Nu lägger jag ner Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Nu lägger jag ner Ubuntu

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Vad är det för kort som inte funkar?

en lspci -nn med korten ikopplade är trevligt oxå.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Prometheus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

matzas skrev: Om det inte hjälper mig som sökte supporten, till vilken nytta är pratet då? I vilket syfte görs inläggen?
Att försöka hjälpa dig eller andra som har liknande problem.
matzas skrev: Vad ska jag med sån support till?
Hur ska man vara säker på att det inte kan hjälpa dig när man svarar?! Dessutom finns andra användare i forumet som kanske också är intresserade av nätverkskort. Så fungerar de flesta diskussionsforum på Internet, oavsett vilket operativsystem man använder!
/ Mattias från designbilder.se
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Jag började med datorer 1987 , köpte min första 1991, byggde min första 2002. JAg har kört  Macos 6,  7 , 8 , 9 och X, windows 98 och XP, samt Yellowdog Linux (Red Hat) och nu Ubuntu.

Under alla dessa år har jag surfat till en oräknelig mängd forum rörande både hårdvara och mjukvara och aldrig stött på ett sådant trevligt forum som detta !! En mycket öppen och ödmjuk atmosfär, där vi alla hjälps åt med det vi kan. Problem löses bäst i grupp och även det mest udda inlägg kan ge en ledtråd till ens problem.

Hund är en av de mest framträdande  och hjälpsamma människorna i detta forum och han har gett mig många praktiska tips, vilket hjälpt mig vidare. Hans sakkunnighet kan således inte ifrågasättas, enligt mig.

För att kommentera sakfrågan om trådlöst nätverk; skit!
Varför? Tekniken är ännu inte tillräckligt standardiserad eller stabil för att köras av gemene man. Säkerheten är för dålig. Prestanda är också dåliga. Detta gäller Mac OSX, Win XP och Ubuntu, enligt mig.

Jag kör inte trådlöst därför att jag vill ha snabba överföringshastigheter lokalt i 1 GB, samt när jag spelar på nätet får det inte brytas.

Om jag körde trådlöst och hade problem skulle jag dock vara öppen för olika infallsvinklar på problemlösningen och kanske lära mig nåt jag skulle kunna ha nytta av i andra aspekter av livet.

Tack Hund, tack alla andra som ger ett bidrag till detta forum!
Tack Matzas för att du gav oss andra en möjlighet att föra fram nya positiva tankar i ljuset!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

matzas skrev: Mr Hund, nu blir jag lite sur. Hur kan du vara säker på att det är kortet som är orsaken?
Det kanske tom är ditt beteende som är orsak?

Jag säger inte att så är fallet, men du kan ju knappast veta att din självklara nästan skrävliga definition av situationen har något alls med verkligheten att göra.

Knip heller om du inte har nåt annat att komma med än att förhäva dig på andras bekostnad.

Gör lite basic support istället, det fattas verkligen nu.                                                                               
Mr. matzas!  Jag tolkar det så att din definition "skräp" avser Ubuntu, inte nätverkskortet.
Vad du har emot Hund förstår inte jag, såvida ni inte har krockat i någon annan tråd, som jag har missat.
Ang. fanatiker och halvreligiösa: Finns väl en och annan här också, dock inte Hund.
Din inställning tycks vara: Ge support eller håll käften.  Den stilen funkar nog inte på detta forum, möjligen på Flashback.
Att du känner dig besviken för att du inte får igång dina kort förstår jag däremot.  :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag måste framhålla att supporten här ges helt gratis, av folk som gör det helt frivilligt på sin fritid. Vi får inte så mycket som en T-shirt för besväret. Vi kan bara dela med oss av våra erfarenheter, men vi har inte all konstig hårdvara som man kan tänka sig, och har inga pengar, mer än våra egna skattade privata att handla hårdvara för, och då köper man ju hellre sådant man vet fungerar.

Själv har jag till exempel haft oförskämd tur med trådlösa nätverkskort -- det bara fungerar -- för mig och därför har jag heller inte mycket av erfarenheter att dela med mig av när det gäller detta.

De du angriper har alltså lagt en hel del av sin fritid på att försöka hjälpa dig med dina problem, med din dator. Även om du inte lyckats finns det ett ord som passar väldigt bra i sammanhanget -- Tack! Dessutom finns det ett bra ord att ta till när man har varit oförskämd, men det kommer du nog på själv.

