Hur installerar man program?
Hur installerar man program?
Först måste jag säga det här är första liunux versionen jag installerat sen suse i skolan (ubuntu Hardy). Oj vad enkelt det var allt funka utan problem på en HP laptop trådlöst närverks kort, djud allt är klockrent.
Jag har inastallerat mina program via den helt suveräna lägg till ta bort program funktionen.
Men nu är det så att firefox 3 inte hittades där. Så jag har tagit hem filerna till disken men jag vet inte hur man installerar det.
Det verkar inte finnas någon setup fil. Antar att det är här man måste skriva in en massa obegripliga saker i kommando tolken?
Är det någon som vet om man kan få igång finger avtrycks scannern i ubuntu?
MVH Mattias
Jag har inastallerat mina program via den helt suveräna lägg till ta bort program funktionen.
Men nu är det så att firefox 3 inte hittades där. Så jag har tagit hem filerna till disken men jag vet inte hur man installerar det.
Det verkar inte finnas någon setup fil. Antar att det är här man måste skriva in en massa obegripliga saker i kommando tolken?
Är det någon som vet om man kan få igång finger avtrycks scannern i ubuntu?
MVH Mattias
Re: Hur installerar man program?
Hej, kul att du trivs!
Firefox 3 skall ingå i Hardy. När Hardy kom var det betaversionen av FF som följde med, och nu den riktiga.
Om du söker i förråden heter den nog bara Firefox, kanske...
Vad visar den för version om du väljer Hjälp - Om? Eller kör du Kubuntu?
Firefox 3 skall ingå i Hardy. När Hardy kom var det betaversionen av FF som följde med, och nu den riktiga.
Om du söker i förråden heter den nog bara Firefox, kanske...
Vad visar den för version om du väljer Hjälp - Om? Eller kör du Kubuntu?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du klickar på Hjälp- > Om Mozilla Firefox så bör du få följande output.
annars får du uppdatera din version av Hardy. antingen genom
System->Administration->Pakethanteraren Synaptic, Klicka på Markera alla uppdateringar
eller öppna terminalen och skriv
sudo apt-get upgrade
att tänka på:
1. du kan inte ha fler uppgradering/installationsprogram uppe samtidigt.
2. bocka i de uppdateringsförråd du känner dig bekväm med i System->Administration->Programvarukällor
Kod: Markera allt
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; sv-SE; rv:1.9)
Gecko/2008061015 Firefox/3.0
System->Administration->Pakethanteraren Synaptic, Klicka på Markera alla uppdateringar
eller öppna terminalen och skriv
sudo apt-get upgrade
att tänka på:
1. du kan inte ha fler uppgradering/installationsprogram uppe samtidigt.
2. bocka i de uppdateringsförråd du känner dig bekväm med i System->Administration->Programvarukällor
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kolla först i Firefox under Hjälp - Om Mozilla Firefox. Har du uppdaterat allt så borde det stå Firfox 3.0 längst ner i rutan. Då är det meningslöst att köra den fil du laddat ner.
Det var v3.0 det var jag som tog fel. Men hur gör man fins det någon regel hur man installerar program manuellt?
Gillar Ubuntu skarpt så man vill ju försöka lära sig lite mera på djupet hur allt funkar.
Tog hem programet xarchiver för att kunna packa upp rar filer. Enligt text filen ska programet klara det men icke. Behöver man lägga in rar i programet för att den ska kunna packa upp rar filer? Finns programet winrar i en linux version?
Tackar för hjälpen
Gillar Ubuntu skarpt så man vill ju försöka lära sig lite mera på djupet hur allt funkar.
Tog hem programet xarchiver för att kunna packa upp rar filer. Enligt text filen ska programet klara det men icke. Behöver man lägga in rar i programet för att den ska kunna packa upp rar filer? Finns programet winrar i en linux version?
Tackar för hjälpen
Snabbast möjliga (om det finns i arkiven):fleischer skrev:Det var v3.0 det var jag som tog fel. Men hur gör man fins det någon regel hur man installerar program manuellt?
Tackar för hjälpen
sudo apt-get install programnamn
Om det inte finns i arkiven så har du kanske hittat en .deb någonstans, installeras så här:
sudo dpkg -i program.deb
./configure
make
make install
sh install.sh
./install.sh
python program.py
./program.py
sudo apt-get install rar
rar e min.fina.film.rar
Du saknar stöd för arkivet RAR. RARLAB (Dom som ligger bakom WinRAR) har dock 2 versioner för Linux, båda är textbaserade. Ena paktet heter rar och då har man stöd för att packa ner och upp RAR-arkiv, sedan finns unrar som gör att man bara får stöd för att packa upp. Det är bara sistnämnda som är gratis. När man installerat något av dessa (Jag rekomenderar sistnämnda av förklarliga själ) så får även arkivhanteraren File-Roller (Den som är standard i Ubuntu) även stöd för RAR så du behöver inte använda terminalen.fleischer skrev:Det var v3.0 det var jag som tog fel. Men hur gör man fins det någon regel hur man installerar program manuellt?
Tackar för hjälpen
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Regel? Det finns i princip fyra olika sätt att installera program.fleischer skrev:Det var v3.0 det var jag som tog fel. Men hur gör man fins det någon regel hur man installerar program manuellt?
1. Det enklaste, om du bara vill ha ett program, är att titta i Lägg till/Ta bort program. Se bara till att det visar all öppenkällkod.
2. Det lite mer avancerade sättet är att använda Paktehanteraren Synaptic, som du hittar under System - Administration. Här hittar du lite mer grejer, både program och bra-att-ha-grejer i allmänhet.
3. Det tredje sättet är att använda en terminal och köra 'sudo apt-get install något_program'. Mera om man vet vad man gör och vill ha.
4. Sedan kan man ladda ner källkoden till programmet man vill ha direkt från utvecklarna. Då får man packa upp den fil man laddat ner och i en terminal efter varandra köra './configure', 'make' och 'sudo make install'.
När man är ny kan det vara bra att hålla sig en stund till 1 och 2, innan man tar sig till djupare vatten.

