Blue-ray

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
newbie
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Blue-ray

Inlägg av newbie »

Med risk för att jag har lagt denna tråd i fel avdelning. Har hört talas om Blue-ray och att den kan hålla 25 G osv. Men hur bra är det egentligen? Om man har en vanlig DVD spelar funkar blue-ray då? Och skiljer sig bränning från hur det "normalt" sett är?
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Blue-ray

Inlägg av nicefinger »

Nej, Blurayskivor fungerar inte i dvd-spelare.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Flyttad till Hårdvara

Du måste ha en speciell blu-ray-brännare ~2000:- och speciella blu-ray-skivor ~100:-/styck. Jämför det med en dvd-brännare ~200:- och dvd-skivor ~2:-/styck (typ 10:- för lika mycket utrymme som en blu-ray-skiva). Då ser du att det är typ 10ggr dyrare att använda blu-ray istället för dvd (än så länge).
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det har varit ett smärre krig mellan olika format under många år..

Men om en dlel fick bestämma skulle dom hellre velat ha HD-DVD och Betamax istället för Blue-ray och VHS...

Det är som det är tyvärr..

Sist men inte minst är det egentligen bara konsumenterna som kan avgöra vad som är bäst och bli det ledande formatet genom att bara använda/köpa det som är bäst!

:D
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Kommer Bluray nånsin att slå igenom på bred front?
Man kan ju fråga sig det .. usb- och sd-minnen blir större och större och billigare och billigare.
För mig är till och med dvd overkill .. jag bränner filer och backupper på cd. Har bränt nån film nån gång.
Men, ärligt talat, varför inte låta filmen vara kvar på hårddisken?

För övrigt finns det inget som hindrar ett företag från att tillverka HD-DVD-spelare :)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
newbie

Inlägg av newbie »

ok, då vet jag det. Inget att satsa på allså.
nicefinger skrev:Kommer Bluray nånsin att slå igenom på bred front?
Man kan ju fråga sig det .. usb- och sd-minnen blir större och större och billigare och billigare.
För mig är till och med dvd overkill .. jag bränner filer och backupper på cd. Har bränt nån film nån gång.
Men, ärligt talat, varför inte låta filmen vara kvar på hårddisken?

För övrigt finns det inget som hindrar ett företag från att tillverka HD-DVD-spelare :)
Nja, själv föredrar jag mykcet hellre att se film via Dvd så att man ser det i tv-format. Tror många andra känner så men om projektorer (och gärna även externa hårddiskar, annars lär ju datorn ganska snart bli överfull) sjunker i pris så att det blir "allemansvara" då kommer dvd försvinna (vilket inte lämnar utryme för blue-ray). Det samma gäller cd, när producenterna äntligen gör cd splare som stödjer USB (finns, men så vitt jag vet är det inte vanligt).
vodka
Kontakt:

Inlägg av vodka »

newbie skrev:ok, då vet jag det. Inget att satsa på allså.

Nja, själv föredrar jag mykcet hellre att se film via Dvd så att man ser det i tv-format. Tror många andra känner så men om projektorer (och gärna även externa hårddiskar, annars lär ju datorn ganska snart bli överfull) sjunker i pris så att det blir "allemansvara" då kommer dvd försvinna (vilket inte lämnar utryme för blue-ray). Det samma gäller cd, när producenterna äntligen gör cd splare som stödjer USB (finns, men så vitt jag vet är det inte vanligt).
Jag tror du har missuppfattat vad blu-ray innebär. På en dual-layer skiva så får du plats med 50 GB. Det är 6 gånger så mycket information som du kan få plats på en DVD-skiva. Det innebär bättre och högre upplösning på bilden (1080p) och bättre ljud. Blu-ray är det vill säga till för film, och egentligen inte något annat. Det kommer alltså alltid att finnas en marknad för blu-ray, även om DVD dör, och USB-minnen för uppspelning blir vanligare.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