Ubuntu funkar väldigt bra för väldigt många, och det är också många som väljer Ubuntu just för att vår community är trevlig och hjälpsam. Jag säger väldigt många, inte alla, för det finns undantag. För några är det säkert bättre att välja en annan dist. Några trivs kanske bättre i en annan community. Några kanske hellre ska välja kommersiell support i stället för hjälp från en community.

Kommersiell support finns att köpa för Ubuntu från Canonical och från ett antal andra företag. Distar som SuSE och RedHat säljs med support inbakad i priset. Något av dessa val passar kanske dig bättre. Lycka till!
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 24 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Urban Anjar skrev: Jag måste framhålla att supporten här ges helt gratis, av folk som gör det helt frivilligt på sin fritid. Vi får inte så mycket som en T-shirt för besväret. Vi kan bara dela med oss av våra erfarenheter, men vi har inte all konstig hårdvara som man kan tänka sig, och har inga pengar, mer än våra egna skattade privata att handla hårdvara för, och då köper man ju hellre sådant man vet fungerar.

...

Ubuntu funkar väldigt bra för väldigt många, och det är också många som väljer Ubuntu just för att vår community är trevlig och hjälpsam. Jag säger väldigt många, inte alla, för det finns undantag.
Instämmer helhjärtat i Urbans beskrivning av detta forum. Trots det förstår jag precis Matzas frustration. Själv flyger jag i taket när jag blir bemött med "Det är för att du är van vid Windows" som om det skulle vara en skämmig nackdel i datorsammanhang att vara van vid Windows.  >:(

Förklara gärna skillnaderna mellan Ubuntu/Kubuntu och Windows, men påstå inte att det är mina förkunskaper som är problemet. Kom inte heller dragande med moster 86 år som aldrig tidigare använt en dator och som föredrar Ubuntu.

Till sist: vill ännu en gång understryka att Urban har rätt i sin beskrivning av forumet.  :-*
lord

Inlägg av lord »

Ödmjukhet är viktigt, både på forum och i verkliga livet.
cattan

Inlägg av cattan »

lord skrev: Ödmjukhet är viktigt, både på forum och i verkliga livet.
Jag vet lord, ödmjukhet är inte min starka sida. Om jag är klumpig och trampar någon på tårna så bara skrik AJ och klappa till mig.  :-[
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är verkligen bara att beklaga om du har en sådan syn om mig, matzas.
Du är mer än välkommen att kontakta mig via PM så kan vi reda ut det problem som finns.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

stort Cred till alla som faktiskt ägnar tid åt att ta reda på och hjälpa till på forumet, inte minst Hund som är en av de flitigaste..
Keep up the good work!

Och Matzas, jag förstår verkligen att det kan vara frustrerande när det inte funkar och ingen hittar hjälp. Det är bara att gå tillbaks till XP då.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

cattan skrev: Själv flyger jag i taket när jag blir bemött med "Det är för att du är van vid Windows" som om det skulle vara en skämmig nackdel i datorsammanhang att vara van vid Windows.  >:(
Det är för att du är van vid windows :D

(smiley berättar att det är ett skämt och inte att jag tycker jag är rolig på din bekostnad).

Det är iofs sant att det kan vara ett problem att vara van att lösa problem på ett visst sätt och att blanda ihop kunskap om hur systemet fungerar med hur man snabbast klickar sig fram i rätt menyer. Vad jag sett av dig så är det inte problemet.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Den disten som jag vet har lagt ner groteskt med krut på trådlösa nätverkskort är nog Pardus. Klarar dem flesta trådlösa kort.
Nackdelen är att det är KDE miljö, Firefox är lite bökig att få svenska på.
Men jävligt stabil, lite för stabil för mig  8)

http://pici.se/pictures/SzMoLftrV.png  min bild på skrivbordet, ser nog helt ok ut.

Det är nog den enda disten jag kan rekommendera från hjärtat när det gäller strådlöst, jag har haft samma problem som dig förut.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Jag har så svårt att förstå denna inställning till att Ubuntu och dess community alltid ska stå redo med en lösning för varje enskilt problem.

