WARNING **. couldn't connect to dbus session....

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
unkn
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

WARNING **. couldn't connect to dbus session....

Inlägg av unkn »

WARNING **. couldn't connect to dbus session bus: Failed to execute dbus-launch to autolaunch D-Bus session.
- Detta är ett felmeddelande jag få i terminalen när jag startar upp Vodafone mobile connect card driver for linux, jag blir inte klok på vad felet är, dock kommer jag ut på 3g nätet, men ofta får jag starta om programet 5-6 gånger innan jag kommer in. Sedan när jag väl kommer in bryts anslutningen titt som tätt och detta meddelandet visar sig i terminalen
CRITICAL **. dbus_g_proxy_call: assertion 'DBUS_IS_PROXY (proxy)' failed.
och som ni nu har gissat, så blir jag inte klok på detta heller. Det är kubuntu jag kör, 3g modemet är ett e220. Så om någon mer än jag har detta problemet, eller förhoppningsvis har haft, som vet hur jag skall gå till väga för att lösa det, vore jag mer än glad för svar.
Debian, Ubuntu, Kubuntu, Easy peasy.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: WARNING **. couldn't connect to dbus session....

Inlägg av Sid »

Välkommen till forumet

Kraschar det även om du kör dbus-launch innan du startar programmet?
unkn

Inlägg av unkn »

Sid skrev:Välkommen till forumet

Kraschar det även om du kör dbus-launch innan du startar programmet?
Tack tack.

Nej det har jag inte testat, jag kan testa det, sedan återkomma.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

E220 verkar funka bra för en del, för oss andra är det lite knöligare. Jag har inte stött på ditt felmeddelande, men däremot har jag problem att få igång det om jag stoppar i modemet under gång. Det tar evigheter och är ändå ingen garanti. Sedan senaste kärnan så funkar det bättre, även om jag måste ha modemet i när jag startar datorn.
unkn

Inlägg av unkn »

Jag installerade dbus-x11 nu, det blev något stabilare, jag fick bort dbus error som jag hade tidigare, dock vet jag inte än ifall jag får proxy felet, men nu fick jag ett annat felmeddelande.
couldnt communicate with gnome keyring deamin via dbus: The name org.gnome.keyring was not provided by any .service files.
Möjligen att det är något jag kan confa i dbus, vad vet jag.

Sedan till föregående talare, jag kan starta och sedan sätta i modemet, men med lite pill, starta om programet ett par gånger, sedan hittar datorn modemet.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"