vodka skrev:Jag tror du har missuppfattat vad blu-ray innebär. På en dual-layer skiva så får du plats med 50 GB. Det är 6 gånger så mycket information som du kan få plats på en DVD-skiva. Det innebär bättre och högre upplösning på bilden (1080p) och bättre ljud.
Och på en HDV-skiva kan du klämma in 80ggr så mycket som på en dual-layer-blu-ray-skiva. Det innebär att man får plats med 4320p (native-upplösning för filmbolagens digitaliseringsmaskiner) 5ggr om.
vodka skrev:Blu-ray är det vill säga till för film, och egentligen inte något annat.
Säg det till Sony som ligger bakom både blu-ray och PS3... och fundera sedan på om det finns PS3-spel som släpps på blu-ray eller inte.
vodka skrev:Det kommer alltså alltid att finnas en marknad för blu-ray, även om DVD dör, och USB-minnen för uppspelning blir vanligare.
Alltid är ett väldigt starkt ord. Jag kan lova dig att det kommer en dag när marknaden för blu-ray är lika död som den idag är för blytallrikar.
vodka
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Konservburk skrev:text
När jag sa film, så menade jag att det inte är tänkt som ett privat lagringsmedia, där du sparar dina semesterbilder och dylikt, vilket är vad TS verkar ha uppfattat det som. HVD (ej HDV!) är väl knappast heller prisvänligt?

Angående "alltid", så behöver inte du inte märka ord. Självklart menar jag inte alltid, som i för evigt. Vet lika väl som näste man att evigt är något omätbart, och därför inte kan appliceras på något fysiskt överhuvudtaget. Bara en dåre skulle hävda något annat.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

vodka skrev:När jag sa film, så menade jag att det inte är tänkt som ett privat lagringsmedia, där du sparar dina semesterbilder och dylikt, vilket är vad TS verkar ha uppfattat det som.
Från blu-ray.com:
The format was developed to enable recording, rewriting and playback of high-definition video (HD), as well as storing large amounts of data.
Det står ingenting om att det inte är tänkt att även privatpersoner ska kunna lagra stora mängder data.
vodka skrev:HVD (ej HDV!) är väl knappast heller prisvänligt?
Jag har ingen aning om prisbilden... går det ens att få tag på som privatperson i dagsläget?
vodka skrev:Angående "alltid", så behöver inte du inte märka ord. Självklart menar jag inte alltid, som i för evigt. Vet lika väl som näste man att evigt är något omätbart, och därför inte kan appliceras på något fysiskt överhuvudtaget. Bara en dåre skulle hävda något annat.
Men vad menar du i så fall med att det "alltid kommer att finnas en marknad för blu-ray"? Så länge vi lever? Inom en överskådlig framtid? Något annat?
vodka
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Konservburk skrev:Det står ingenting om att det inte är tänkt att även privatpersoner ska kunna lagra stora mängder data.
Nej, men se på hur det har marknadsförts.
Konservburk skrev:Jag har ingen aning om prisbilden... går det ens att få tag på som privatperson i dagsläget?
Kommer att kosta runt $15,000, medan en disk kommer att gå på runt $120-180. Knappast något som kan ses som en ersättare till Blu-Ray, såvidare det inte händer något drastiskt. Din kommentar är alltså helt irrelevant.
Konservburk skrev:Men vad menar du i så fall med att det "alltid kommer att finnas en marknad för blu-ray"? Så länge vi lever? Inom en överskådlig framtid? Något annat?
VHS blev standardiserat 1988.

DVD blev standardiserat sent 1997, tidigt 1998.

Blu-Ray blev standardiserat 2008.

Något nytt ~ 2018?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Den här wikin är intressant inkl fördjupningar på slutet

https://help.ubuntu.com/community/Restr ... ayAndHDDVD

2.6.26 kärnan har drivaren direkt... ;)

The AACS 'Digital Rights Management' system in most HD-DVD and all Blu-Ray discs attempts to stop consumers from exercising fair use rights, including:

* Playing purchased Blu-Ray and HD DVD films using Open Source software.
* Playing films using standard digital (DVI) or analog (VGA) cables and monitors, which generally do not support HDCP DRM, without a 75% reduction in resolution.
* Fast forwarding or skipping advertisements.
* Playing imported films, including when local equivalents may be overpriced or not available.

Är då inte tänkt för simpla TPB tjuvar som nallar i Hollywoods godisskål.... 8)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

pun skrev:Den här wikin är intressant inkl fördjupningar på slutet

2.6.26 kärnan har drivaren direkt... ;)

The AACS 'Digital Rights Management' system in most HD-DVD and all Blu-Ray discs attempts to stop consumers from exercising fair use rights, including:

* Playing purchased Blu-Ray and HD DVD films using Open Source software.
* Playing films using standard digital (DVI) or analog (VGA) cables and monitors, which generally do not support HDCP DRM, without a 75% reduction in resolution.
* Fast forwarding or skipping advertisements.
* Playing imported films, including when local equivalents may be overpriced or not available.

