Förslag ratat

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Mark
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Förslag ratat

Inlägg av Mark »

Jag tänkte försöka "kontribuera" lite till utvecklingen utav Ubuntu genom brainstorm portalen.

För att fatta mig kort; jag föreslog ett lättförståelig GUI till terminalen eftersom jag själv känt att man verkar vara ganska beroende av den och att man måste kunna en hel del utantill etc. Helt enkelt göra den så lättillgänglig så att någon med basic kunskap om datorer kunde använda den.

Det är många som som demotar idén, och de som lämnat en ratande kommentar förklarar knappast varför det var ett så pissigt förslag. Någon har länkat till något program men inte skrivit varför, checkade det och förstod inte ett jota utav vad det var.

Kanske någon här kan förklara varför min idé blir så ratad?
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Förslag ratat

Inlägg av andol »

Du kan inte länka till förslaget?
Mark

Inlägg av Mark »

Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hotwire kanske är något för dig?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Sen kan du alltid kolla ~.bash_history för en logg på dina tidigare kommandon.
Mark

Inlägg av Mark »

zero gravity skrev:Sen kan du alltid kolla ~.bash_history för en logg på dina tidigare kommandon.
Det vet jag för att du säger det till mig nu. Kanske om jag läser en stor manual stöter jag på detta också. Kommer jag komma ihåg det till då jag kanske är i behov av kommandot? Nej.

Fortfarande (som jag sa i förslaget) så tycker jag att man kan göra ett väldigt simpelt GUI så t ex en Windows användare som sätter sig framför Ubuntu och Terminalen för första gången kan använda sig av det.

Hund: Tack för tipset, en annan person länkade till programmet också. Det är väldigt långt ifrån vad jag menar (läs ovanstående)
Bild
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Mark skrev:För att fatta mig kort; jag föreslog ett lättförståelig GUI till terminalen eftersom jag själv känt att man verkar vara ganska beroende av den och att man måste kunna en hel del utantill etc. Helt enkelt göra den så lättillgänglig så att någon med basic kunskap om datorer kunde använda den.
...
Kanske någon här kan förklara varför min idé blir så ratad?
Jag tror att många med mig inte riktigt förstår syftet. Det har jobbats i åratal med att ta fram lättforståeliga GUI med målet att ingenting egentligen ska kräva komanndotolken. Men det kanske inte är vad du är ute efter? Du verkar vilja ha något som är mer likt kommandotolken, men som fortfarande är ett GUI och som dessutom ska vara lättförståeligt. Jag har dock svårt att se hur något sådant skulle kunna bli ens i närheten av lika lättförståeligt som t.ex. gnome/nautilus, men det kanske inte var meningen heller? Är det inte bättre att fortsätta med målet att kommandotolken inte ska behövas alls?

Edit:
Det kanske bara är jag som är allmänt trögtänkt idag, men du får gärna förklara hur punkterna du listade i brainstorm-länken skulle kunna göra kommandotolken mer lättförståelig?
Mark

Inlägg av Mark »

Ah, jag förstår hur du tanker Konservburk.

Jo, det jag menar är att man inte ska sträva efter att få bort Terminalen (kommandotolken) eftersom det är ett övergripande och ovärderligt verktyg att styra OS med för de som kan den. Mitt förslag är alltså då att göra det tillgängligt för alla genom ett GUI som är så lättförståeligt så att någon med baskunskaper kan använda det.

Kanske det slätar ut några frågetecken.
Bild
Användarvisningsbild
cupe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av cupe »

Mark skrev:Ah, jag förstår hur du tanker Konservburk.

Jo, det jag menar är att man inte ska sträva efter att få bort Terminalen (kommandotolken) eftersom det är ett övergripande och ovärderligt verktyg att styra OS med för de som kan den. Mitt förslag är alltså då att göra det tillgängligt för alla genom ett GUI som är så lättförståeligt så att någon med baskunskaper kan använda det.

Kanske det slätar ut några frågetecken.
Vad menar du egentligen med "ett GUI till terminalen"? Du kan väl göra i princip samma saker i Gnome / whatever skrivbordsmiljö som du kan göra i terminalen, grejen är bara att det för det mesta går ofantligt mycket fortare i den sistnämnda.
Personligen tycker jag att så många som möjligt bör lära sig så mycket som möjligt om terminalen - en dag sitter du där utan skrivbordsmiljö och har ingen aning om vad du ska ta dig till.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Om jag förstår ditt förslag rätt så skulle det vara en terminal där;
1. En lista finns alltid tillgänglig med alla kommandon (t.ex. via en meny) och eventuellt en kort förståelig beskrivning av varje kommando.
2. En lista på tidigare kommandon (också via en drop-down-meny?)

Det finns en viss idé med en sådan terminal för nybörjare. Framförallt en lättilgänglig lista med de vanligaste kommandona hade vart guld, då man slipper leta i howtos efter de där kommandot man glömt.

Men sen har vi även några viktiga baskunskaper för att lära sig terminalen.
1. Man-sidor. Absolut grundläggande att lära sig läsa dessa om man vill använda terminalen.
2. Tab-komplettering: finns redan i ubuntu och ger hjälp med att skriva kommandon.
3. Man kan klicka upp och ned för att bläddra i historiken, och att terminalen (eller skalet bash som man använder) har filer som ~/bash_history etc.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Jag tror jag vet varför förslaget ratades.