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det finns även ett 5:e sätt att installera program och som brukar rekomenderas flitigt av vissa användare på forumet, och det är att installera självuppackande paket så kallade .deb filer som finns lite överallt från nätet, Detta är dock något jag vill resa ett varnande finger för. En av Ubuntus styrkor är de stora programförråden som finns som man kommer åt när man använder "lägg till /ta bort" synaptic och apt-get. De program som ligger här är kontrollerade av ubuntu-gemenskapen och är fri från skadlig programvara. Om man däremot installerar .deb paket från nätet kan man inte vara säker på vad som installeras utan man riskerar att hamna i samma sits som många Windows användare sitter i där ens system är fyllt av skadlig programvara man fått när man installerat program från nätet.
Nu fick jag det sagt i alla fall
MVH
Jonas
MVH
Jonas
Det gick jag igenom i min post ovan.Sualo skrev:Det finns även ett 5:e sätt att installera program och som brukar rekomenderas flitigt av vissa användare på forumet, och det är att installera självuppackande paket så kallade .deb filer som finns lite överallt från nätet, Detta är dock något jag vill resa ett varnande finger för. En av Ubuntus styrkor är de stora programförråden som finns som man kommer åt när man använder "lägg till /ta bort" synaptic och apt-get. De program som ligger här är kontrollerade av ubuntu-gemenskapen och är fri från skadlig programvara. Om man däremot installerar .deb paket från nätet kan man inte vara säker på vad som installeras utan man riskerar att hamna i samma sits som många Windows användare sitter i där ens system är fyllt av skadlig programvara man fått när man installerat program från nätet.
MVH
Jonas
Håller dock med dig om att man inte bör tanka hem allt roligt man hittar på t.ex getdeb och liknande tjänster.
Nu vart det snurrigt. Tror jag håller mig till dom enklare alternativen 

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det ska inte vara besvärligt att använda Ubuntu. Och tveka inte att fråga om du stöter på patrull. Så tar vi det steg för steg.. 

Är det någon som vet varför pidgin inte hämtar mina ICQ kontakter automatiskt? MSN kontakerna funkar utmärkt men det är ju ICQ kontakterna som är det viktiga