Nice nice! :)

Som vanligt så är det konsumenterna som vinner. Själv tänker jag inte röra en köpfilm förens de har gett upp kopieringsskydd och liknande helt och hållet...

Men till ämnet:
Det tog ett bra tag innan DVD slog ut VHS också. ;)

Tror att Blu Ray kommer att ersätta DVD sakta men säkert. Inom 5-6 år tror jag att många kommer att köpa nya TV-s. Är svårt att köpa en platt-tv idag som har sämre upplösning är 720p. ;)
Och med bättre TVs så krävs bättre filmformat...

Och då det säljs mer film så produceras det fler spelare/brännare och skivor, vilket gör att det så småning om kan bli intressant för konsumentarknaden. Men det lär ta minst 2-3 år.

Men sen är det nog det sista optiska mediet som kommer att ha någon större beydelse. Skulle tro att små USB pluggar eller liknande kommer att ta över även gällande film.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

vodka skrev:Nej, men se på hur det har marknadsförts.
Precis som dvd... vilket med andra ord inte heller är tänkt för privat lagring? Konstigt nog så fanns blu-ray-brännare på marknaden flera år innan blu-ray-filmerna kom.
vodka skrev:Kommer att kosta runt $15,000, medan en disk kommer att gå på runt $120-180. Knappast något som kan ses som en ersättare till Blu-Ray, såvidare det inte händer något drastiskt.
Och de första blu-ray-brännarna kunde prismässigt ($4000) knappast ses som ersättare till dvd.
vodka skrev:Din kommentar är alltså helt irrelevant.
Inte som jag ser det.
vodka skrev:VHS blev standardiserat 1988.

DVD blev standardiserat sent 1997, tidigt 1998.

Blu-Ray blev standardiserat 2008.

Något nytt ~ 2018?
Exakt vad menar du med "standardiserat"? VHS-formatet har funnits sedan någon gång på 70-talet och gick från att vara det ledande video-formatet i början av 80-talet till det totalt dominerande i slutet av 80-talet. DVD-standarden sattes upp 1995, men det dröjde till 2003 innan det formatet blev störst för film. Blu-ray-standarden för film är från 2006. Men hårdvarumässigt var standarden klar redan 2003 då de första blu-ray-brännarna kom.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Emil.s skrev:
pun skrev:Den här wikin är intressant inkl fördjupningar på slutet

Nice nice! :)

Som vanligt så är det konsumenterna som vinner. Själv tänker jag inte röra en köpfilm förens de har gett upp kopieringsskydd och liknande helt och hållet...
Njau... TPB samt Mininova bommas snart igen av domstolar.

Så nog finns det sedan en marknad för Blu-Ray alster.... ;)

Sen om man läser bakgrundslänkarna till Ubuntu wikin så visst finns
det starka skäl att inte köpa något. Sen om man nu köper så finns det
rättigheter angående uppspelning som man då relativt enkelt fixar med en Ubuntu burk.

MS fick ju ge sig angående HDTV och nu blir det Blu-Ray för hela slanten...
vodka
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Konservburk skrev:
vodka skrev:Din kommentar är alltså helt irrelevant.
Inte som jag ser det.
Jag vet inte vad du har för problem, men det är för att du söker konflikt.
Konservburk skrev:Exakt vad menar du med "standardiserat"? VHS-formatet har funnits sedan någon gång på 70-talet och gick från att vara det ledande video-formatet i början av 80-talet till det totalt dominerande i slutet av 80-talet. DVD-standarden sattes upp 1995, men det dröjde till 2003 innan det formatet blev störst för film. Blu-ray-standarden för film är från 2006. Men hårdvarumässigt var standarden klar redan 2003 då de första blu-ray-brännarna kom.
Hörru, du får nog försöka bättre än så. Hur är det med läsförståelsen, eller vill du bara inte förstå? Inser du vad en standard är i detta sammanhang? Med standardisering så menar jag att det är ett generellt accepterat format. När det gäller VHS, så var det 1988 då Sony gav upp, och började sälja VHS-spelare. När det gäller DVD, så är det när DVD-spelare började massproduceras, och du kunde hitta DVD-titlar i videoaffärernas hyllor. Och angående Blu-Ray, så är det när HD DVD förlorade formatkriget.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

