Vilken ska jag välja?

fleischer

Vilken ska jag välja?

Inlägg av fleischer »

Ska installera linux på en laptop jag har men vet inte skillnaden mellan dom olika Ubuntu distributionerna.
Det finns ju ett par stycken Ubuntu Hardy, Gutsy, Kubuntu Hardy. Vilken av dessa versioner passar bäst för en nybörjare?
Vad är skillnaden mellan dom?
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Re: Vilken ska jag välja?

Inlägg av zero gravity »

Den stora skillnaden är vilken skrivbordsmiljö de använder som grund.

Kubuntu använder KDE, Ubuntu har GNOME, Xubuntu använder XFCE.
Både Xubuntu och Ubuntu använder sig av liknande program. Kubuntu använder lite annorlunda program som grund, pga att det kör med andra temamotorer. Man kan dock använda alla program oavsett vilken man väljer (KDE program i GNOME och vice versa.).

Kubuntu är lite mer krävande men du kan i gengäld ställa in nästan vad du vill. Xubuntu är mer lightweight och kräver inte så mkt av din dator, dock kan det vara lite bökigare att ställa in saker. Ubuntu är den mest använda versionen i Ubuntu-familjen :) och är därför enklast att få support på.

Har du en någorlunda modern dator så tycker jag bestämt du skall köra på Ubuntu. Du kan dessutom installera både KDE och XFCE i efterhand och välja vilket du vill köra vid inloggningen.
Så det är bara att köra standarden (Ubuntu) tills du känner för att experimentera med de andra. :D
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

zero gravity skrev:Den stora skillnaden är vilken skrivbordsmiljö de använder som grund.

Kubuntu använder KDE, Ubuntu har GNOME, Xubuntu använder XFCE.
Både Xubuntu och Ubuntu använder sig av liknande program. Kubuntu använder lite annorlunda program som grund, pga att det kör med andra temamotorer. Man kan dock använda alla program oavsett vilken man väljer (KDE program i GNOME och vice versa.).

Kubuntu är lite mer krävande men du kan i gengäld ställa in nästan vad du vill. Xubuntu är mer lightweight och kräver inte så mkt av din dator, dock kan det vara lite bökigare att ställa in saker. Ubuntu är den mest använda versionen i Ubuntu-familjen :) och är därför enklast att få support på.

Har du en någorlunda modern dator så tycker jag bestämt du skall köra på Ubuntu. Du kan dessutom installera både KDE och XFCE i efterhand och välja vilket du vill köra vid inloggningen.
Så det är bara att köra standarden (Ubuntu) tills du känner för att experimentera med de andra. :D

edit: Missade en del utav frågan. Hardy Gutsy etc är versionsbeteckningar. I detta fallet bör du definitivt välja Hardy Heron, eftersom det är den senaste versionen och den stabilaste.
Länk till sidan för nerladdning (Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) Desktopversion för 32 bitars): http://releases.ubuntu.com/releases/8.0 ... p-i386.iso
Här har du en även en startguide om det är första gången du installerar Ubuntu: http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Ubuntu1step
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Hej Fleischer!

( samma efternamn som en gammal lumparkompis f.ö. :) )

1. Gutsy eller Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10 är en version som släpptes i oktober 2007 ( därav 7.10)

2. Hardy Heron 8.04 LTS är en version sålunda släpptes i april i år. Tillhandas hålles som standard med skrivbordshanteraren Gnome som är mest populär. Påminner lite om Mac OS, men har givetvis en hel del skillnader.

3. Kubuntu 8.04 bygger däremot på KDE som skrivbordhanterare och har också många anhängare. Mycket att konfigurera och ställa in om man gillar det. (Ni kubuntister får gärna fylla på..)

jag skulle välja alt. 2 - Jag hann skriva mycket innan Zero hann komma i mellan, så det ser ut som lite dubbeljobb. Men det är väl bra att man har två oberoende källor. ?
fleischer

Inlägg av fleischer »

Då väjer jag Hardy. Ska installera det på en halv ny HP. Jag har inte gjort lumpen men min brorsa har. Han är runda 30år tror jag :), kanske var han.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"