Bra eller dålig ide att köpa ipod?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
snurris
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Bra eller dålig ide att köpa ipod?

Inlägg av snurris »

Hej alla glada! (och ni ledsna med förresten)

Jag funderar på att köpa en iPOD classic (den med 160gig) och undrar om det är någon här som har den modellen och kan dela med sig av positiva och negativa erfarenheter. Jag har nämligen hört att den låser sig.

Jag vore tacksam för svar och hoppas att jag har postat rätt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Bra eller dålig ide att köpa ipod?

Inlägg av vulfgar »

Min ena son har en iPOD classic, fast den är på 80 GB, men dom är väl likadana för övrigt? Den funkar i alla fall perfekt att synka i rythmbox, han säger att det är smidigare bättre än iTunes, särskilt när han ska föra över hela album. Den har i alla funkat direkt utan handpåläggning, känns igen direkt av ubuntu, men jag kan givetvis inte garantera att det funkar lika bra för alla modeller.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Nicklas

Inlägg av Nicklas »

Dålig idé ;)
Jag tycker iPod har bra gränssnitt men dålig hantering av media.
Nu har inte jag använt iPod så mycket men...
Musiken på iPoden är i format ACC och ligger i ett eget bibliotek på datorn. Har du då MP3:or som ska över synkas och konverteras dessa om till ACC och läggs i biblioteket. Det blir dubbla mängden musik på datorn om du vill behålla mp3-formatet. (OGG stöds inte.)

Om du lägger över en låt utan att gå via något program som iTunes (Rhythmbox) kan du inte spela upp den! Förut gick det inte heller att använda den vettigt med fler datorer. Om man byter dator och vill lägga till en låt där så finns inte biblioteket som den ska synkas mot. Vilket gör att man får slänga all musik på iPoden och sedan lägga till den nya.

Lite att fundera över så att du inte blir besviken men kolla upp ovanstående med någon som har en iPod vissa saker kan ju ha ändrats.
Beta

Inlägg av Beta »

Musiken på iPoden är i format ACC och ligger i ett eget bibliotek på datorn. Har du då MP3:or som ska över synkas och konverteras dessa om till ACC och läggs i biblioteket. Det blir dubbla mängden musik på datorn om du vill behålla mp3-formatet. (OGG stöds inte.)

Om du lägger över en låt utan att gå via något program som iTunes (Rhythmbox) kan du inte spela upp den! F

Allt det gäller möjligen itunes-köpt musik, inte vanliga mp3 filer du lägger över på podden. Och inte behöver du ha duplikat av filer och ha dom i ACC format, det där är nån konstig inställning du inte lyckats fixa.
Jag kör med en classic podd, använder gtk pod för att synka den. Kan föra mp3 filerna runt som jag vill, använda podden som usb hårddisk för andra filer, och jag har inga ACC filer i min dator.

Min största lycka med ubuntu är att jag slipper itunes. :)

/Beta
Användarvisningsbild
Nicklas

Inlägg av Nicklas »

Det verkar ju nice :)
De som jag pratat med kör iTunes.
Kan du lägga till skivomslag i Rhythmbox också? Så att de visas i iPoden...
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"