vodka skrev:Jag vet inte vad du har för problem, men det är för att du söker konflikt.
Problemet är att du hävdar att blu-ray egentligen inte är till för något annat än film (eftersom 50GB är 6ggr mer än vad som får plats på en dvd-skiva) och absolut inte är tänkt som ett privat lagringsmedia trots att de första blu-ray-brännarna kom redan 2003, tre år innan standarden för blu-ray-film ens slogs fast. Du hävdar dessutom att det aldrig fanns någon standard för blu-ray-film innan de sista film-bolagen övergav HD DVD. Eftersom jag inte håller med om något av detta så fick det bli konfliktsökning.

Jag kan däremot hålla med om att blu-ray i dagsläget ännu inte är vettigt för privat lagring eftersom det är 10ggr dyrare än att använda dvd, men att blu-ray-film å andra sidan redan börjar bli prisvärt jämfört med dvd-film. Hur det är med blu-ray-spel jämför med dvd-spel har jag ingen koll på.

Att dra in hvd var dumt av mig, men jag ville peka på att blu-ray inte nödvändigtvis behöver bli för film vad cd:n har varit för musik. Det är inte ens säkert att blu-ray hinner gå om dvd innan det kommer något annat som är tillräckligt mycket bättre för ersätta blu-ray-film i förtid.
vodka skrev:Hörru, du får nog försöka bättre än så. Hur är det med läsförståelsen, eller vill du bara inte förstå?
Jag tror att antingen du eller jag har missuppfattat vad "standardisering" innebär, vilket helt klart ger problem med läsförståelsen. :)
vodka skrev:Inser du vad en standard är i detta sammanhang?
Uppenbarligen inte. I min lilla värld säkerställer en standard att produkter från olika tillverkare är kompatibla med varandra förutsatt att de följer standarden.
vodka skrev:Med standardisering så menar jag att det är ett generellt accepterat format. När det gäller VHS, så var det 1988 då Sony gav upp, och började sälja VHS-spelare. När det gäller DVD, så är det när DVD-spelare började massproduceras, och du kunde hitta DVD-titlar i videoaffärernas hyllor. Och angående Blu-Ray, så är det när HD DVD förlorade formatkriget.
Jag fattar vad du är ute efter även om det inte är vad jag skulle kalla för standardisering. Jag tycker för övrigt inte att du är helt konsekvent. Det fanns vhs-filmer i video-butikerna långt innan du anser att det blev standardiserat. Men för dvd så räcker det med att dvd-filmer börjar dyka upp.
Xhelm

Inlägg av Xhelm »

Blue-ray har väl kommit till för att rymma långfilmer i HD-format som inte får plats på DVD. Så småningom kommer väl priserna ned även på detta, säger en som minns när 3,5 tums HD-disketter (1,4 MB) kostade 40 spänn styck. Ur datorsynpunkt är Blue-ray knappast något man behöver. För lite utrymme för att backa upp en hårddisk, för mycket utrymme för allt annat.

Det trista med alla dessa nya format och tillhörande maskinsystem är att de så uppenbart är designade för att hjälpa tillverkaren behålla makten över sin produkt även efter att den är såld. Fullt av djävulskap typ krypterad videosignal mm. Det första jag skulle göra om jag plötsligt blev rik, vore att anställa en person för att rippa hela min DVD-samling och ta bort alla regionkoder, tvångsvisningar av trailers och copyrightvarningar, spärrar mot att byta spår osv. Att konstruera ett program som automatiserar det, typ "stoppa skivan i maskinen, tryck på knappen och vänta en stund så får du ut en rensad version" vore ett värdigt projekt...

Xhelm
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Själv gick jag över från VHS (har använt VHS sedan 1992) till DVD förra lördagen genom att för första gången köpa en DVD-spelare (med inbyggd hårddisk vilket är det jag huvudsakligen kommer att använda, inte själva DVD-spelaren) och i den här tråden ser jag att det jag har köpt redan är omodernt för nu ska det tydligen vara Blue-ray som gäller. Ja, ja...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"