Uppdatering 6 juli = radering

Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Uppdatering 6 juli = radering

Inlägg av sontho »

Är det bara jag som råkat ut för detta?

Igår 6 juli kom en del uppdateringar på bl a firefox.
Jag kollade lite vad det var och startade sedan installationen, det dök upp en fil till och jag körde vidare samtidigt som telefonen ringde.
Så jag kollade int vad som hände, men kom tillbaka till datorn lagom för att upptäcka att alla program tagits bort ????!!???!?!?!?
Filen som "dök" upp i uppdatemanagern hette ngt på lib***

Har jag råkat ut för en katastrofal bugg, eller rent utav ett "virusangrepp"

Nu blir det till att installera om, och jag byter väl till hardy då, hade tänkt vänta lite till men ingen ide nu.

/T
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Uppdatering 6 juli = radering

Inlägg av Osprey »

Låter konstigt, jag gjorde också en uppdatering men den funkade alldeles utmärkt, fast jag kör å andra sidan Hardy. Vad menar du förresten med att "alla program tagits bort"..?? Har alla program rensats bort på disken? eller är det bara dina paneler som försvunnit??

Filer som heter lib*** är ju normalt bibliotek med olika funktioner, kan det vara så att den lib*** som byttes ut är en som också används av t.ex Nautilus, så att den av någon anledning inte fungerar normalt? Isåfall kan det vara så enkelt att något gick fel i kommunikationen eller något annat så att det kom fram ett korrupt paket. Det har hänt att jag fått fram korrupta paket via Updatemanager eller Synaptic (men aldrig via apt-get eller dpkg) av någon anledning.

Isåfall är det bara att prova att ladda hem uppdateringen igen, fast å andra sidan är det ju ingen nackdel att byta till Hardy heller...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

Osprey skrev:. Vad menar du förresten med att "alla program tagits bort"..?? Har alla program rensats bort på disken? eller är det bara dina paneler som försvunnit??
Programmen försvann. Jag hann ju se en del på slutet i dialogrutan (valde visa terminal) och kommandot var ngt i stil med "removing xxxxx"

Ja ja jag har ju inte haft ngt större problem sedan 6.06 så detta var väl mitt "straff" för det ;)

Jag har försökt ställa frågan på eng.forumet också. Men hade det varit ett allmänt problem så boooorde det ju ha skrivits ngt om det.
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Så hur ser det ut när du startar datorn?
Eller startar den över huvud taget?

Om du får upp inloggningsfönster och så där så är det nog bara en panel som försvunnit. Det går att fixa utan att slippa ominstallation.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"