Det är inget fel på idén. Jag har ibland själv idéer om ett bättre kommandoskal. Problemet är att du skrev i fel forum. Din idé är inte en Ubuntu-grej. Det är inte ens en Linux-grej. Det är en Unix-grej, skulle man kunna säga.

Jag antar att ubuntu brainstorm måste koncentrera sig på saker man ska göra specifikt i Ubuntu: välja paket att ha med, teman, installations-procedurer, och sånt.

Vart går man med idéer om man själv inte kan programmera? Finns det brainstorm-forum på sourceforge?
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker absolut du skall fortsätta fundera över hur man kan förverkliga idén :) och sedan kolla vad folk anser i diskussioner som dessa.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

En snabb fråga: vill du arbeta med kommandon eller vill du ha en grafisk motsvarighet som ær lika snabb?

Saken ær ju den att med kommandon kan du hantera hela din dator från en och samma rad, med knappar och annat tar det ju till slut vældigt mycket plats, och dessutom har ju vissa program och tjænster inga grafiska instællningspaneler mm.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Problemet är nog att det skulle bli ett väldigt omfattande menysystem om det skulle täcke in alla de relativt vanliga operationer man ibland vill göra i kommandotolken. Utseendet hade antagligen blivit något i stil med de allra första versionerna av Windows som fanns eller något av de menysystem som fanns under DOS.

Det är bara det att de kommandon och möjligheter som finns i Unix/Linux är så otroligt mycket mer omfattande än vad som fanns/finns i DOS och Windows nuvarande kommandotolk. Dessutom kan man också säga att kommandotolken i Vista är en bra bit bättre utbyggd än i tidigare versioner - och det är ta mig tusan det enda som blivit bättre i Vista... :)

De kommandon som hade varit lättbegripliga och lätta att lägga in i ett menysystem, behöver man för den delen egentligen inte (om man inte redan är "terminalnörd"). De funktionerna går oftast alldeles utmärkt att göra i motsvarigheter till i Gnome, KDE etc.

Andra kommandon blir så väldigt specifika beroende på vad det är man ska göra och då är det nästan lättare att ställa en fråga här eller någonannanstans och sedan köra kommandona direkt. Det är nog ett fåtal mycket specifika funktioner man möjligtvis hade kunnat lägga in på ett enkelt sätt, utan att riskera att det gör större skada än nytta om någon som egentligen inte kan kommandona ska verkställa dem. Och det mesta av det kan man redan göra i Gnome, KDE etc...

Dessutom finns ju "info", "man", "man -k", "help" etc. i terminalen så att man få hjälp med kommandon eller liknande som man glömt av.

[Edit] Ett problem när man behöver ut i terminalen är ofta att det i själva verket är en 4-5 kommandon med mycket specifika parametrar, som man behöver för att kunna rätta till ett problem och detta gör att det blir en ganska komplex situation...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Osprey skrev:Problemet är nog att det skulle bli ett väldigt omfattande menysystem om det skulle täcke in alla de relativt vanliga operationer man ibland vill göra i kommandotolken. Utseendet hade antagligen blivit något i stil med de allra första versionerna av Windows som fanns eller något av de menysystem som fanns under DOS.

Det är bara det att de kommandon och möjligheter som finns i Unix/Linux är så otroligt mycket mer omfattande än vad som fanns/finns i DOS och Windows nuvarande kommandotolk. Dessutom kan man också säga att kommandotolken i Vista är en bra bit bättre utbyggd än i tidigare versioner - och det är ta mig tusan det enda som blivit bättre i Vista... :)
Jo det skulle bli ett enormt GUI eftersom Terminalen är oändlig med funktioner.

Windows Server 2008 har ju också gjort likadant som *nix världen och infört mycket mer via kommandotolken och det utifrån starka önskemål från yrkesverksamma som jobbar mycket snabbare via ett CLI

Sen att lära sig terminalen... in i ett mjukvaruprojekt som både har paket och källkod.

Allt sker via terminalen, då kommer man snabbt in i många kommandon som då
beskrivs i howtos på projektens wikis. Sen är "newbies" mycket välkomna att fråga om allting.
Mark

Inlägg av Mark »

zero gravity skrev:Om jag förstår ditt förslag rätt så skulle det vara en terminal där;
1. En lista finns alltid tillgänglig med alla kommandon (t.ex. via en meny) och eventuellt en kort förståelig beskrivning av varje kommando.
2. En lista på tidigare kommandon (också via en drop-down-meny?)

Det finns en viss idé med en sådan terminal för nybörjare. Framförallt en lättilgänglig lista med de vanligaste kommandona hade vart guld, då man slipper leta i howtos efter de där kommandot man glömt.

Men sen har vi även några viktiga baskunskaper för att lära sig terminalen.
1. Man-sidor. Absolut grundläggande att lära sig läsa dessa om man vill använda terminalen.
2. Tab-komplettering: finns redan i ubuntu och ger hjälp med att skriva kommandon.
3. Man kan klicka upp och ned för att bläddra i historiken, och att terminalen (eller skalet bash som man använder) har filer som ~/bash_history etc.
Du satte nog huvudet på spiken. Det var ju länge sen nu jag la upp det här förslaget, och jag förstår lite mer vad ubuntu strävar efter. Men de första två punkterna stämmer precis med va djag menar som sagt.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"