kan inte skaffa några drivrutiner som funkar
kan inte skaffa några drivrutiner som funkar
hejsan allihopa, jag är ny med ubuntu så försök att svara på så enkla sätt som möjligt för ajg fattar typ inget med det här med terminalen och så, jag har bara gjort så som andra har sagt åt mig att göra.
men nu är det så att när jag startar datorn så kommer det upp en ruta där det står nånting i stil med att ubuntu kör på låg grafiknivå eller nåt sånt. när jag fortsätter och loggar in så är upplösningen på det näst minsta (800 x 600) och det är ju inte bra, för förut (typ igår) hade jag upplösningen på 1440 x 900. nu funkar inte heller de visuella effekterna alls. och ja, "accelerad Nvidia grafikdrivrutin" är igång. men det lustiga är att när jag tar bort den så och startar om datorn så är upplösningen så som jag vill ha den men de visuella effekterna dunkar ändå inte, försöker jag sätta på dom så står det att jag måste ha den dära drivrutinen igång och om jag sätter på den så kommer jag tillbaka till 800 x 600 och de visuella effekterna funkar ändå inte.
vad ska jag göra för att få igång dom?
mitt grafikkort är nvidia geforce 8600 GS och jag vet att den fixar dom visuella effekterna då dom funkade perfekt igår. compiz fusion funkar inte heller (och de funkade perfekt igår också)...
jag är väldigt tacksam för alla svar som jag får, MVH Patrick
men nu är det så att när jag startar datorn så kommer det upp en ruta där det står nånting i stil med att ubuntu kör på låg grafiknivå eller nåt sånt. när jag fortsätter och loggar in så är upplösningen på det näst minsta (800 x 600) och det är ju inte bra, för förut (typ igår) hade jag upplösningen på 1440 x 900. nu funkar inte heller de visuella effekterna alls. och ja, "accelerad Nvidia grafikdrivrutin" är igång. men det lustiga är att när jag tar bort den så och startar om datorn så är upplösningen så som jag vill ha den men de visuella effekterna dunkar ändå inte, försöker jag sätta på dom så står det att jag måste ha den dära drivrutinen igång och om jag sätter på den så kommer jag tillbaka till 800 x 600 och de visuella effekterna funkar ändå inte.
vad ska jag göra för att få igång dom?
mitt grafikkort är nvidia geforce 8600 GS och jag vet att den fixar dom visuella effekterna då dom funkade perfekt igår. compiz fusion funkar inte heller (och de funkade perfekt igår också)...
jag är väldigt tacksam för alla svar som jag får, MVH Patrick
Re: kan inte skaffa några drivrutiner som funkar
Du skulle kunna prova att låta Envy installera drivrutinerna för ditt grafikkort, du får då en nyare version av drivrutinen.
Paketet för Envy heter envyng-gtk och du installerar det via Synaptic som du finner under System / Administration eller via terminalen:
sudo apt-get install envyng-gtk
Sedan hamnar Envy under Program-menyn. Hur programet fungerar klurar du nog ut själv.
Paketet för Envy heter envyng-gtk och du installerar det via Synaptic som du finner under System / Administration eller via terminalen:
Sedan hamnar Envy under Program-menyn. Hur programet fungerar klurar du nog ut själv.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
aa det vet jag men jag har redan testat det, när den sökte och skulle installera så gick det inte och när jag skulle installera manuellt så funkade inte det hellerHund skrev:Du skulle kunna prova att låta Envy installera drivrutinerna för ditt grafikkort, du får då en nyare version av drivrutinen.
Vad var det som inte fungerade?
"envy does not recognise your card as compitable with any version of the drivers...."Hund skrev:Vad var det som inte fungerade?
och nu har jag märkt att ljudet inte heller funkar.. vad f*n kan jag har gjort för att det ska bli så?? och/eller finns det något sätt som man kan göra för att allt ska gå tillbaka till så som det var igår lr nåt sånt? för det hade vart riktigt gött..
EDIT: när jag sätter på accelererad nvidia grafikdrivrutin så funkar ljudet igen men då går (som sagt) upplösningen ner till 800 x 600... om det kan hjälpa er..
jag följde en annan guide för att fixa ljudet och det funkar nu
men problemet med skärmen är fortfarande kvar 

Jag har samma problem med Envy.
Men jag har ett Asus EAH3870 X2 1GB kort ..
Alltså dubbla kärnor.
Kör 800x600 nu .. Känns lite tattigt!
Envy hittar en drivrutin och allt installeras korrekt, jag rebootar enligt rekommendation.
Och när jag loggar in så kan inte x starta, startar om igen. Och då kan jag köra 800x600, men inte mer.
Dubbelhjälp!
Alltså dubbla kärnor.
Envy hittar en drivrutin och allt installeras korrekt, jag rebootar enligt rekommendation.
Och när jag loggar in så kan inte x starta, startar om igen. Och då kan jag köra 800x600, men inte mer.
Dubbelhjälp!

funkar dina visuella effekter då? eller compiz fusion eller något sånt program?gnask skrev:Jag har samma problem med Envy.
Alltså dubbla kärnor.
Dubbelhjälp!
YES jag fixade det!!
har ingen aning om vad jag gjorde men det är helt löst nu
tack allihopa för hjälpen!!
har ingen aning om vad jag gjorde men det är helt löst nu
tack allihopa för hjälpen!!
Jag antar att du inte kan välja rätt upplösning via nvidia-settings?
Prova att öppna Displaymanager och se vad du kan ändra där:
Kod: Markera allt
gksudo nvidia-settings
Kod: Markera allt
gksudo displayconfig-gtk