Fadderverksamheten
Fadderverksamheten
Såg just att någon efterlyste en fadder så då läste jag lite i faddertavlan och kollade upp faddrarnas närvaro.
Flera av dem har inte varit inloggade på ett par månader, ett pm om hjälp till en sådan stjälper nog mer än det hjälper. Kanske dags att städa lite.
Hur fungerar verksamheten i övrigt? Behövs den? Hur kan vi hjälpa till?
(Jag tänker eventuellt "kandidera" till fadder efter sommaren.)
Flera av dem har inte varit inloggade på ett par månader, ett pm om hjälp till en sådan stjälper nog mer än det hjälper. Kanske dags att städa lite.
Hur fungerar verksamheten i övrigt? Behövs den? Hur kan vi hjälpa till?
(Jag tänker eventuellt "kandidera" till fadder efter sommaren.)
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Fadderverksamheten
Alltså hur avancerad måste man vara för att vara fadder? Jag har ingen "formell" kompentens i nåt *nix system, eller pysslar med support professionellt. Däremot har jag en hel del erfarenhet, nära bekantskaper, litteratur och kunskap om källreferenser...
Kanske det skulle räcka?
Kanske det skulle räcka?
- vulfgar
- ung forumnörd
Det är Sakjur och ev zenbios som är fadderansvariga. Kontakta dom om både rensning och ev eget fadderskap.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Hej!
Fadderverksamhetens mål är att alla ska kunna få snabb hjälp utan att behöva ställa frågan i ett forum eller söka själv.
Det krävs egentligen ingen kunskap för att bli fadder, men jag ska försöka fixa iordning ett par ansökningskrav för faddrar.
Ang. rensning så är det något jag funderar på, alla faddrar som inte varit inloggade 17:e Maj eller tidigare bör tas bort, just nu har jag inte tid att kolla upp vilka som detta berör, men det ska jag göra omgående.
Alla frågor om fadderverksamheten besvaras via mail (linux @ sakjur.net), PM eller via denna tråd.
Fadderverksamhetens mål är att alla ska kunna få snabb hjälp utan att behöva ställa frågan i ett forum eller söka själv.
Det krävs egentligen ingen kunskap för att bli fadder, men jag ska försöka fixa iordning ett par ansökningskrav för faddrar.
Ang. rensning så är det något jag funderar på, alla faddrar som inte varit inloggade 17:e Maj eller tidigare bör tas bort, just nu har jag inte tid att kolla upp vilka som detta berör, men det ska jag göra omgående.
Alla frågor om fadderverksamheten besvaras via mail (linux @ sakjur.net), PM eller via denna tråd.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
sakjur@launchpad
Hur omfattande är verksamheten, hur många är det som har en fadder och använder denne?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Finns det numera möjlighet att vara fadder utan att behöva vara medlem i bollplanket?
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Bara en liten tanke... Är inte vitsen med ett forum att dra nytta av andras lösningar och att kunna ställa egna frågor vid problem?SakJur skrev:Hej!
...
I så fall man skickar frågan till en fadder så får den enskilda personen hjälp medan forumet får vara utan den hjälpsamma informationen som mycket väll annars hade kunnat komma andra till pass.
Är inte det lite att förstöra för forumet att använda många faddrar eller kanske faddrar överhuvudtaget. Nu finns det alltså ca 20 st som svarar på frågor som annars hade kunnat komma alla till hands...
Som ni märker så är jag verkligen tveksam till att faddrar överhuvudtaget ska finnas i ett forum.
-
Så du tror inte faddrarna svarar här i forumet med?BadOmen skrev:Är inte det lite att förstöra för forumet att använda många faddrar eller kanske faddrar överhuvudtaget. Nu finns det alltså ca 20 st som svarar på frågor som annars hade kunnat komma alla till hands...
Har man en fadder kanske man vågar ställa frågor som man annars inte vågar, som man tror är idiotfrågor. Nu finns det inga dumma frågor utan bara dumma svar men alla kanske inte vågar fråga i ett forum utan behöver någon att prata med lite mer privat.
Sen kan det vara en god idé om en fråga till en fadder är svår och de till slut lyckas lösa problemet att skriva en tråd om problemet så andra kan hjälpas av den tråden i fortsättningen.
Jag gillar tanken med fadderverksamhet, jag tycker att den är toppen.
-
Jag tycker också om fadderverksamheten. Jag gillade att vara fadder. I många fall hjälper nybörjare andra nybörjare med de kunskaper de lärt sig av sin fadder så det gynnar forumet på lång sikt.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det absolut bästa med att vara fadder är att man lär sig så jävla mycket själv. Och kan man inte en specifik fråga så är det alltid nära till någon annan som kan.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- BadOmen