Hund har ju rätt. Det kanske inte alltid går att få en "Certified / Built for Windows XP/Vista"-komponent att fungera tillfredsställande i en icke Windows-miljö.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Zinden skrev: Nackdelen är att det är KDE miljö, Firefox är lite bökig att få svenska på.
KDE är ingen nackdel det är ett KRAV ;) men smaken är som baken =)
cattan

Inlägg av cattan »

Mekaniserad Apelsin skrev: Det är för att du är van vid windows :D

(smiley berättar att det är ett skämt och inte att jag tycker jag är rolig på din bekostnad).
;)
Mekaniserad Apelsin skrev: Vad jag sett av dig så är det inte problemet.
Tack för det.  :)
Användarvisningsbild
matzas

Re: Nu lägger jag ner Ubuntu

Inlägg av matzas »

Tittade in ett halvår efter att jag slutat använda Ubuntu, fö ett halvår helt utan problem

Och ser då att det skrevs en massa inlägg i "min" tråd efter att jag slutat med Ubuntu och inte längre besökte forumet

Noterar att väldigt lite handlar om sakfrågan

Urban Anjar tar sig till och med friheten att utvidga det till att jag angriper ALLA som ger support och vill att jag ber alla om ursäkt

Hade Urban Anjar bemödat sig att läsa tråden skulle han sett att jag mycket tydligt kritiserade en viss person för dennes sk support
Var vid det tillfället trött på att få ständiga inlägg från Hund som inte ledde någon vart i sakfrågan
Inläggen var snarare påståenden, framförda med stor auktoritet, påståenden utan egentlig bäring på lösning av sakfrågan, utan bara syftade till att ifrågasätta problemet i riktningen "det är du och din dator som är problemet - inte något i Ubuntu", support som därför var och är meningslös för mottagaren av supporten

Men Urban behöver inte be om ursäkt - han hade förståss ett gott syfte - det är jobbigt när någon träder ur en sekt, då är det lätt hänt att man försöker hålla ihop de kvarvarande i sekten genom att demonisera den avvikande

Och sakfrågan var också känslig, att Ubuntu har bristande funktionalitet för viss hårdvara beror inte bara på de elaka hårdvarutillverkarna utan också på att folket bakom Ubuntu VÄLJER att det ska gå att använda viss hårdvara men inte annan

Ubuntu hamnar ju liksom i ett annat ljus genom det
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

En liten rapport från tiden utanför Ubuntu är på sin plats -

Jag har inte haft några som helst problem i Windows, inga kort som slutar fungera vid uppgraderingar, minimal tid med att mekka dator för att få den att fungera, alla nyttoprogram fungerar enkelt och tillförlitligt med intuitiva gränssnitt

Jag köpte mig meao friheten att ANVÄNDA datorn istället för att mekka med den
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Ja, men det var väl roligt.
Själv kör jag tre ubuntudatorer utan problem. Jag får ägna mig åt att serva windowsdatorerna som finns kvar.
Så det är lite olika.
Tack för visat intresse och lycka till med Windows!
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av starwolf »

samma här lägger ner ubuntu och återgår till windows.
för mycket strul här.
terminal, terminal, terminal m.m.m.m.m.m.m.mm.m.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Vi, min fru och jag höll på att bygga om vår restaurang.
Mycket krångel med brandmyndigheterna.
Min fru reagerar då emotionellt och tycker att vi kan lägga ner hela restaurangen.
Mitt svar: visst då straffar vi verkligen brandmyndigheterna.
Det är samma sak här, visst man kan ibland känna sig frustrerad när något inte fungerar,
ibland kan ett svar vara lite för ytligt eller för svårt.
Om man väljer att överge ubuntu, ja då straffar man väl bara sig själv?
Har man kört Ubuntu mer än 6 månader och tror att allt blir bättre för att man går över till Windows, ja då beror det väl på att man har kort minne?
Här är väldigt mycket hjälpsamt folk, ett jättebra operativsystem.
Det är otroligt lite frågor och problem som ventileras på detta forum med tanke på hur många som använder Ubuntu.
Om man inte är nöjd med ett svar så är min erfarenhet att förklarar man bara sitt problem ordentligt,
och med det menar jag även att "klaga" på hjälparen, så går det att få hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"