Hur Får jag "owner" rättigheter över en hårddisk(partition)?
vill dela ut den över nätverket men fick inte, och då sa den att jag kunde skriva in något i smb.conf men det verkade inte hjälpa.
så nu vill jag ha ägarskap på NTFS partitionen, någon som kan hjälpa mig?.
Hårddiskar (partitioner) Rättigheter / Dela ut
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: Hårddiskar (partitioner) Rättigheter / Dela ut
I wikin kan du läsa om rättigheter: http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Termin ... 4ttigheter
Kan tyvärr för lite för att ge bättre hjälp. Det du kan göra är att trycka Alt+F12 och skriva Sedan skriver du in ditt lösenord, nu är nautilus (filhanteraren) öppnad som root-användare. Bläddra sedan till din partition och högerklicka på den, tror att det ska finnas en flik som heter just "Rättigheter" som du sedan kan klicka på och ändra rättigheterna, sitter tyvärr inte vid en ubuntudator nu.
Kan tyvärr för lite för att ge bättre hjälp. Det du kan göra är att trycka Alt+F12 och skriva
Kod: Markera allt
gksu nautilus
hm jag lyckas inte ändra från root till något annat i filbläddraren - hårddisken - egenskaper - rättigheter
dock lyckades jag dela ut partitionerna nu. ska snart se ifall det fungerar på min laptop.
sen en sak till som jag kom på med hdd... att dom mountar inte sig själva utan jag måste klicka på dom varje gång jag har
startat om datorn och det är lite irriterande.
finns det nån fil som körs varje gång man loggar som man kunde lagt till att den ska själv mounta hdd:n.
eller nån annan system fil som körs i värsta fall .. men vill helst ha den i nån login fil för mitt konto.
men tack för ditt svar.. jag kom en bit på vägen
dock lyckades jag dela ut partitionerna nu. ska snart se ifall det fungerar på min laptop.
sen en sak till som jag kom på med hdd... att dom mountar inte sig själva utan jag måste klicka på dom varje gång jag har
startat om datorn och det är lite irriterande.
finns det nån fil som körs varje gång man loggar som man kunde lagt till att den ska själv mounta hdd:n.
eller nån annan system fil som körs i värsta fall .. men vill helst ha den i nån login fil för mitt konto.
men tack för ditt svar.. jag kom en bit på vägen
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Automatisk montering:
Vet du inte vad partitionen heter så skriv först: Program->Tillbehör->Terminalen "sudo fdisk -l" och sen "sudo mkdir /mnt/ntfs"
Det enklaste är att lägga till en rad i /etc/fstab. Program->Tillbehör->Terminalen "sudo gedit /etc/fstab".
/dev/sda1 /mnt/ntfs ntfs rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0
Såvida din NTFS partition är sda1.
Vet du inte vad partitionen heter så skriv först: Program->Tillbehör->Terminalen "sudo fdisk -l" och sen "sudo mkdir /mnt/ntfs"
Det enklaste är att lägga till en rad i /etc/fstab. Program->Tillbehör->Terminalen "sudo gedit /etc/fstab".
/dev/sda1 /mnt/ntfs ntfs rw,user,auto,fmask=0111,dmask=0000 0 0
Såvida din NTFS partition är sda1.