Självklart tror jag att de svarar i forumet med, men vad jag menar är att frågan som ställs till faddern inte kommer de andra på forumet till hjälp. Alltså om jag har samma problem som denne måste jag ställa frågan i forumet och vänta på svaret som jag annars redan skulle ha fått från den tidigare besvarade frågan som nu bara Faddern och den som ställde frågan vet om.KiviE skrev:Så du tror inte faddrarna svarar här i forumet med?BadOmen skrev:Är inte det lite att förstöra för forumet att använda många faddrar eller kanske faddrar överhuvudtaget. Nu finns det alltså ca 20 st som svarar på frågor som annars hade kunnat komma alla till hands...
Har man en fadder kanske man vågar ställa frågor som man annars inte vågar, som man tror är idiotfrågor. Nu finns det inga dumma frågor utan bara dumma svar men alla kanske inte vågar fråga i ett forum utan behöver någon att prata med lite mer privat.
Sen kan det vara en god idé om en fråga till en fadder är svår och de till slut lyckas lösa problemet att skriva en tråd om problemet så andra kan hjälpas av den tråden i fortsättningen.
Jag tycker att man kan använda Moderatorer på så sett att man ställer den "pinsamma" frågan till moderatorn som då vidarebefordra frågan till forumet där alla kan hjälpas åt att lösa problemet, alla får tillgång till svaren och den som inte ville ställa frågan själv slipper göra det. Det ser bara ut i forumet som att det är Moderatorn som ställer frågan. Det kan ju göras nån notering att det inte är Moderatorns fråga utan att denne bara vidarebefordra en fråga den fått.
Om den som egentligen ställde frågan måste komma med feedback så gör han eller hon det till moderatorn som lägger in det i tråden. Det blir väll inte så mycket mer jobb för moderatorn skulle jag tro och har jag fel där så kan väll faddrarna göra precis det jag har sagt i stället för Moderatorn.
På detta sätt kommer frågan till nytta för alla och personen i fråga får vara anonym. Plus att det är fler som kan svara och man får kanske mer än en lösning på frågan och i vissa fall även snabbare svar/lösning till och med. Alla viner på det både forumet och Faddern eftersom faddern behöver inte ha ansvaret att den blir löst utan det har forumet som vanligt och forumet får svaret som då kommer andra till hjälp.
-
Det skulle innebära att vi får en jävla massa moderatorer på halsenBadOmen skrev:Självklart tror jag att de svarar i forumet med, men vad jag menar är att frågan som ställs till faddern inte kommer de andra på forumet till hjälp. Alltså om jag har samma problem som denne måste jag ställa frågan i forumet och vänta på svaret som jag annars redan skulle ha fått från den tidigare besvarade frågan som nu bara Faddern och den som ställde frågan vet om.KiviE skrev:Så du tror inte faddrarna svarar här i forumet med?BadOmen skrev:Är inte det lite att förstöra för forumet att använda många faddrar eller kanske faddrar överhuvudtaget. Nu finns det alltså ca 20 st som svarar på frågor som annars hade kunnat komma alla till hands...
Jag tycker att man kan använda Moderatorer på så sett att man ställer den "pinsamma" frågan till moderatorn som då vidarebefordra frågan till forumet där alla kan hjälpas åt att lösa problemet, alla får tillgång till svaren och den som inte ville ställa frågan själv slipper göra det. Det ser bara ut i forumet som att det är Moderatorn som ställer frågan. Det kan ju göras nån notering att det inte är Moderatorns fråga utan att denne bara vidarebefordra en fråga den fått.
Om den som egentligen ställde frågan måste komma med feedback så gör han eller hon det till moderatorn som lägger in det i tråden. Det blir väll inte så mycket mer jobb för moderatorn skulle jag tro och har jag fel där så kan väll faddrarna göra precis det jag har sagt i stället för Moderatorn.
På detta sätt kommer frågan till nytta för alla och personen i fråga får vara anonym. Plus att det är fler som kan svara och man får kanske mer än en lösning på frågan och i vissa fall även snabbare svar/lösning till och med. Alla viner på det både forumet och Faddern eftersom faddern behöver inte ha ansvaret att den blir löst utan det har forumet som vanligt och forumet får svaret som då kommer andra till hjälp.

