Generellt: Om du använder PulseAudio, ersätt alla "alsa" med "pulse,alsa" i filerna nedan. PulseAudio verkar inte användas default under det Xubuntu 8.04 som jag installerade och om det då står "pulse,alsa" får man lite irriterande felmeddelanden om att Pulse-server inte kunde hittas vilka man blir tvungen att klicka bort.
Generellt: Om du använder Xvideo så ersätt alla "x11" med "xv,x11". Detta fungerar dock inte för mig.
1. Avinstallera totem-mozilla om det är installerat. Om du får ett meddelande i Synaptic om att att (x)ubuntu-desktop också kommer att avinstalleras så är det dock ingen bra idé att avinstallera totem-mozilla (kan leda till problem vid uppgradering till ny distributionsutgåva). Gör då istället följande:
Kod: Markera allt
sudo rm /usr/lib/firefox/plugins/libtotem-*
3. Installera w32codecs i Synaptic. Detta är nödvändigt för att kunna använda RealPlayer-formatet med Mplayer. Du kan i och för sig istället välja Windows Media Player-formatet för videor på SVTs webbplats men bildkvaliteten blir inte alls lika bra så RealPlayer-formatet rekommenderas.
4. Installera mplayer och mozilla-mplayer i Synaptic.
5. Skriv följande (ersätt "gedit" med "mousepad" om du kör Xubuntu):
gksudo gedit ~/.mplayer/mplayerplug-in.conf
vo=x11
ao=alsa
cachesize=512
cache-percent=25
dload-dir=/home/DITTANVÄNDARNAMN
showtime=1
enable-wmp=1
enable-qt=1
enable-rm=1
enable-gmp=1
enable-dvx=1
enable-mpeg=1
enable-mp3=1
enable-ogg=1
enable-midi=1
enable-pls=1
enable-smil=1
enable-helix=1
nomediacache=0
nopauseonhide=1
rtsp-use-tcp=0
rtsp-use-http=0
qt-speed=high
noembed=0
#fileonly-embed=1
osdlevel=0
gksudo gedit ~/.mplayer/config
ao=alsa
monitoraspect=4:3
stop-xscreensaver=yes
ontop=yes
#fs=yes
vo=x11
zoom=yes
loop=0
7. Skriv följande (ersätt "gedit" med mousepad" om du kör Xubuntu):
gksudo gedit ~/.mplayer/gui.conf
vo_driver = "x11"
ao_driver = "alsa"
Tips: Default-konfigurationerna för Mplayer ligger i mplayer.conf under /etc/mplayer. De inställningar du gör i filer under din hemmakatalog ovan gäller före default-inställningarna. Ge kommandot "man mplayer" i ett Terminal-fönster för mer information och/eller installera mplayer-doc som ska innehålla dokumentation i HTML-format (jag har inte installerat mplayer-doc själv).