problem med installtionen

krille70
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

problem med installtionen

Inlägg av krille70 »

Hej Alla.
Jag har en gamla dator av Compaq modell som jag tänkte installera KUbuntu eller Ubuntu på. Men jag vet inte om är något som jag gör fel eller om det bara blir så. När pröva att köra den som en Live CD så är upplösningen alltid i 800x600 och det går inte att få större. Ändå kan grafik kortet visa 1024x768. Men i Ubuntu vill den inte göra det. Datorn har CPU Intel Pentium 3 933MHz, ett GeForce2 MX400 grafik kort en 40Gb hårddisk. Vi byt ut CD-ROM enheten den hade till en DVD/CD-brännare och en CD-brännare. Minnet är på 288Mb. Och grafik kortet har 32Mb eget minne. Finns det något sätt att få grafik kortet att visa högre upplösning än 800x600? Och om så är fallet hur gör man då. Kan man ta hem drivrutiner till grafik kortet via Nvidia hemsida? Och lägga in den? För enligt deras hemsida finns drivrutin till detta kort som används i Linux. Men jag är himla ny med Linux. Vi tycker den går sakta med Windows XP. Så därför tänkte vi lägga in Linux istället för att se om den blir lite snabbare då. Hoppas någon kan hjälpa en med detta problem innan jag installera Ubuntu eller KUbuntu. Tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar från
Christer
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: problem med installtionen

Inlägg av ycc »

Som jag fattat det är man tvungen att installera på disk innan man installerar drivrutiner för grafiken. Jag är inte helt säker, men jag tror att man måste starta om datorn för att förändringarna skall träda i kraft och då går det inte att bara köra Live-CD?

Efter installationen får man försöka få in Nvidias drivare. I början brukar man använda fabrikernas drivare. Jag har fattat en enkel metod som:
1. Gå in i programvarukällor och markera "universe"
2. Använd Synaptic för att hämta envyng-gtk
3. kör envyng, välj nvidia "autodetektering"

Allt skall hittas i Ubuntus menyer.

Här finns det beskrivet mer i detalj:
http://ubuntu-se.org/wiki/Hardvara/Nvidia

Det blev en kvick förklaring, hoppas någon fyller i det jag missat, annars får du bara fråga igen :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det enda som jag kommer på att lägga till är att eventuellt gå in i "[System] > [Administration] > [Hårdvarudrivrutiner]" och välja att den ska använda sig av drivrutinerna till Nvidia, efter att ha installerat Ubuntu som redan beskrivits.

Om du vill prova Ubuntu innan du bestämmer dig för att rensa bort XP så kan du ju skapa en en partition i XP och sedan installera Ubuntu i den, medan du låter XP ligga kvar. Då får du prova Ubuntu "på riktigt" och verkligen se hur prestanda blir, men enda reservation att XP ligger kvar och tar upp en bit av disken. Du får då en burk med "dual boot", där du vid systemstart kan välja vilket operativsystem du vill starta.

Fungerar allting bra så att du blir nöjd så är det lätt att kopiera över alla dokument etc från XP till Ubuntu och sedan rensa bort XP.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
krille70

Inlägg av krille70 »

Hej.

Jag har nu lagt in Ubuntu på datorn och gjort som ni sa. Men ändå kan jag inte få skärmen att bli större än 800x600. Jag tror att grafik-kort inte är Nvidia fast den säger att den är. För det enda jag får är att han inte kan identifera min skärm eller grafik-kort på rätt sätt när jag startar om datorn. Varför detta problem består förstår jag inte. Men GeForce2 MX/MX 400 kanske inte ska köra Linux. Men jag bryr mig inte om det. Man kanske skulle sätta i ett annat i PCI portarna som är ledig. För den här datorn har bara AGP 2x/4x. Och få tag i ett grafik-kort nu för tiden som kan köras på dessa portar går nog inte få tag i. Kanske man ska sätta ihop en ny dator och köra det på den. Kan det vara skärmen som begränsar en. Det är en Fujitsu Siemens ScaleView T172-1 tror jag den heter.

Med Vänlig Hälsningar från
Christer
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

krille70 skrev:Hej.

Jag har nu lagt in Ubuntu på datorn och gjort som ni sa. Men ändå kan jag inte få skärmen att bli större än 800x600. Jag tror att grafik-kort inte är Nvidia fast den säger att den är. För det enda jag får är att han inte kan identifera min skärm eller grafik-kort på rätt sätt när jag startar om datorn. Varför detta problem består förstår jag inte. Men GeForce2 MX/MX 400 kanske inte ska köra Linux. Men jag bryr mig inte om det. Man kanske skulle sätta i ett annat i PCI portarna som är ledig. För den här datorn har bara AGP 2x/4x. Och få tag i ett grafik-kort nu för tiden som kan köras på dessa portar går nog inte få tag i. Kanske man ska sätta ihop en ny dator och köra det på den. Kan det vara skärmen som begränsar en. Det är en Fujitsu Siemens ScaleView T172-1 tror jag den heter.

Christer
Finns det inget alternativ för "upplösning", "bildskärm", "utseende" eller något liknande, i menyerna?

Sedan kommer Ubuntu att bli väldigt långsamt på den datorn, troligtvis långsammare än XP. Det finns en variant av Ubuntu som heter Xubuntu som är tänkt just för lite äldre hårdvara. Det är nog egentligen ett bättre val, med tanke på hårdvaran du har.
krille70

Inlägg av krille70 »

djkmmo skrev:
krille70 skrev:Hej.

Christer
Finns det inget alternativ för "upplösning", "bildskärm", "utseende" eller något liknande, i menyerna?

Sedan kommer Ubuntu att bli väldigt långsamt på den datorn, troligtvis långsammare än XP. Det finns en variant av Ubuntu som heter Xubuntu som är tänkt just för lite äldre hårdvara. Det är nog egentligen ett bättre val, med tanke på hårdvaran du har.
Hej.

En konstig sak. Kubuntu som jag har i Pentium 3 dator är snabbare än Windows är. Vilket är himla konstigt. Därför jag kunde förut inte köra MKV filer i Windows. Men i Kubuntu kan köra dom i VLC utan få några som helst problem. Hur det kan komma sig vet jag inte. En till annan sak jag har vant mig vid upplösningen eftersom jag har lite problem med att läsa vissa saker pga ordblindhet så är det bra att bokstäverna är stora tycker jag.

M V H
Christer
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"