- BadOmen
Är inte hundra på att jag fattar dig rätt men om jag nu gör det och du menar att de skulle få mycke jobb, då kan ju faddrarna göra det i ställetDet skulle innebära att vi får en jävla massa moderatorer på halsen

För för faddrarna skulle det inte betyda mer jobb snarare mindre eftersom andra kan hjälpa till med frågan

-
Ja du förstod mig rätt. När jag var fadder så fick jag ca 15 frågor per dag. Om moderatorerna fick alla dessa frågor gånger 100 så skulle det bli ett hästjobbBadOmen skrev:Är inte hundra på att jag fattar dig rätt men om jag nu gör det och du menar att de skulle få mycke jobb, då kan ju faddrarna göra det i ställetDet skulle innebära att vi får en jävla massa moderatorer på halsen
För för faddrarna skulle det inte betyda mer jobb snarare mindre eftersom andra kan hjälpa till med frågan
- BadOmen
OJ! Jag hade ingen aning om att det var så mycket frågor till faddrarna. Tycker bara det visar ännu mer på hur många frågor som går forumet förbi. Skaffa då i stället fler faddrar och se till så de förmedlar frågorna till forumet så de besvaras där. 

-
Det kanske kan vara en ide att man som fadder lägger ut frågor och svar på de frågor man besvarar om frågan inte redan finns besvarad i forumet. Anonymt för den som ställer frågan givetvis.BadOmen skrev:OJ! Jag hade ingen aning om att det var så mycket frågor till faddrarna. Tycker bara det visar ännu mer på hur många frågor som går forumet förbi. Skaffa då i stället fler faddrar och se till så de förmedlar frågorna till forumet så de besvaras där.
-
Precis, ifall frågan kan vara relevant för andra så skadar inte en informerade post i forumet men jag kan gissa på att många frågor faddrar får bland annat är sådant som är rätt så självklara för de flesta. Typ hur installerar man ett program. Hur man gör sådant finns redan i forumet men de som frågar kanske inte kan söka, då kan ju faddern ge tips hur man kan söka i forumet med så att sökfunktionen utnyttjas flitigt.Sid skrev:Det kanske kan vara en ide att man som fadder lägger ut frågor och svar på de frågor man besvarar om frågan inte redan finns besvarad i forumet. Anonymt för den som ställer frågan givetvis.BadOmen skrev:OJ! Jag hade ingen aning om att det var så mycket frågor till faddrarna. Tycker bara det visar ännu mer på hur många frågor som går forumet förbi. Skaffa då i stället fler faddrar och se till så de förmedlar frågorna till forumet så de besvaras där.
- BadOmen
Det låter bra att faddrarna får sålla lite och visa på sökfunktionen och sånt. Men jag tycker inte att faddrarna ska svara till frågeställaren på frågor som skulle vara bra för forumet. Då är det bättre att faddern själv lägger in frågan i forumet så alla kan delta i svarandet. Då finns det också chans att den som ställde frågan får mer än ett sett att lösa problemet. Det kanske inte bara är en "enkel" kopiera till terminalen svar utan också ett GUI svar på frågan. Även solen har ju sina fläckar så en fadder kan ju missa en enkel lösning till ett problem och göra det svårare än vad det behöver vara.KiviE skrev:Precis, ifall frågan kan vara relevant för andra så skadar inte en informerade post i forumet men jag kan gissa på att många frågor faddrar får bland annat är sådant som är rätt så självklara för de flesta. Typ hur installerar man ett program. Hur man gör sådant finns redan i forumet men de som frågar kanske inte kan söka, då kan ju faddern ge tips hur man kan söka i forumet med så att sökfunktionen utnyttjas flitigt.Sid skrev:Det kanske kan vara en ide att man som fadder lägger ut frågor och svar på de frågor man besvarar om frågan inte redan finns besvarad i forumet. Anonymt för den som ställer frågan givetvis.BadOmen skrev:OJ! Jag hade ingen aning om att det var så mycket frågor till faddrarna. Tycker bara det visar ännu mer på hur många frågor som går forumet förbi. Skaffa då i stället fler faddrar och se till så de förmedlar frågorna till forumet så de besvaras där.

Men huvudsaken är att frågan och lösningen kommer forumet till hands i alla fall

-
Det kan nog vara en ide. Mina "adeptrar" fick oftast en terminallösning fast dom kanske inte vill ha det. Frågan är dock oftast redan besvarad i forumet. Om den inte är det så kanske dom skulle få en guilösning också ifall man la ut den i forumet.Det låter bra att faddrarna får sålla lite och visa på sökfunktionen och sånt. Men jag tycker inte att faddrarna ska svara till frågeställaren på frågor som skulle vara bra för forumet. Då är det bättre att faddern själv lägger in frågan i forumet så alla kan delta i svarandet. Då finns det också chans att den som ställde frågan får mer än ett sett att lösa problemet. Det kanske inte bara är en "enkel" kopiera till terminalen svar utan också ett GUI svar på frågan. Även solen har ju sina fläckar så en fadder kan ju missa en enkel lösning till ett problem och göra det svårare än vad det behöver vara.
Men huvudsaken är att frågan och lösningen kommer forumet till hands i alla fall