdatering klockan 1900 varje kväll, någon annan som vet hur man ordnar det?
- AntonPetts
- Kontakt:
Sökte lite och hittade det här:
http://ubuntu-tutorials.com/2006/10/07/ ... -versions/
http://ubuntu-tutorials.com/2006/10/07/ ... -versions/
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Det borde cron kunna lösa.sunken skrev:Ok, tack för informationen.AntonPetts skrev:Normalt söker ubuntu efter uppdateringar vaje gång du loggar in. Du kan göra det manuellt genom att skrivai terminalen. Går helt säkert att schemalägga det också, men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.Kod: Markera allt
sudo apt-get update
Jag vill ändra så att den söker efter en uppdatering klockan 1900 varje kväll, någon annan som vet hur man ordnar det?
Ja det verkar som det, har du lust att beskriva hur jag ska få det som jag vill ha det? Jag är inte så bra på cron...cupe skrev:Det borde cron kunna lösa.sunken skrev:Ok, tack för informationen.AntonPetts skrev:Normalt söker ubuntu efter uppdateringar vaje gång du loggar in. Du kan göra det manuellt genom att skrivai terminalen. Går helt säkert att schemalägga det också, men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.Kod: Markera allt
sudo apt-get update
-
logga in som root i ett terminalfönster (alternativt gör sudo bash i ett terminalfönster), och skriv crontab -e. Du borde då hamna i nano editorn, skriv följande där :sunken skrev:Ja det verkar som det, har du lust att beskriva hur jag ska få det som jag vill ha det? Jag är inte så bra på cron...cupe skrev:Det borde cron kunna lösa.sunken skrev:Ok, tack för informationen.AntonPetts skrev:Normalt söker ubuntu efter uppdateringar vaje gång du loggar in. Du kan göra det manuellt genom att skrivai terminalen. Går helt säkert att schemalägga det också, men det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.Kod: Markera allt
sudo apt-get update
00 19 1-31 * * apt-get update --yes >> /var/log/minupdate.log
gör ctrl-O och sen ctrl-X
nu har du ett cronjobb som kommer köras som root, och uppdatera varje dag kl 19. --yes i kommandot betyder att apt-get kör och svarar yes med automatik på eventuella frågor. Om nån dependency inte kan klaras upp kommer operationen att avbrytas och orsaken kan ses i logfilen (/var/log/minupdate.log)
/zw
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Uppdateringshanteraren sköter väl det där smidigt när det väl finns något att uppdatera? Men visst borde det finns någon grafiskinställning för det där man att schemalägga sökningen efter uppdateringar?
Tänk på att alla inte använder Gnome / KDE / xfce, då är detta ett utmärkt sätt att lösa det på.maths57 skrev:Uppdateringshanteraren sköter väl det där smidigt när det väl finns något att uppdatera? Men visst borde det finns någon grafiskinställning för det där man att schemalägga sökningen efter uppdateringar?

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det är sant. Vad sunken använder vet vi inte, för h*n har inte uppgett något. Men har inte Kubunut och Xubuntu samma uppdateringshanterare som Ubuntu?
Har faktiskt ingen aning. Använder alltid terminalen, därför jag inte visste riktigt hur man hittade till synaptic i gnome-menyn.maths57 skrev:Det är sant. Vad sunken använder vet vi inte, för h*n har inte uppgett något. Men har inte Kubunut och Xubuntu samma uppdateringshanterare som Ubuntu?